Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Stödrätter

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

PeterR

#16 » 17:40:00, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, klargörande.
Puh! Vore väl märkligt om någon hade stödrätter kopplat till mark man inte brukar eller äger. De är alltså kopplade till arealen (hektar) som ägaren av stödrätter brukar, oaktat var marken finns eller vem som äger den?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



Berit

#17 » 19:03:08, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste ha minst 4 ha för att få gårdsstöd

http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... c9d03.html

1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

busholle

#18 » 07:16:14, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att rotera stödrätter igen, när den nya programperioden trädde in så drogs alla överflödiga stödrätter in men efter det går det att rotera stödrätter. Detta med rotation grundar sig i att en stödrätt dras in om den inte används på två år och med hjälp av att rotera så kan man bibehålla dubbelt så många stödrätter som man har mark till. Det är värdefullt om det strular med arrenden och man får en tillfällig svacka i marktillgången.

För att ingen ska få för sig något så får man inte mer stöd bara för man ha många stödrätter du måste ha både stödrätt och mark att nyttja den på för att man ska få ut stöd.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

efji81

#19 » 08:23:50, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läser mellan raderna att det inte finns nått avtal om marken och stödrätterna.
Som andra skriver så är stödrätterna hans om han idag plockar ut dem även om du skickar han från marken.

Vore jag dig skulle jag göra två saker.
1. Kolla om han har stödrätterna och om inte plocka ut dem själv.
2. Skapa upp ett avtal för hur marken skall brukas och vad som skall hända med marken och stödrätterna vid ett avslut av "arrende". Vill minnas att det finns bra mallar att jobba med på nätet.
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

mccormic (trådstartaren)

#20 » 12:46:28, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

efji81 skrev:Läser mellan raderna att det inte finns nått avtal om marken och stödrätterna.
Som andra skriver så är stödrätterna hans om han idag plockar ut dem även om du skickar han från marken.

Vore jag dig skulle jag göra två saker.
1. Kolla om han har stödrätterna och om inte plocka ut dem själv.
2. Skapa upp ett avtal för hur marken skall brukas och vad som skall hända med marken och stödrätterna vid ett avslut av "arrende". Vill minnas att det finns bra mallar att jobba med på nätet.
På svar 2
Han är inte ärlig med folk och myndigheter har man sett dom sista åren

Så jag är nästan säker på om jag säger han inte längre får slå/putsa och jag Putsar det utan stöd/bidrag så kommer han plocka ut stödet själv.
Vill inte göra jobb för någon annan som tar pengarna.

Så jag ska undersöka och fundera hur jag ska göra.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

goslin

#21 » 15:08:18, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Men har du kollat upp med länsstyrelsen? Två kan inte söka för stöd på samma arealer. Tänker du inte söka kan du ju ändå upplysa länsstyrelsen om att du inte längre lånar ut din mark till någon och be dem bekräfta att de registrerat att den marken inte är tillgänglig för någon annan än dig. Har personen i fråga annan mark han kan använda stödrätterna på är det inte något fel ur den synpunkten. Det viktiga är väl att det blir rätt för just din mark: Putsat som du vill och ingen annan än den du tillåter kan ta ut stöd för den arealen. Vill du kan du prova att söka stöd själv och kanske få stödrätter ur reserven - då blir det ännu tydligare. Tråkig situation du hamnat i men det måste gå att få ordning på den :grin:
Med vänlig hälsning
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

Martin_N

#22 » 19:08:08, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det mer än 4ha så tar du kontakt med Länsstyrelsen och söker stöd för marken trots att du inte har några stödrättigheter. Om 2 söker stöd för samma skifte måste länsstyrelsen göra en utredning. Eftersom han som slår marken nu inte har något avtal att han får bruka den tillfaller skiftena dig.
Han som slår marken kommer därför att få ett fel i sin ansökan vilket kan kosta mer än stöden för dessa skiften. Troligen kommer han då att kontakta dig och vara förhandlingsbar.
Vi har gjort så själva när vi köpte en fastighet (som säljaren inte "visste" att en släkting fick stöd för) och överenskommelsen blev att vi fick halva stödet i arrende första året och att vi tog över skiftena året därpå. Sedan sökte och fick vi stödrätter som nyblivna jordbrukare.
Gå in på SAM och läspå och prata med Länsstyrelsen, i sådana här ärenden kan de faktiskt vara bra att prata med.

1 person gillar det här inlägget.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

mccormic (trådstartaren)

#23 » 06:47:42, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mailat länstyrelsen om det finns stödrätter som tas ut på min mark, inte fått svar ännu.
Efter det får jag agera och prata med honom.
Antingen bättrar han sig eller så får han sluta.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se