Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Spannmålslagring

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

NIAX (trådstartaren)

#16 » 16:54:01, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Är inte en gastät tornsilo ett alternativ?

En tidigare kollega hade några glasfibertorn som de körde till sina ungdjur och de var mycket nöjda med det systemet, framförallt kostnaden. En del kraftigare plåttorn ska väl funka med spannmål och med lite flyt kan man väl hitta ett begagnat.


Har tittat på gastät silo också. Glasfiber silos blir ganska dyrt vid så här stora volymer alternativet jag tittar på är från Assentoft.
Någon som har några erfarenheter från dem?
https://youtu.be/14rvGcq2nKQ
Verkar ju bra på film iallafall.....
NIAX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:40, 09-09-2019
Sverige



NIAX (trådstartaren)

#17 » 16:58:07, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Behöver du inte särhålla olika grödor så är en rundburk med tillskottsvärme en vettig lösning.

Vad kostar en planlagerlösning med fläktgolv? Säkert dyrare pga ett hus till?

Jag drog igenom drygt 700t 2017 genom en 18m3 meputork, inte optimalt kan man säga...



Planlager med fläktgolv kostar som en silotork men känns spontant som att det kräver mer arbete.
NIAX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:40, 09-09-2019
Sverige

Göran Ekman

#18 » 18:59:22, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen egen erfarenhet av gastät lagring. Var högsta mode på på grisgårdar kring Västetås på slutet av 70 talet , det jag hörde då var att det kunde frysa i dom, misstänker att någon försökte lagra spannmål med för hög vatten halt . Fanns någon historia om att det skulle ha sprängts i frusen spannmål i en sådan silo. Om vi sorterar bort dom mest spektakulära skrönorna. Är bara att konstatera att det är lite mindre järnskrot i en gastät silo mot en torksilo med omrörare. Kanske är det den lösningen som är den mest pris effektiva. Du har ju en tork så då borde det gå att hålla rimliga vattenhalter i en gastätlagring.
En fundering till, visst måste det väl gå att lagra torr spannmål i en gastät silo?
Oavsett vad det blir för lösning så hoppas jag att du gör en återkoppling i den här tråden, ibland kan jag få för mig att det är trådar på Maskinisten som för delar av världen framåt. Samt att människor alltför ofta knyter sin nävar i fickan och svär tyst. I bland blir det bättre om man delar sina tankar med några andra.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#19 » 19:10:02, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått berättat för mig att problemen med gastät lagring uppstår på vårkanten när temperaturen stiger ute.
Men vet inget om det själv.

Tänker du en stor silotork och blanda all säd i eller flera?
Om du ska blanda vilka sorter och volymer av varje sort?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

NIAX (trådstartaren)

#20 » 20:39:14, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Jag har fått berättat för mig att problemen med gastät lagring uppstår på vårkanten när temperaturen stiger ute.
Men vet inget om det själv.

Tänker du en stor silotork och blanda all säd i eller flera?
Om du ska blanda vilka sorter och volymer av varje sort?


Har också hört liknande. Kanske ett alternativ att fodra gastätt på vintern och torla i den befintliga torken för att ha på sommaren.
Hade nog tänkt en stor med typ 200 ton korn, 150 vete och 50 havre.
NIAX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:40, 09-09-2019
Sverige

e_pettersson

#21 » 21:05:37, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan säga att jag är väldigt nöjd med konceptet silotork under skörd och anser att det är oslagbart pga när du tröskar kan du tröska precis så mycket du bara orkar och det är bara att tippa in. När tröskan stannar behöver man inte bry sig mer, inte springa hela nätterna och flytta säd och mäta vattenhalter och krångla.
Vist finns det brister i det systemet men grejerna är endå relativt enkla.
Det man inte gör är att tröska en massa omogen blöt säd som en dåre och fyller den och sedan tror att det blir bra för det blir det inte.
Du måste ha en meter säd i botten för att kunna starta fläkten, dagen man börjar är säden mogen och vattenhalter vettig ( man börjar tröska sist) sen kör man ifrån dom andra när deras torkar är fulla, har man inte nerver att vänta måste man ha ett annat system.
Du har ju fördelen att en satstork finns, är det ett skitår med blöt säd eller att någon av grannarna tröskar jävligt blöt säd kan du torka några satser sen lägga i silotorken och blanda ihop det.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

NIAX (trådstartaren)

#22 » 11:31:43, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har varit lite dålig på att uppdatera här. Men det har egentligen inte hänt särskilt mycket.
Varit runt på lite studiebesök. Besökt tre anläggningar med torksilos. Två av dessa bönder var inte särskilt nöjda och båda hade investerat i gasoldrivna kontinuerliga torkar och använde enbart burkarna för kylning och lagring. Problemen som uppstått var främst ojämn torkning och varmgång i silon. Den tredje lantbrukaren var nöjd med silotorken, han lade dock aldrig in spannmål med mer än 20% vatten utan torkade först ner det i en gammal tork.
Tror att mycket av problem hos de två missnöjda skulle kunna lösas genom lite tips från säljaren om hur silotorken ska användas.

Har även haft kontakt med två användare av gastättasilos från assentoft. Båda är mycket nöjda med konceptet men missnöjda med säljaren och supporten från Danmark som tycks vara obefintlig. Båda två hade hanterat spannmål på 25% i silon utan problem. Bäst funkade det med 18-22%, spannmål torrare än 15% kräver tillsats av koldioxid.

Har även tänkt lite till och satsar nu på att bygga för lite större volym än jag först tänkt. Tror att det kan vara lönsamt att ha möjlighet att köpa och överlagra spannmål när den är billig.
Så nu har jag fått en offert på silo från assentoft på 1000m3. Denna var mycket dyr, men kan enligt säljaren berättiga till stöd på 70% från klimatklivet. Ska skicka in en ansökan när ansökningsperioden öppnar.
Det andra spåret jag jobbar med nu är att fortsätta med den befintliga torken och bygga för lagring med luftningsmöjlighet. Skulle nog klara mig skapligt de flesta år med befintlig tork, annars så kan man ju komplettera med större tork i framtiden. Skulle få plats med en dubbel satstork på 2x 20m3 där den gammla torken står.
Någon som har erfarenhet av silo med luftningsbarkona?
Eller är det vanlig rundburk med luftning och sveperskruv som gäller.

Ser att det blev väldigt långt det här, hoppas någon orkar läsa och dela med sig av kloka tankar och erfarenheter. :grin:
NIAX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:40, 09-09-2019
Sverige

gaffa

#23 » 11:42:20, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

NIAX skrev:
Alrik skrev:Behöver du inte särhålla olika grödor så är en rundburk med tillskottsvärme en vettig lösning.

Vad kostar en planlagerlösning med fläktgolv? Säkert dyrare pga ett hus till?

Jag drog igenom drygt 700t 2017 genom en 18m3 meputork, inte optimalt kan man säga...



Planlager med fläktgolv kostar som en silotork men känns spontant som att det kräver mer arbete.


Inget svar på din senaste fråga men jag undrar vilket planlager med torkgolv som har samma pris som en silotork? När jag tog in offerter på planlager helt i betong (för att slippa baggar) kostade detta dubbelt så mycket som silotork per ton.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

NIAX (trådstartaren)

#24 » 14:19:58, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:
NIAX skrev:
Alrik skrev:Behöver du inte särhålla olika grödor så är en rundburk med tillskottsvärme en vettig lösning.

Vad kostar en planlagerlösning med fläktgolv? Säkert dyrare pga ett hus till?

Jag drog igenom drygt 700t 2017 genom en 18m3 meputork, inte optimalt kan man säga...



Planlager med fläktgolv kostar som en silotork men känns spontant som att det kräver mer arbete.


Inget svar på din senaste fråga men jag undrar vilket planlager med torkgolv som har samma pris som en silotork? När jag tog in offerter på planlager helt i betong (för att slippa baggar) kostade detta dubbelt så mycket som silotork per ton.



Var nog jag som va lite otydlig. Räknade med att bygga ett planlager med luftnings möjlighet i en befintlig byggnad. Det skulle kosta ungefär som en torksilo men bli mycket sämre och bara klara att lufta spannmål inte torka.
Sen så vill jag inte "offra" maskinhallen till spannmålslager heller så det är inte aktuellt.
NIAX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:40, 09-09-2019
Sverige

busholle

#25 » 16:38:11, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skulle det vara att stärka väggarna på maskinhallen och köpa teleskoprör eller pansartoppar för att ha den som våt/kyllager innan torkning? Kan du avvara maskinhallen under tröskningen så har du kanske bättre möjlighet att tröska mer på kortare tid med bättre vattenhalter?

Några veckor ska väl en hög kunna ligga om den kyls ordentligt?

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

NIAX (trådstartaren)

#26 » 16:33:45, 12-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,Var längesedan jag skrev något här. Tänkte bara uppdatera att nu är en silo beställd. Blev en gastät silo från Assentoft. Kommer inte att få något stöd alls men fick ner priset mycket plus att valuta kursen är mer gynnsam nu. Den kommer kosta lika som motsvarande storlek på torksilo. Det som avgjorde till Assentofts fördel var igentligen att jag slapp säkra upp kraftigt vilket hade varit nödvändigt.

1 person gillar det här inlägget.
NIAX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:40, 09-09-2019
Sverige

Alrik

#27 » 20:32:12, 12-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

1000m3 ?

Ca peng ink allt runt omkring?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

NIAX (trådstartaren)

#28 » 22:21:54, 12-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

1100 kubik. 1100000 kr, då ingår allt montage och elarbete, en 15 meters 60tons transportör för att fylla från befintlig elevator samt en 12 meters skruv för att tömma silon. Det som inte är med i priset är bottenplattan. Får dock låna gjutformar.
NIAX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:40, 09-09-2019
Sverige

NIAX (trådstartaren)

#29 » 10:19:03, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering. Nu har jag tömt silon helt.
Ingenting dåligt på slutet och det jag tagit ur har aldrig varit varmt.
Burken fylldes med 400 ton vete och 200 ton korn. Vattenhalten var från 14 till 25%. Tror att snittet låg på ungefär 19%. Tillsatte aldrig någon extra koldioxid heller. Så jag är nöjd, känns som ett enkelt sätt att lagra foderspannmål på.

3 personer gillar det här inlägget.
NIAX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:40, 09-09-2019
Sverige


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se