Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Problem I Sukup torksilo köpt via JLAgriparts

157 inlägg • Sida 8 av 11
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Göran Ekman (trådstartaren)

#106 » 08:16:56, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våran sitter det profiler på utsidan samt en ring på taket, ska vara någon sorts förstärkning.
Kan ha tillkommit efter att några silos kollapsat efter snölast . Här uppe rasade en silo mellan Sala och Avesta en snö rik vinter för ett antal år sedan. Var ingen Sukupsilo. För länge sedan fanns det silos som valsades upp en lång plåtremsa såldes av Bjurenwalls i Kolbäck Lipp silos, någon kallade dessa för Lurenwalls Tipp silo. Vart väl någon form av förstärkningar på dessa.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



gaffa

#107 » 08:54:24, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta tillverkare har två modeller av silor, som på bilden med avtagande plåttjocklek uppåt eller som Görans med utvändiga profiler istället. JL agriparts har valt att enbart sälja modellen med profiler i Sverige troligen för att den är något billigare. Silohaveri av snö är är inga ras vad jag vet utan enbart takskador som har reparerats. Jag tvivlar starkt på att någon silo blivit förstörd i vårt land pga snö.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#108 » 08:44:36, 18-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortslutning i en underbelastningsvakt. Elektriker felsöker och konstaterar att det är en nötningsskada på på den kabeln som går ut till omrörar skruvarna ( jag vet inte exakt har inte varit in i silon själv).
Den kabel var färdigmonterad när silon byggdes. Inget som min elektriker monterat.
Så ni som har fyllda Sukup silos ta tillfället att gå upp och kolla hur kablarna som går till omrörningen ser ut.
Tänker bla.på e pettersson som har flera burkar som är något år nyare än våran.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#109 » 11:19:15, 18-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hela kabelhärvan till omrörningen brukar blästras sönder av spannmålsspridaren efter 10år. Sakerna brukar fungera ändå men det är mindre trevligt om man råkar lägga handen på ett gäng oisolerade kablar när man är inne och sopar rent taket.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#110 » 09:46:47, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaffa . Hur gör du när du sopar taket? Taket sitter som lite högt upp.
Det som är att problem med torksilos är att elmotorer kablage och allt mekaniskt sitter uppe undertaket där det är tämligen svår åtkomlig .
Just nu funkar inte omrörningen, fattas underspännings utlösare. De går att koppla förbi. Elektriker jobb.
Dessutom löser motorskyddet till spridaren , något trasigt fel i systemet. Problemet är att prylarna sitter väldigt illa till.
Känns som att torksilos är strul prylar. Upplever även att supporten från JLAgriparts är dålig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#111 » 11:05:21, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Supporten är dålig från JL och ännu sämre från Eoss, den är även dålig från Almas och deras organisation.

När man städar av taket så måste silon vara riktigt full, helst lite mer än så och så får man fixa en sopborste med ett långt aluminiumskaft så går det. Ganska otrevligt jobb som känns direkt i axlar och nacke, jag kanske ska anlita Farmartjänst eller Afgantjänst nästa gång.

Man bör vara lite kunnig i att tolka elscheman så man kan bygla bort strulande vakter eller så får man bli kompis med byns elektriker, annars blir riskerna lite väl stora när man kör silotork.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#112 » 12:46:40, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad som ska byglas finns noterat på kopplingsschemat det fick jag reda på av den personen som ritat elschemat , firman som levererat elskåpet var jag i kontakt med någon av de första höstarna, där var supporten god . Ska det byglas hoppas jag att elektrikern fixar det.
Just nu funkar inte spridarn.
Kontentan av det mesta i den här tråden är att torksilo konceptet har en del allvarliga brister. Med det jag vet idag skulle vi inte byggt den. Får var glad att vi köpte resten av utrustningen av Tornum. Där är jag väldigt nöjd med deras kundhantering och support.
Just nu är ett mindre jordbruk i skogstrakterna i Uppland ganska billigt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#113 » 08:50:31, 21-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fungerar omrörar skruvarna igen. Elektrikern mätte och konstaterade att spridar motorn tar förryckte ström och konstaterar lager ljud från motorn ( möjligt att det kan vara något på spridaren också ) men för att felsöka prylarna måste man allra längst upp undertaket, eller vara tre personer och ta det uppifrån.
Person 1 med lång överkropp lägger sig över kanten på hålet överst böjer över kroppen ned i hålet.
Person 2 sitter på person 1 ben så att han inte åker överkanten.
Person 3 räcker verktyg till person 1. Så har personal från JLAgriparts löst problemet hos pettersson .
Känns inte som att vi gör så. Hur vi ska lösa det vet jag inte.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#114 » 09:04:58, 21-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man ensam blir det en lång stege genom takets mitthål ner i säden. Har en stege ligger permanent uppe på silons tak numera och sedan dess har jag inte behövt använda den.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#115 » 11:02:44, 21-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar gå att resa stegen mot omrörarbalken om silon är minst halvfull.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#116 » 13:13:30, 21-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är alla mätta och belåtna här och fulltankade med kaffe och taggade till tusen. Så om några timmar står motorn på verkstads golvet, bonndjäveln får beställa en ny. Är det inget fel på motorn har vi något nytt att tänka på .
Förmodligen skriver jag någon rad när jag vet hur det blir.
Just nu befinner jag mig i ett negativt flöde,mycket av det jag tittar på går sönder. Sånt gör mig less.
Kan det vara att jag börjar bli koffein resestent att jag behöver mera kaffe för att hålla upp humöret?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#117 » 20:15:20, 21-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka dän motorn tog ca 10 minuter. Utan stege. För grabbarna på Björnarbo Garage .
Bild
Ny motor fanns på hyllan hos Elektra i Krylbo. Kommer på plats i morgon kommer att bli ett tak över motorn som konstruktions förbättring.
Verkar ha varit fukt i motorn . Kan det bli något tok om det borras ett litet hål i motor gaveln i under kant
Kan det vara kondens vatten eller är det regn vatten som letat sig förbi motorns fläkt ända som är vänd uppåt.
Det är trots allt en del vatten i luften som passerar motorn på väg till det eviga krets loppet.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#118 » 20:27:13, 21-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Locket på när regnet häller ner. Du som inte har någon panna borde inte få massor med kondens i din burk?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Khan

#119 » 20:39:19, 21-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske är bättre kvalitet på den nya motorn?
Av det som skrivits tidigare i tråden tycker jag mig kunna ana bristfälliga konstruktioner och genvägar lite överallt.
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

gaffa

#120 » 20:47:00, 21-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har borrat hål vid plinten på alla mina (ryss)motorer på torksiloanläggningen även de som sitter utomhus. Före borrningen löste jordfelsbrytaren stup i kvarten. Har ännu inte bytt någon elmotor trots hög ålder och vissa av dem ser ut att ha legat på havets botten sedan regalskeppet Wasa sjönk.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

3 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se