Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Problem I Sukup torksilo köpt via JLAgriparts

157 inlägg • Sida 11 av 11
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Göran Ekman (trådstartaren)

#151 » 09:43:29, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gården kommer att styckas i två halvor och säljas. Vi kommer att flytta till ett litet ställe med 5 ha jord som ligger i anslutning till den norra halvan av gården. Där ordnade din svåger nytt avlopp förra sommaren. Jag har någon idé om att bli någon form av pensionär.
Ska renovera jordkällaren där. Odla mina egna morötter och potatis, sen får man väl hoppas på goda svamp och bär år. Ska väl vara klart till årsskiftet 22-23
Du är välkommen att hälsa på.
Men du kanske tänker på jorden? Tror att nästa ägare kommer att arrendera ut den.
Marginaljord i skogsbyggden av Huddunge socken i Torstuna härad.
Du är välkommen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Alrik

#152 » 12:32:52, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Gården kommer att styckas i två halvor och säljas. Vi kommer att flytta till ett litet ställe med 5 ha jord som ligger i anslutning till den norra halvan av gården. Där ordnade din svåger nytt avlopp förra sommaren. Jag har någon idé om att bli någon form av pensionär.
Ska renovera jordkällaren där. Odla mina egna morötter och potatis, sen får man väl hoppas på goda svamp och bär år. Ska väl vara klart till årsskiftet 22-23
Du är välkommen att hälsa på.
Men du kanske tänker på jorden? Tror att nästa ägare kommer att arrendera ut den.
Marginaljord i skogsbyggden av Huddunge socken i Torstuna härad.
Du är välkommen.
Göran i Björnarbo


Synen av 35” NH tröska somligga på buken vore ett skådespel värt att se. :grin:


Hur fort kan ni lasta ut ur burken för gissar att de ska iväg på lastbil när den ska tömmas?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Göran Ekman (trådstartaren)

#153 » 13:27:40, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en 6 tums skruv i botten på silon som drar ut spannmålen till en 60tons Skandia skopelevator. Vilken kapacitet jag får med havre har jag inte kollat. Rätt blygsam gissar jag.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#154 » 14:01:45, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mossjord nämndes, denna typ av jord är bra att sälja. Fortsätter klimatförändringsmaffian att styra landet så har vi ett brukningsförbud på dessa jordar inom ett par år. I Danmark har man börjat i stor skala med att dämma upp mossjordar för att hålla dem blöta och markägarna där är glada för de får jättebra betalt. I det här landet använder man säkert miljöbalken istället så det blir böter om man odlar...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

uppland2

#155 » 14:25:50, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Mossjord nämndes, denna typ av jord är bra att sälja. Fortsätter klimatförändringsmaffian att styra landet så har vi ett brukningsförbud på dessa jordar inom ett par år. I Danmark har man börjat i stor skala med att dämma upp mossjordar för att hålla dem blöta och markägarna där är glada för de får jättebra betalt. I det här landet använder man säkert miljöbalken istället så det blir böter om man odlar...

Vad jag har förstått av artiklar i Landbrugsavsisen är det lite si och så med att få ut pengarna. I övrigt tror jag du har träffat precis rätt i din analys.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

gaffa

#156 » 14:54:06, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant i det stora landet i väster var så lycklig över det ekonomiska utfallet av denna blötläggning så han beställde raskt en ny Porsche 911 sista modellen med enbart bensindrift...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#157 » 19:14:37, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hälsa på och avhandla diverse tekniska ting gör jag gärna. Kan även ta med mig lite kem till både potatisen och morötterna så ni slipper svälta.

Diskutera något arrende, tror nog att det finns betydligt duktigare och mer drivna personer på närmare håll. Det ni definierar som slätt bonde som har 0 erfarenhet av både mull och mossjord osv. Skulle nog bli en större sevärdhet än någon tröska som gått gå grund. Jag ska nog bli vid min läst.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se