Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Problem I Sukup torksilo köpt via JLAgriparts

157 inlägg • Sida 1 av 11
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 14:44:54, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har problem med omrörningskruvarna i våran Dan Corn Sukup silo , köpt via JLAgriparts i Skövde . Den drivande av de två vertikala omrörningskruvarna går av någon anledning snett så att den vertikala skruvens axel går efter ett tag emot den horisontala bomen som omrörningskruvarna hänger i .
Först en detalj bild där man ser den horisontala bommen och kan ana Den vertikala skruvens axel där den går in i drivenheten ( en skugga till vänster)
Bild
Här vart det en översikts bild av omrörningskruvarna skruven det man inte ser är en elmotor som hänger bakom bommen den har axeln uppåt, en liten remskiva som via ett kilrep driver den vertikala omröringsskruven där det sitter ett stort remhjul överst. Det man ser är den skruven som sitter på drivstationen. Fram drivningen av det hela är att den horisontella bommen roterar och mot silons ytterkant sitter det en räls och ett drivhjul ( motorn som sköter det sitter i centrum av silon i änden på bommen) för att få skruvarna att röra sig sitter det ett kullager som har ett driv mönster på ytter banan det lagret kan via en mekanism vridas åt höger eller vänster och då går omrörningskruvarna ut eller in när dom kommer till ett ändläge är det någon form av mekanism som slår till och vrider lagret
Bild

Av någon anledning kommer hela drivenheten snett och då går skruvens axel emot den horisontala driv bomen och nöter på axeln och bommen. Nu har axeln gått av. Bilderna är tagna den 13/11-17 skickades då till JLAgriparts men någon förklaring har jag inte fått.

Bild
Här ser man dels kullagret som sköter drivningen. Samt "baksidan" av drivstationen där är det luft emellan drivbomen och slit klossarna på den andra sidan ligger slit klossarna emot drivbomen och nöts ned. Det har blivit så här efter två säsongers användning . Det byttes en drivmotor sommaren -18 då vart det nya slitklossar på drivenheten
Bild
Att fixa skruven är en massa skruvande på en stege på 6meters höjd . Besvärligt men ganska enkelt .
Problemet är ,går det att få grejorna att inte hänga snett? Supporten från JLAgriparts är noll.
Så finns det någon på forumet som har någon erfarenhet av Sukups om rörningssystem för torksilos. Så skulle jag bli glad om det finns någon ide om hur man löser problemet. Just nu känner jag mig väldigt matt i pälsen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



e_pettersson

#2 » 16:11:09, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med bild vart problemet lite tydligare.
Bild nr 2.
Ser ut som att skruven lutar bakåt, ner ändan är närmare fotografen. Synvilla?
Omrörningsbomen snurrar/ matar motsols?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman (trådstartaren)

#3 » 17:21:47, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är det ingen synvilla skruven lutar bakåt då nöts de små vita slitage klossarna ned samt att axeln nöts av .
Står man i mitten på silosen och tittar ut mot väggen roterar den stora bomen vänster varv ( motsols)
I montage instrutionen finns det en bild på att det ska justeras så att det är 1/16 dels tum luft mellan klossen och bomen , men dom talar inte om hur man ska utföra justeringen tyvärr kände letterna som monterade anläggningen inte heller till hur man justerar avståndet ( hur verkar vara en hemlighet hos familjen Sukup).
Just nu kan jag inte rekommendera någon att köpa en Sukup torksilo grejorna är helt enkelt för dåliga. Samt att den svenska supporten är obefintlig.
En färsk bild på axel med lager och remskiva



Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#4 » 18:28:40, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade den här justerings anvisningen från Sukup .
Bild
Samt den här länken till hela montage anvisningen
https://www.sukup-eu.com/media/1836/l14 ... -09-30.pdf

Göran i Björnarbo



Laddade upp filen hit:
Sukup Fastir/Fastir Plus bruksanvisning och reservdelskatalog
/Holger
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PeterR

#5 » 20:48:33, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justering an spel görs väl med skruven i botten? Ser ut som Din skruv har ett STORT spel? Borde inte vara mer än ett kreditkorts tjocklek? Sen förstår jag inte riktigt hur vertikala skruven är lagrad eller drivs. Får kolla Din länk...

Bild
Bild
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

e_pettersson

#6 » 21:12:31, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det till någon hjälp kan du komma på studiebesök och studera mina 9 skruvar, jag är på plats imorgon fm vill du titta själv kan du åka över när som på dygnet.
Får du även se hur talangfulla betongare samma firma har....
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

e_pettersson

#7 » 22:53:46, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu funderar jag på hur ofta bomben matar fram?
Mina matar 1min 15sek stillestånd i 2 min 45 sek ca. Om inte vinkelgivaren tycker skruvarna lutar för mycket, motorn ligger före.
Liksom tänker om din snurrar framåt för ofta och vinkelgivaren är ställd för sent så bommen snurrar och trycket fram mot plastbitarna och nöter ner dom i förtid. :klia:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman (trådstartaren)

#8 » 10:51:15, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Är det till någon hjälp kan du komma på studiebesök och studera mina 9 skruvar, jag är på plats imorgon fm vill du titta själv kan du åka över när som på dygnet.
Får du även se hur talangfulla betongare samma firma har....

Just nu ska jag städa grannens kallluftstork så att vi kan lagra / kyla / torka den höst säd som är kvar att tröska ca 14 ha. Även om ett studie besök inte blir av just nu hoppas jag att det går att ha det inne stående. Ska höra med verkstadschefen tror att han var intresserad . Han påstår att det inte är lämpligt att jag sitter på en stege 6 meter upp i silon .
Tankarna om om vinkel givarna och tid reläerna är intresant . Har haft kontakt med mannen som har en Sukup silo i Veckholm söder om Enköping . Han har sedan uppstart 2012 bytt en uppsättning klossar , han har problem med att vinkel givarna hänger sig när det blir mycket i silon och då får man gå upp i silon och knacka på givaren ( är enl honom något jätte simpelt med en metallkula som rullar runt och leker strömbrytare ).
Just nu tror jag inte att det är vinkel givaren som ställer till. Varför tänker jag så? Jo förra sommaren när silon var tom byggde vi ställning i silon för att byta en av skruvmotorerna som efter två säsonger fått ett lager haveri, då hänger den yttre omröringsskruven ( den som kallas satelit och saknar drivning) helt perfekt . Medans den innre motorn med det knurlade kullagret hänger snett och slit klossarna ligger emot på en sida. Vi lyckades då inte klura ut varför det inte vart rak, det finns en instruktion ,hur man justerar mekanismen till kullagret det tror vi är riktigt. Undrar om det är justeringen i botten ( den som Peter ringat in med rött) som går att skruva på och få den att balansera lodrätt . Den har vi inte skruvat på..
Peter en bild till där man ser vilka delar som ingår i systemet. Kan i den bästa av världar skapa lite klarhet i hur det är gjort. Det ska också kommas ihåg att det här grejorna är amerikansk bonnsmide DeLux tidigt -60 tal.
Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#9 » 15:20:41, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Så ser det ut i min ena silo som omrörningen snurrat 1677 timmar enligt räkneverket.
Kanske även jag ska justera spelet.
Bifogar även en bild på tidreläinställning, dessa brukar jag kolla tiden mot klocka varje år då dom ej tyck vara helt exakta och även ändras.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman (trådstartaren)

#10 » 15:31:42, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att du tittar.
Ska inte du sitta på tröskan nu?
Tror att man ska ska ha lite koll på slitklossarna . Så att det inte skiter sig .
Ska hämta lite delar hos Dione på måndag så blir det nog snurr på omrörningen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#11 » 15:50:58, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

15 mm igår bromsar upp det hela.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman (trådstartaren)

#12 » 20:20:16, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat över vad som är viktigt med att man har ett glapp på en kredit korts tjocklek den som är satelit fungerar ju helt rätt men är justerad till ett alldeles för stort mått gentemot instruktionen .
Skulle vilja ha så att jag kunde få kul lagret att justeras i förhållande till hela hållaren och på det viset balansera drivenheten .
Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#13 » 09:11:54, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går och grunnar på omröringen, har lite svårt att släppa problemet , är liksom lite känsligt att ha grejor under silo taket som inte funkar . Hittade på en bild från tillverkaren. Den drivande enheten är närmast i bild.


Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#14 » 10:46:18, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket elände och jag som trodde Sukup leverantören stod givakt på gården vid minsta problem. Funderade på en burk till och då var det ju Sukup man tänkte på efter att i 14år fått fixa allt själv efter bästa förmåga på mina MFS burkar från Mertz mfl mfl. Tänk nu på att aldrig gå in i silon om fläkten har stått stilla, för vid höga vattenhalter blir det syrefritt därinne, provade själv en gång när vi hade strömavbrott.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#15 » 19:31:51, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips att minnas för alla med syrefri silo. Det tackar jag för. ( vi kör fläkten)
En orsak till att vi köpte silo av JGAgriparts var att dom inte gjort konkurs, i vårat fall har inte dom engagerat sig för att hjälpa till när det inte fungerat deras vilja att lösa problem är obefintlig , varför?
Antingen beror det på att vi är ett litet torp i skogsbygderna i uppland, eller beror det på att JIAgriparts.
Vart utan försäljning av torkgrop och transportörer till silotoppen, orsaken till det är att deras säljare i Uppland lämnade offert på utrustaningen men saknade kunskaper att räkna ut hur det skulle se ut, talade om för mig att nu får du bestämma vilken utrustning du ska ha . Då får jag väl lyssna med övriga på marknaden det vart Tornum som räknade ut hur det skulle se ut alltså beställde vi utrustningen där Skandia transportörer via Tornum.
Någon dag senare ringer JLAgriparts säljare i Uppland ” Nu måste du bestämma vilka grejor du behöver” jag talade om att vi beställt utrustningen från ett annat ställe. Han lät då som att någon tömt en hink med isvatten över honom. Efter en stund ringer säljaren upp och säger att han har skickat torkgropen från Danmark jag säger den får du vända tillbaka till fabriken . Nej det är omöjligt. OK ni får göra vad ni vill men den kommer inte att bli lossad i Björnarbo. Det kom ingen tippgrop till oss.
Tror att det var där någon stans det vart lite kyligt mellan JLAgriparts och Björnarbo Inomgårds.
Svara på frågor finns inte i deras värld. Om det gäller bara oss för att vi inte skött oss eller om det gäller alla vet jag inte. Men vi i Björnarbo är väldigt missnöjda med JLAgriparts.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se