Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Problem I Sukup torksilo köpt via JLAgriparts

157 inlägg • Sida 3 av 11
Diskutera allt som hör till jordbruk här

63an

#31 » 09:01:04, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Skämtare där"! :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



uppland2

#32 » 09:18:25, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:vanligtvis välunderrättade källor fortfarande fungera klockan 0700 fre den 3 september anno 2019. Amen.


Källan till sådan information skulle jag ta med en nypa salt.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Göran Ekman (trådstartaren)

#33 » 09:53:21, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
Göran Ekman skrev:vanligtvis välunderrättade källor fortfarande fungera klockan 0700 fre den 3 september anno 2019. Amen.


Källan till sådan information skulle jag ta med en nypa salt.

I det här fallet är källan en person som har ett visst intresse av att prylarna fungerar.
En tanke med tråden är att dels, dela tankar om problemet, samt att när problemet är löst redovisa lösningen, till hjälp för nästa person som råkar ut för något liknande.
Samt inte att förringa ,ett stöd för mitt eget klena minne.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

63an

#34 » 11:06:16, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du brukar normalt försöka vara saklig MEN FREDAG NÄR DET ÄR TISDAG HÄR :vissla: ??
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Göran Ekman (trådstartaren)

#35 » 11:49:53, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Du brukar normalt försöka vara saklig MEN FREDAG NÄR DET ÄR TISDAG HÄR :vissla: ??

I bland blir det inte riktigt rätt . Ska jag komma med en dålig bortförklaring, så är det att jag har varit lite risig fre, lör, sön, mån, ett visst behov av att hålla mig i sängen i närheten av en toalett .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#36 » 21:58:55, 05-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imorgon bitti göran blir det fram med stegen igen och skicka upp verkstadschefen till spridaren med några rejäla slangklammer.


Bild

En ganska jätte dålig bild men röret som hänger som hej kom och hjälp mig det agerar kabelskydd och sitter fast med två buntband I kättingen i samtliga av mina silos. När säden sprutar :vissla: nöts buntbandet sen lossnar röret och rör och kabel traslar in sig i spridaren och jordfelsbrytaren löser ut.
Nu är det ju skillnad på elektriker och elektriker men JL agri pars elektriker valde iallafall att använda buntband till denna aplikationen....
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#37 » 22:45:32, 05-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ganska otäck sak som händer efter några års användning är att spannmålen från spridaren blästrar av all isolering från kabelhärvan som hänger där. När jag la handen på den och märkte att den kändes konstigt blank så var det som väl var mitt i vintern och jag var därinne för att kasta ut snö så allt var avstängt annars så hade man nog haft gjort sitt.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#38 » 12:29:53, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Imorgon bitti göran blir det fram med stegen igen och skicka upp verkstadschefen till spridaren med några rejäla slangklammer.


Bild

En ganska jätte dålig bild men röret som hänger som hej kom och hjälp mig det agerar kabelskydd och sitter fast med två buntband I kättingen i samtliga av mina silos. När säden sprutar :vissla: nöts buntbandet sen lossnar röret och rör och kabel traslar in sig i spridaren och jordfelsbrytaren löser ut.
Nu är det ju skillnad på elektriker och elektriker men JL agri pars elektriker valde iallafall att använda buntband till denna aplikationen....

Den där detaljen får vi kolla upp förhoppnings vis kommer vi att fylla silon såpass att det går att komma åt dels omrörarskruvarnas slädar samt att modifiera spridaren så att remmen blir kvar, skulle vara kul om det gick att få den att sprida skapligt jämt .
När det gäller spridaren TROR jag att det kan vara en fördel att vi matar våran silo väldigt långsamt.
( 10 ton i timmen annars så funkar inte rensverket något bra. Rensverket är uppgivet till 40 ton i timmen, så en praktisk kapacitet på 25% av uppgiven kapacite , går kanske att höja lite.)
Ni som kör stor tröskor tycker kanske att det verkar vara dåligt. Men just nu stämmer det bra med trösk kapaciten och mottagnings kapacite. Ni som tycker att det verkar tunt , får tänka på att vi har en liten tröska små åkrar och mediokra grödor.
Ska absolut kolla röret för elen. Alla tips om hur man kan undvika problem i torksilos är välkomna.
Våran elektriker var lite tveksam till att det är en kabel med många ledare, som går ner i silon ( till i vårat fall 4st relativt små elmotorer.) han muttrade lite om att det inte var seriöst . Dom som monterade silon drog den elen . Våran elektriker kopplade sedan ihop det på silotoppen.
När vi var på gång att köpa silon var jag i kontakt med en annan bonde som har köpt Sukup silos i flera omgångar, hans ide om elektriker var att använd en lokal elektriker, JLAgriparts elektriker kunde han inte rekomendera . Chefen på JLAgriparts förklarade för mig att att det var skillnad elektriker och "elektriker".
Börjar förstå att det vi har tillgång till elektriker och att det som JLAgriparts förmedlar är " elektriker".
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#39 » 14:38:35, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var upp i toppen på våran burk . Verkar som att buntbanden ligger dels ovanför spridaren dels nedanför.
Buntbanden kommer att ersättas med slangklammer. Det vart inte ens en dålig bild på kabelrörs monteringen. Ni får hålla tillgodo med en bild på några arbetsbrytare . Skulle nog varit ett skåp med en dörr med utan botten .

Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#40 » 18:12:21, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen ska ni ta rondellen och göra hål i nedre kanten av silon under luftgolvet sen mecka dit öppningsbar lucka så att när silon är full med säd öppnar ni luckan/ luckorna och startar fläkten och blåser ut ev skit som samlats under golvet.
Hur mycket det försvagar silon och hur kraftig byggnationen behöver vara kan du berätta för mig när det är klart så gör jag lika. :grin:
Det finns som tillbehör till gsi silo borde bara vara att kopiera.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#41 » 20:35:57, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med rengöring under golvet ger sig själv eftersom golvet brukar rasa ner efter några år.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#42 » 21:10:45, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så en lucka är gediget arbete till ingen nytta... vad händer när golvet rasar ner? Är det profilerna dom står på som rostar bort?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

överlass

#43 » 21:38:38, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, jag har bytt dom profilerna i ett golv.
Hade jag haft en sån silo själv så hade jag letat upp nån lämplig underedsmassa på biltema som man kan spruta i en sån spruta som man oljar in maskiner med, sen gått runt och sprutat skarven mellan plåt och betong.
Och skaffa en betongslipskiva och gå runt och dränera varje ställe det står vatten mot plåten.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Göran Ekman (trådstartaren)

#44 » 09:30:33, 08-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våran silo är det en tjock svart massa som silon står nedsänkt på . Ska jag få in vatten, läcker det väl ut luft när man kör silons fläkten ?
Ska kolla det i vilket fall som helst.
Det finns något polsk märke på silos där står golvet på betong klossar. Hur ser det under golven i lagrings silos med luftnings golv .
Hittade Svinghammars tråd på hans Prive silo, i den finns det utrymme att krypa under golvet.
Ny spannmålssilo & utlastningsficka.
Tittar man på svenska luftnings exvis. Alriks Tornum fickor på dessa går det att att köra fläkten när fickan är tom.
Angående att öppna luckor för att blåsa ut damm undrar jag om det går . Inget vi kommer att prova förän jag har sett att det funkar.
petterson du du har väl flera burkar prova på en av dom.
Vi kan sammanfatta de senaste radernas surr med att det måste finnas någon bättre lösning än den som levereras från Sukup, hur det ser ut i övriga silos på marknaden har jag ingen aning om.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#45 » 09:51:51, 08-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En riktigt tork är naturligtvis alltid bäst och Alriks bygge är ett fint exempel på ett seriöst bygge som duger i flera generationer. För egen del ser jag dock mera kortsiktigt på det hela och expansionmöjligheter/framtidsutsikter är obefintliga med markpriser på över 600 och kommunen bygger runt en i en rasande takt, 70 ha omvandlas från klass 10 jord till villatomter nästa år här.

Silotorkar är en väldigt billig lösning och spännande att använda, varje dag när man öppnar locken så väntar man sig något typ en avbruten skruv som står snyggt parkerad i spannmålen. I bästa fall bara ett gäng felkoder typ "vinkelgivare fel" "fel rotationsvakt omrörare 3". Golvet rasar ihop som dominobrickor efter några år om har lite ojämn yta på plattan men det händer även på fina plattor. Trots allt så fungerar det ganska bra här eftersom torkningsbehovet är minimalt 9år av 10.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ingemar52, Nickebonne och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se