Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Ide till verklighet

191 inlägg • Sida 6 av 13
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Johaniskogen85 (trådstartaren)

#76 » 09:04:05, 23-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Undersökte man saken noggrannare så tror jag man skulle bli förvånad över hur dålig kontroll en genomsnittlig bonde har på sina kostnader. Sen finns det såklart många undantag från detta.
Det märks när dom flesta tror sej veta och man börjar fråga. Något som inte värderas öht är arbetstid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--



Trigon

#77 » 10:28:06, 23-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen blir det lätt så när man väl är igång med en verksamhet, speciellt om det inte går så bra ekonomiskt. Då handlar det bara om att hålla näsan ovanför vattenytan. Man har varken tid, råd eller kraft att göra några förändringar.

Det är viktigt att jobba med att hålla de löpande utgifterna så låga som möjligt även i tider när det går bra ekonomiskt, då hamnar man förhoppningsvis inte i de där riktiga svackorna år som avräkningspriset är riktigt risigt. Att inte överskatta hur mycket man hinner göra på egen hand är också viktigt, då är chansen större att man hinner med att utveckla företaget och göra det mer lönsamt.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Nickebonne

#78 » 11:12:02, 23-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Antagligen blir det lätt så när man väl är igång med en verksamhet, speciellt om det inte går så bra ekonomiskt. Då handlar det bara om att hålla näsan ovanför vattenytan. Man har varken tid, råd eller kraft att göra några förändringar.

Det är viktigt att jobba med att hålla de löpande utgifterna så låga som möjligt även i tider när det går bra ekonomiskt, då hamnar man förhoppningsvis inte i de där riktiga svackorna år som avräkningspriset är riktigt risigt. Att inte överskatta hur mycket man hinner göra på egen hand är också viktigt, då är chansen större att man hinner med att utveckla företaget och göra det mer lönsamt.


Bra att du mässar men jag trodde man skulle köpa sig en ny Fendt o en 9 meters såmaskin så fort man hade en krona över???
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Trigon

#79 » 11:40:47, 23-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:
Trigon skrev:Antagligen blir det lätt så när man väl är igång med en verksamhet, speciellt om det inte går så bra ekonomiskt. Då handlar det bara om att hålla näsan ovanför vattenytan. Man har varken tid, råd eller kraft att göra några förändringar.

Det är viktigt att jobba med att hålla de löpande utgifterna så låga som möjligt även i tider när det går bra ekonomiskt, då hamnar man förhoppningsvis inte i de där riktiga svackorna år som avräkningspriset är riktigt risigt. Att inte överskatta hur mycket man hinner göra på egen hand är också viktigt, då är chansen större att man hinner med att utveckla företaget och göra det mer lönsamt.


Bra att du mässar men jag trodde man skulle köpa sig en ny Fendt o en 9 meters såmaskin så fort man hade en krona över???


Jag har höga maskinkostnader, men jag är medveten om dem.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Nickebonne

#80 » 12:23:08, 23-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:
Nickebonne skrev:
Trigon skrev:
Bra att du mässar men jag trodde man skulle köpa sig en ny Fendt o en 9 meters såmaskin så fort man hade en krona över???


Jag har höga maskinkostnader, men jag är medveten om dem.


Ojdå, ja då kommer saken i ett helt annat läge, ungefär som när Olof Stenhammar eller Jan Bachan driver lantbruk.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Johaniskogen85 (trådstartaren)

#81 » 12:56:39, 23-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha! Frågade en som kör maskinstation istor skala om priser för diverse, han avslutade med att säga att bli mjölkbonde istället, dom är rika som troll. Det står fendtar o maskiner för miljoner helt stilla i princip hela året,

Det är som att alla medelsvensson skulle ställa några ferraris i trädgården.

3 personer gillar det här inlägget.
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--

Trigon

#82 » 14:53:19, 23-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av flera anledningar har jag ju hellre en Fendt än en Ferrari i trädgården. :grin:
Jag kan väl bara säga att jag ändå noga övervägt de maskiner jag har och även om det kan verka konstigt utifrån sett så tror jag det är det vettigaste jag kan göra i den situation jag nu är i. Ekonomiskt har jag inga problem att hantera kostnaderna, Fendten kan nog tänkas hamna en del på nöjeskontot. Men å andra sidan har jag aldrig brukat alkohol eller tobak, samt jobbat rätt många tidiga helgmorgnar när jämnåriga ofta sovit ruset av sig. Så man kan väl säga att jämfört med medelsvensson har jag antagligen sparat ihop en rätt så rejäl oanvänd slant på mitt nöjeskonto. :thumme:

Det är klart att det är lätt för mig att sitta här och tala om för andra hur de ska göra, det vet du väl hur det är Nicke? :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Nickebonne

#83 » 16:25:00, 27-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon
Vore kul om du utvecklade resonemanget angående maskinköp.Själv förstår jag inte resonemanget alls. Är du rädd att fendtfabriken ska slå igen innan du hunnit köpa?
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Trigon

#84 » 11:45:44, 07-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ursäkta att det tog lite tid för mig att svara här Nicke, det tog sin tid innan jag hamnade på ett skifte och en syssla som medgav lite fipplande med luren. :grin:

Fendt 720on är någorlunda jämnstor med befintliga JD7810 och JD7930 här hos bonden. JD7930 är visserligen bra mycket mindre värd räknat i pengar, men har krånglat så vansinnigt mycket att det är en traktor som jag är tveksam till om den är värd att ha kvar i framtiden. Jag har inget emot JD, men gillar Fendtarna. Så när denna bättre begagnade som hade exakt den utrustning jag ville ha blev till salu till ett rimligt pris så tyckte jag inte det var så mycket att fundera på. Visst hade det kortsiktigt varit billigare för mig att enbart köra med bondens maskiner, men förr eller senare måste jag ändå överta dem på ett eller annat sätt och då kände jag att jag lika gärna kunde skaffa mig en traktor jag är nöjd med nu med detsamma.

Det ekonomiskt optimala, eller åtminstone billigaste, hade antagligen varit att dra Camelen med en kombination av befintlig JD7810 och JD6910 som man flyttar GPS-utrustningen mellan, och det är inte omöjligt att det blir så i framtiden och jag säljer Fendten. Beroende på hur ekonomin i ekoodlingen utvecklar sig och hur jag lyckas med skördarna så känns det dock mer lockande att GPS-utrusta en mindre Fendt att ha i kombination med den stora.

Lappa och laga på gammal skrot för att överleva kanske jag måste nån gång i framtiden, men jag tänker inte ha det som utgångspunkt i nuläget, jag har hållit på med det rätt mycket och det är inte så roligt att stå i verkstaden när man egentligen borde vara ute på fälten och köra. Det är inget som bonden skulle bli särskilt imponerad av om jag var tvungen heller.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Johaniskogen85 (trådstartaren)

#85 » 13:37:13, 10-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men när nöjeskontot fylls på av sin verksamhet så är det ju nästa desamma,

Jag har iallfall gått vidare och kommit så långt att jag inte är övertygad om att låta bli längre, vi ska väl egentligen bara komma överens om finanserna om diverse. Och jag ska försöka att övertala banken om att det är väldigt klokt att samarbeta med mej.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--

Johaniskogen85 (trådstartaren)

#86 » 15:51:15, 30-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu går det mot mars och nådastöten på mitt projekt.
Vi är överlag överens i det stora hela.
Gubben har en galen samling av gammalt skrot,

Och det ska bort. Han säger sej ska sälja på auktions sidor.

Önska mej lycka till
Här ska det jävlarimej produceras mjölk.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

7 personer gillar det här inlägget.
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--

uppland2

#87 » 16:09:23, 30-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi håller tummarna.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Trigon

#88 » 16:16:47, 30-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt! Jag hoppas det går som du tänkt dig!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Nickebonne

#89 » 17:32:49, 30-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johaniskogen85 skrev:Nu går det mot mars och nådastöten på mitt projekt.
Vi är överlag överens i det stora hela.
Gubben har en galen samling av gammalt skrot,

Och det ska bort. Han säger sej ska sälja på auktions sidor.

Önska mej lycka till
Här ska det jävlarimej produceras mjölk.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Får vi höra lite om upplägget, 170 kor? Övertagande i drift? Köp av djuren (i vettigt skick?) Är vallarna vettiga eller behöver mycket läggas om? Ska du överta o utfodra med silo med ogräs?
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Johaniskogen85 (trådstartaren)

#90 » 17:01:01, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:
Johaniskogen85 skrev:Nu går det mot mars och nådastöten på mitt projekt.
Vi är överlag överens i det stora hela.
Gubben har en galen samling av gammalt skrot,

Och det ska bort. Han säger sej ska sälja på auktions sidor.

Önska mej lycka till
Här ska det jävlarimej produceras mjölk.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Får vi höra lite om upplägget, 170 kor? Övertagande i drift? Köp av djuren (i vettigt skick?) Är vallarna vettiga eller behöver mycket läggas om? Ska du överta o utfodra med silo med ogräs?


Upplägg o upplägg..
det blir ungefär 70-80 kor som jag köper köper även en liten del av maskinparken,
Det är de djur jag bedömer håller en stund till. Köper även lite kvigor i ungdjur. Men ska försöka komma över en till besättning genom rövhålet på Sca-n..

Vallarna är katastrof. Det som inte är sönderbökat av gris är fulla av skräppa.

Så där kommer nästa stora nöt. Hur göra för att få ett rimligt foder till mjölkkor första året...

Stället är byggt -95 men är i sådär skick, därför blir de bra att börja med som djuren så ja kan fixa lite,
Det hålls syn i samband med övertagandet.

Ska även ha upp nytt fodersystem tills inflyttning.

Helvete ja blir inte lätt nervös men fan det är svårt o somna på kvällarna...

Kan även va Snöjouren och den nyfödda bebisen i huset .. det är mycke nu


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se