Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

KORNODLING, erfarenheter, etc.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Valmet 99 (trådstartaren)

#1 » 13:28:18, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skapade en tråd där jag tänkte att man kan dela med sig av egna erfarenheter av kornodling.

Själv odlar jag vårkorn (foderkorn som säljs till djurgårdar och foderfabriker). Jag håller till i Österbotten nära Vasa. Har odlat sorten Toria (6-radigt)nu i 5 år, har goda erfarenheter av den blöta år. Torra år blir HLV lidande.

-medelskörd 5500 kg/ha
-HLV 65,5
-kväve gödsling på 100 kg per ha, allt kombisås
-växtskydd, körning 1: ogräs+mangan(4-5 bladstadie), körning 2: tillväxtreglering+ mangan-zink-koppar( början av stråskjutning)

Funderar på att skaffa sorten Arild (2-radigt) till nästa säsong för att få högre HLV.

Blir intressant att se vilka sorter andra odlar, samt skörde och kvävenivåer. Vissa sorter finns till och med i alla nordiska länderna.

1 person gillar det här inlägget.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet



Hem_el

#2 » 21:11:19, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant att läsa vad andra odlar runt vasa trakten. :grin:
Själv har jag odlat Toria ett antal år, men min erfarenhete är att vid sjukdomsbekämpning är det möjligt att få upp hlv över 70kg :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Hem_el
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:53, 31-01-2015
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6350 ht, Fiat 680 DTH, IH 585XL, Åkerman H7

Valmet 99 (trådstartaren)

#3 » 06:04:37, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde sjukdomsbekämpning på en del av arealen 2017. Skiljde 300 kg/ha i skörd och 1 kg på HLV. Efter det har jag inte bekämpat några sjukdomar i Toria kornet. Jag har ganska sandiga jordar så fukten och näringen tar slut för snabbt på sensommaren.

När jag har räknat på sjukdomsbekämpning har jag konstaterat att det inte lönar sig i korn. Detta baserar sig på skillnaden fuktiga året 2017 när det ändå var högt sjukdomstryck här där jag odlar.

Merskördensvärde: 300kg*140€/ton=42€
Kvalitetstillägg vid försäljning åt svinfarm: 6ton*5€ton=30€
Intäkter: 72€

Torkning:300 kg*25/ton=7,5€
Bekämpnigsmedelskostnad:35€
Växtskyddsbesprutning:25€
Utgifter: 67,5€

Vinst 4,5€ denna summa borde även bekosta högre torkningskostnad på grund av senare lagd skörd.

Första kornet jag sådde i år 29.4 är ännu grönt men börjar gulna nu, räknar med skörd om 2,5 veckor.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se