Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Hur lång trumma i dike?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 11:38:27, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har blivit lite behov av att i några fall ordna några bredare broar i de mindre vattenförande diken som vi har. Säg att diket är två meter djupt , har då lagt 6+3=9 meter trumma ger ca 5 meter bred kör yta vilket känns som ett minimum. En mindre traktor med dubbel montage är ju ca 4 meter i dag. En del broar verkar dimensionerade för häst. Där vi inte tycker att det räcker med 9m läger vi i 6m trumma till, det ska inte vara otäckt att köra över.
Det ovan är hur jag har gjort mest skrivit för att minnas för egen del.

Det jag funderar över egentligen är när övergår en brotrumma i ett vatten förande dike att bli en kulver/igenläggning av diket.
Här har jag 18 meter trumma. Det är vad som funkar att lassa på 945an.

Bild
Hoppas att 18 meter är godtagbart, men det kanske beror på dags formen hos den som gör en kontroll.
Synpunkter eller erfarenheter, eller gäller den gamla sanningen "det är lättare att bli förlåten än tillåten"
Fråga aldrig i förväg. Gäller på fler ställen än i odlings landskapet.
Om det är så att någon har gjort någon riktigt kreativ brotrumma någonstans, kanske det inte ska vara så väldigt precist med var i landet den finns, mitt förtroende för en del tjänstemäns regeltolkningar är på förkommen anledning inte överdrivet stort.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Åsa-Nisse

#2 » 12:15:04, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du följa Trafikverkets regler så ska du ha släntlutning 1:3 när du lägger en trumma. Oftast räknas det till halva rörhöjden då man lägger erosionsskydd längst ned runt öppningen. 600 mm trumma räknas då 30 cm från botten och i ett 2 m dike så får du 1,7 m djup med 1: 3 = 5,1m slänt varje sida. Grovt räknat blir det 10 m innan du får en gångstig på toppen. Sen är det bara att plussa på vägbredden.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Alrik

#3 » 13:38:58, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Ska du följa Trafikverkets regler så ska du ha släntlutning 1:3 när du lägger en trumma. Oftast räknas det till halva rörhöjden då man lägger erosionsskydd längst ned runt öppningen. 600 mm trumma räknas då 30 cm från botten och i ett 2 m dike så får du 1,7 m djup med 1: 3 = 5,1m slänt varje sida. Grovt räknat blir det 10 m innan du får en gångstig på toppen. Sen är det bara att plussa på vägbredden.


Rackarna många meter rör man ska köpa då! :grin:

La i 12m trumma när en överfart mellan två åkrar grävdes om, mindre bäck på knappa 3 meters djup. Plockade upp 7m betongrör som var för få meter trumma.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

e_pettersson

#4 » 13:45:50, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har byggt en på 18 m, 22 m rör. Vart även fina möresplatser på den asfalterade kostigen. Det vart bra, vägen besiktades av trafikverket året efter och det vart inget bråk.
Har grusat på en befintlig och då vart det livat ett tag från trafikverket med det gick över.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman (trådstartaren)

#5 » 16:19:35, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Ska du följa Trafikverkets regler så ska du ha släntlutning 1:3 när du lägger en trumma. Oftast räknas det till halva rörhöjden då man lägger erosionsskydd längst ned runt öppningen. 600 mm trumma räknas då 30 cm från botten och i ett 2 m dike så får du 1,7 m djup med 1: 3 = 5,1m slänt varje sida. Grovt räknat blir det 10 m innan du får en gångstig på toppen. Sen är det bara att plussa på vägbredden.

Hoppas att jag slipper Trafikverket på mina åkrar.
1:3 verkar inte gälla slänten på RV 56 där den korsar vårat hemman. Invigd 2017. Där är lutningen så att på sommaren när jag var och hämtade rådjuret som låg mot viltstänslet, var det gränsfall till att jag kom upp med ett rådjur i nypan. Ras vinkeln på berg massor? Lutning okänd.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busholle

#6 » 09:14:37, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle säga att syftet är överordnat. Om du endast har en väg över så skulle jag säga att du klarar så lång trumma som du behöver. Skulle du bruka marken över så kan du få bekymmer med en betydligt kortare trumma.

För egen del försöker jag göra överfarter så breda att jag kan åka över med nedfälld harv men så är jag också torpare med smala redskap och berörs oftast inte av förbud mot kulvertering.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman (trådstartaren)

#7 » 15:05:29, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här blev det.
Bild
Göran
Tillfälligt på banan

6 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se