Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Ide till verklighet

191 inlägg • Sida 1 av 13
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Johaniskogen85 (trådstartaren)

#1 » 00:27:07, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi tar väl o drar igång en tråd till som enklast kan startas med frågan : hur ska ja kunna bli bonde på heltid utan att svälta ihjäl på vägen?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--



Ivar Risslén

#2 » 00:48:48, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ser till att gifta sig med en person som har bra inkomst med ekonomisk utbildning och gärna mycket mark med lämpliga byggnader. Medan den personen drar in pengar så leker jag bonde. :idee3: :skratta3: :slag:

Finns det något annat sätt för att inte jobba ihjäl sig eller svälta ?
Errare humanum est

7 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Trigon

#3 » 06:09:21, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag klistrar in våra inlägg från Bondedagboken här också och redigerar bort oväsentligheter:

Trigon skrev:
Johaniskogen85 skrev:
Jo men vi har en 20 dikor nu, men det finns inte areal för
Mer här. Dessutom har vi djuren i en uppbunden arrendeladugård men 2/3 av arealen , det va lite tal om att köpa det, men nu har deras grabb sagt han ska ha det.
Och bygga på min egen gård är ett dåligt alternativ.

Dessutom att hålla 20 dikor innebär att man får jobba fullt ute och vara nattbonde, sen tycker jag nog dikor är lite intetsägande...

Sambon säger ja får göra va ja vill så länge hon slipper vända på kronor när hon handlar mat. En mycket fin inställning tycker jag
Skickat från min iPhone med Tapatalk


Jag vet hur det känns att vara otålig och vilja komma igång i lite större skala med nån sorts lantbruk. Nu har jag haft turen att precis kunna få börja känna mig för på lite större areal än mina egna 17 hektar på ett väldigt riskfritt sätt där jag egentligen inte ens behöver köpa några maskiner, så länge jag kan använda mig att bondens befintliga maskinpark.

Men om du ska köpa en gård är det ju väldigt viktigt att det blir så rätt som möjligt från början, så man måste nog vara beredd på att ge letandet rätt så lång tid. Ska det köpas en gård och du kan tänka dig/vill hålla på med nån sorts djurproduktion så inbillar jag mig (men jag har inte analyserat det på nåt vis) att marknadsvärdet börjar krypa ner mot avkastningsvärdet ju längre norr ut man kommer i Sverige och att man bör köpa nåt med bra utformad redan byggd lagård som Pettersson var inne på för några veckor sen. Sen borde man ju försöka att hamna i ett område där det inte är så stor konkurrens om den mark som blir ledig allt eftersom. Frågan är ju dock om du och sambon kan tänka er att flytta så långt norrut? Både jag och min fru har 20-30 mil till närmaste anhöriga där vi bor idag, och det kan vara lite bökigt att klara sig helt själva ibland när man har små barn, i och för sig så kan det hända att man kan få hjälp med både det ena och det andra av snälla grannar också.

Ett annat alternativ skulle ju vara att försöka få tag i nån äldre som snart vill generationsskifta, men inte har nån som vill ta över. Det finns nog rätt många såna gårdar runt om i landet skulle jag tro. Det kanske kunde vara en ide att sätta in en annons i lokaltidningen i det område du helst vill verka i?
Skulle det förresten inte bildas nån organisation för att bättre kunna matcha ihop såna äldre boönder med yngre som inte redan har nåt ställe att ta över? Eller kommer jag ihåg fel?

Om din sambos inställning verkligen är hennes verkliga mening och att hon inte bara säger det för att vara snäll så är det verkligen fint, kan hon sen även tänka sig att periodvis ta hand om det mesta av eventuella barn också så bör du nog hålla hårt i henne. :thumme:

En annan sak att överväga men som inte alltid är så lätt att planera är ju eventuella barn och kommande föräldraledighet. Så länge man jobbar full tid som anställd har man ju åtminstone en hyfsad SGI att få föräldrapeng från. Precis som nystartad företagare kan man också få det rätt så bra eftersom de då kan anta vad en likvärdig tjänst skulle inbringa för lön om man varit anställd. Men några år in i företagandet kanske det inte alltid är så lätt att få inkomsterna att räcka även till ett vettigt löneuttag, i alla fall inte om man precis håller på och bygger upp företaget och då tappar man ju en del föräldrapeng på det viset om man nu skulle ha tid och möjlighet att vara lite föräldraledig.

Så länge man är någorlunda nystartad gäller det ju också att så mycket som möjligt utnyttja extrabetalningen på EU-stöden som man kan få upp till 90 hektar de första 5 åren, om man är under 40 år (när man påbörjar 5-årsperioden eller hur det nu var? :klia: )
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

busholle

#4 » 07:09:30, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du bygga lönsamhet så underlättar det med något som har snabb omsättningstid och låg initial inköpskostnad. Först på en sådan lista lär hamna bladgrönsaker följt av övriga grönsaker därefter rotfrukter. När det gäller djur bör kyckling hamna först därefter ägg, slaktsvin eller mjölk sist på listan alla kategorier lär vara dikor.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Johaniskogen85 (trådstartaren)

#5 » 07:28:42, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Ska du bygga lönsamhet så underlättar det med något som har snabb omsättningstid och låg initial inköpskostnad. Först på en sådan lista lär hamna bladgrönsaker följt av övriga grönsaker därefter rotfrukter. När det gäller djur bör kyckling hamna först därefter ägg, slaktsvin eller mjölk sist på listan alla kategorier lär vara dikor.
det har ju vart en del reportage om han stockholmarn som odlar grönsaker hejvilt på en sisådär 30ha,
Det verkar ju funka bra för han, men jag tror inte jag känner något större intresse i det annat än till husbehov..

Odlade potatis ett år. Det var många som ville ha potatis ända tills den va upptagen.





Skickat från min iPhone med Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--

Trigon

#6 » 21:26:01, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ringde och hörde mig för om de där extra ca 500 kronorna per hektar upp till 90 ha i 5 år och förstod jag det rätt så räcker det att man är under 40 år när man söker för det första av de 5 åren. Sen verkar det dessutom som om det inte prompt måste vara första året som man söker detta genast, utan man kan vänta i upp till 5 år innan man ger sig på detta. Väntar man längre än till nästa år så blir det kanske en viss osäkerhet i att politiska beslut ändrar ramarna även om hittills har det ju blivit fler och fler fördelar för yngre. Har man väl påbörjat sina 5 år så verkade det som om man oavsett skulle få färdigt resterande år.
Nu menar jag inte att stressa TS med detta, men det kan ju finnas andra som är betjänta av att veta det.

Jag är ändå inne på att det borde gå att hitta nån äldre som vill generationsskifta. Med tanke på hur mycket gamla bönder det finns där ute så tror jag bara att det gäller att hitta dem. Allt blir så mycket lättare att överta nåt befintligt jämfört med att börja helt från början. Det går säkert det också, men kräver betydligt mer slit och risktagande känns det som.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Johaniskogen85 (trådstartaren)

#7 » 08:32:45, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Jag ringde och hörde mig för om de där extra ca 500 kronorna per hektar upp till 90 ha i 5 år och förstod jag det rätt så räcker det att man är under 40 år när man söker för det första av de 5 åren. Sen verkar det dessutom som om det inte prompt måste vara första året som man söker detta genast, utan man kan vänta i upp till 5 år innan man ger sig på detta. Väntar man längre än till nästa år så blir det kanske en viss osäkerhet i att politiska beslut ändrar ramarna även om hittills har det ju blivit fler och fler fördelar för yngre. Har man väl påbörjat sina 5 år så verkade det som om man oavsett skulle få färdigt resterande år.
Nu menar jag inte att stressa TS med detta, men det kan ju finnas andra som är betjänta av att veta det.

Jag är ändå inne på att det borde gå att hitta nån äldre som vill generationsskifta. Med tanke på hur mycket gamla bönder det finns där ute så tror jag bara att det gäller att hitta dem. Allt blir så mycket lättare att överta nåt befintligt jämfört med att börja helt från början. Det går säkert det också, men kräver betydligt mer slit och risktagande känns det som.
jo jag har redan utnyttjat det stödet. Och det hjälper inte om man byter plats o inriktning,

Historien är somsåhär: ja hjälpte en granne nån gång ibland med sina 30mjölkande och själv hade ja en 20tackor för skoj skull, vi var ensamma i byn om djur, detta va -15/16 sen så nämnde han att han skulle bli pensionär o ingen av ungarna va ju intresserad osv.. jag såg ju min chans o erbjöd mej. Veckan efter åkte mjölkdjuren. O jag fick spontanhandla köttdjur och maskiner,
-hade en bm350 sedan innan

Han värderade sina maskiner och jag avböjde dom flesta för dom är gamla och riktigt dåliga det enda av värde sålde han i oförstånd till polackerna huxflux

Snacket gick om ev köp redan då.. och det lyste i hans ögon när han förstod att någon ville börja mjölka i framtiden,

Våren efter blev vi av med ca 15-20ha och grädden på moset ett av barnen har bestämt att han ska ha sin föräldragård och jag tror att det kommer bli riktigt motigt att arrrendera den dagen,





Skickat från min iPhone med Tapatalk
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--

Johaniskogen85 (trådstartaren)

#8 » 08:44:00, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har dragit i alla trådar jag kan varit på Lrf konsults kontor o lagt it mitt intresse och ringt en uppsjö bra att ha folk så ja sitter mest och väntar nu..

Eller jag sitter inte precis, kör skogsmaskin varvat med snickarjobb


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--

Trigon

#9 » 09:20:16, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju i och för sig en bra tanke att anmäla sitt intresse på LRF Konsults kontor ifall det skulle komma nån gammal bonde och undra om det finns nån yngre i närheten som vill satsa. Den gården du arrenderar en del av nu är ju inte den enda som finns, dessutom verkar den inte vara något att överleva heltid på om jag förstått det rätt? Överlag tycker jag det känns som att det är fel bygd att satsa i där du bor nu om det redan är så djurtätt som du skrev nån gång. Visserligen är det roligt att bo i en aktiv bygd, men konkurrensen blir ju också onödigt hård då.

Vad hade du helst velat ha för inriktning på gården? Hur långt kan du och sambon tänka er att flytta?
Själv kommer jag från Gotland och min fru från Skåne. Hennes gräns när vi tittade på gårdar gick någonstans i höjd med Örebro för att det inte skulle bli alltför avlägset från Skåne, min vet jag inte riktigt var den gick. Men jag är glad att vi hamnade där vi bor nu, i Västergötland. Även om åkermarken står högt i kurs här på slätten så är det inte i närheten av de vansinnesnivåer som är aktuella i Skåne, samtidigt som skördepotentialen måste anses vara riktigt bra här. Men med tanke på insekter och andra skadedjur så är det inte omöjligt att ännu längre norrut hade varit bättre om trenden med allt varmare vintrar fortsätter.

Jobbar du på F-skatt i nuläget?

Angående startstödet så kan ju också en eventuell sambo/fru räknas som nystartare när man väl fått igång en verksamhet med lite större omfattning så att man kan dra nytta av de flesta 90 hektaren man får extra för, det vill bara till att hon är tillräckligt delaktig, i alla fall på papperet. Jag frågade lite specifikt om det och en sambo/fru måste antingen söka stöden själv och då också ha en enskild firma, alternativt att man har ett handelsbolag tillsammans. Det enklaste är väl kanske att ha ett aktiebolag som står för driften där båda två har tillräckligt med inflytande över de ekonomiska besluten.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Johaniskogen85 (trådstartaren)

#10 » 17:36:14, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Det var ju i och för sig en bra tanke att anmäla sitt intresse på LRF Konsults kontor ifall det skulle komma nån gammal bonde och undra om det finns nån yngre i närheten som vill satsa. Den gården du arrenderar en del av nu är ju inte den enda som finns, dessutom verkar den inte vara något att överleva heltid på om jag förstått det rätt? Överlag tycker jag det känns som att det är fel bygd att satsa i där du bor nu om det redan är så djurtätt som du skrev nån gång. Visserligen är det roligt att bo i en aktiv bygd, men konkurrensen blir ju också onödigt hård då.

Vad hade du helst velat ha för inriktning på gården? Hur långt kan du och sambon tänka er att flytta?
Själv kommer jag från Gotland och min fru från Skåne. Hennes gräns när vi tittade på gårdar gick någonstans i höjd med Örebro för att det inte skulle bli alltför avlägset från Skåne, min vet jag inte riktigt var den gick. Men jag är glad att vi hamnade där vi bor nu, i Västergötland. Även om åkermarken står högt i kurs här på slätten så är det inte i närheten av de vansinnesnivåer som är aktuella i Skåne, samtidigt som skördepotentialen måste anses vara riktigt bra här. Men med tanke på insekter och andra skadedjur så är det inte omöjligt att ännu längre norrut hade varit bättre om trenden med allt varmare vintrar fortsätter.

Jobbar du på F-skatt i nuläget?

Angående startstödet så kan ju också en eventuell sambo/fru räknas som nystartare när man väl fått igång en verksamhet med lite större omfattning så att man kan dra nytta av de flesta 90 hektaren man får extra för, det vill bara till att hon är tillräckligt delaktig, i alla fall på papperet. Jag frågade lite specifikt om det och en sambo/fru måste antingen söka stöden själv och då också ha en enskild firma, alternativt att man har ett handelsbolag tillsammans. Det enklaste är väl kanske att ha ett aktiebolag som står för driften där båda två har tillräckligt med inflytande över de ekonomiska besluten.
jag säger hela landet. Men gränsen går nog där vid Uppsala Örebro kanske...

Jo kör på f-skatt det blir lite enklare då och hålla allt rullande.

Jo jag har funderat på för o nackdelar med att ha driften i ett AB, det är ju mycket både och. Minns att förra gången jag drog igång ett AB upplevde jag det som väldigt svårt med eventuella krediter hos lite större företag tex bränsle osv. Det kändes som dom förutsatte att man skulle luras.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--

Johaniskogen85 (trådstartaren)

#11 » 18:42:29, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min nyfikenhet dras hit.... långt över någonsin budget men någon kanske vet något intressant...

https://www.lrfkonsult.se/fastigheter/h ... rd-110-ha/



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--

Trigon

#12 » 19:17:42, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju frågan hur mycket eget kapital man behöver för att få låna till en sån fastighet? 10 miljoner och en vettig maskinpark?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

e_pettersson

#13 » 19:41:14, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hela landet men gränsen går vid Uppsala/ Örebro :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alrik

#14 » 20:01:59, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni varit till banken och kollat vad som i dagsläget är möjligt att låna beroende på egen insats?

Ang. Annonsen så får du enormt mycket mer för pengarna om man tittar lite mer längre upp än trädgränsen i Skåne.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Johaniskogen85 (trådstartaren)

#15 » 21:17:32, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm så säger banken att det är från gård till gård, jag har haft förhandsbesked på 11.
Och då var det utan något eget öht. 140ha här i Småland skog o jord med sopslut byggnader.. det slutade på 23milj....

det som jag har insett är att det blir en jäklar massa pengar innan man är igång med någon typ av produktion,
Lagfart- pantbrev bara.

Tänkt hypotetiskt att man köper en fastighet på ca 100ha spannmål. Tillträder på våren, brukar upp jorden för en stor slant, sen då? Med lite tur så täcker odlingen kanske årets räntor o mindre inköp.

Nja jag kan inte släppa mjölkegård, det är omsättning från första dagen. Klart att man behöver ett gott startkapital ändå, men det är inte 2 år innan det avkastar..


Målet är iallfall att kunna jobba med sitt egna iprincip minst heltid.. och då räcker ju inte 100ha spannmålsodling långt




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se