Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

lämplig maskinpark

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Scania bonden

#16 » 08:46:28, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta det lugnt med maskininvesteringarna. Kolla av grannskapet, o handla bara det som verkligen behövs. Det brukar finnas rätt mycket EKO rådgivning att få både fr Länsstyrelse och HS oftast är den subventionerad.
Utan att kunna spec mycket om EKO så verkar timing vara å och o iaf när det gäller täckning, flammning och annan ogräsbekämpnig. Finns det någon ekolog med animalieproduktion i närheten? Är ju stora fördelar med att dina avsalugrödor hamnar på rätt ställe, d.vs hos förbrukade med en gång. Dessutom är det lättare att få ut ett korrekt pris för varan då, blir så mycket enklare allt då, dessutom har du kanske någon att rådfråga.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)



Jimmy Nilsson

#17 » 10:35:21, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:
Jimmy Nilsson skrev:
Alrik skrev:

Jordart spelar också roll ang storlek på traktor, har mestadels mellanleror jag brukar.

Va? Har en gammal nz med plankor såklart. Drar med 6920n utanför hbg så styv lera. 9-11 knyck brukar vara lagom.
]


De måste vara saknaden av några efterharvpinnar som gör att de går bra med 160hk. :mrgreen:
Höstharvat?

Har snarlik harv som dig fast med dubbla plankor, harvar 1-2 gånger. Som jag skrev förut så går de bitvis tungt med 260hk. Kör 10-12km/h.


Nu har jag ju inte jättetätt mellan pinnarna men aldrig tyckt att jag saknar hästar. vikt däremot där det är lite kuperat.. Här kör man efter vädret i denna pissleran så både höst och vår. 2- 3 gånger. Sen såklart dubbla plankor hade jag kunnat fetglömma. Jag påstår att lådan spelar in en del med. Polaren har en sån där blå fiat en 6090 med box dessutom så den är över 200 häst. Den drar inte bättre än jonnen men den har slirlåda vilket jag inte har. Har 100 hektar bara vall så valde traktor efter vad den gör mest dvs går framför pressarna. 250 häst framför en press är ju till att elda diesel för kråkorna.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Trigon

#18 » 22:03:57, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog göra lite skillnad med kanske 20 pinnar och en planka extra på NZA jag använder och NZ som Jimmy kör med, så det stämmer säkert att det kan vara alldeles tillräckligt med en 6920 framför den harven. :shake_hands:
Det är nog bra att TS får olika perspektiv på vilka maskiner som kan passa ihop med varandra. :thumme:
Jag blir dock lite nyfiken på vilken låda det är som är "slirlåda"? Om du kör mycket pressning Jimmy så borde väl Autopower vara den optimala på din traktor, är det då fullpowershift som är slirlådan? :klia:

Jag tror ScaniaBonden har helt rätt i att bra timing är ännu viktigare i eko-odling än i konventionell odling. Att hinna sköta 100-150 ha eko-odling på fritiden tillsammans med ett heltidsjobb tror jag man kan glömma. Det är kanske inget att sträva efter annars heller men ändå många som gör av olika anledningar. Jag beundrar t.ex. dig ScaniaBonden för att du fortsätter jobba och slita. :thummar:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

gaffa

#19 » 22:27:04, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slirlåda, DAF-möget, remjohan är några av de vanligaste benämningarna på steglösa lådor i denna trakt
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Jimmy Nilsson

#20 » 22:30:37, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Det kan nog göra lite skillnad med kanske 20 pinnar och en planka extra på NZA jag använder och NZ som Jimmy kör med, så det stämmer säkert att det kan vara alldeles tillräckligt med en 6920 framför den harven. :shake_hands:
Det är nog bra att TS får olika perspektiv på vilka maskiner som kan passa ihop med varandra. :thumme:
Jag blir dock lite nyfiken på vilken låda det är som är "slirlåda"? Om du kör mycket pressning Jimmy så borde väl Autopower vara den optimala på din traktor, är det då fullpowershift som är slirlådan? :klia:

Jag tror ScaniaBonden har helt rätt i att bra timing är ännu viktigare i eko-odling än i konventionell odling. Att hinna sköta 100-150 ha eko-odling på fritiden tillsammans med ett heltidsjobb tror jag man kan glömma. Det är kanske inget att sträva efter annars heller men ändå många som gör av olika anledningar. Jag beundrar t.ex. dig ScaniaBonden för att du fortsätter jobba och slita. :thummar:


Jag har power quad lådan Den funkar bra tycker jag rör ju inte kopplingen. 6090 jag snackar om har power command lådan fullpowershiften alltså. När den och min jonne drar lika bra trots den blåes övertag på iaf 40 häst då måste många pållar sliras bort. Samma kille har en t7 med autocommand den steglöse alltså den gilla jag inte alls. För dålig motorbroms så blir knyckig när man måste hjälpa till med fotbromsen. Inte testat JDs motsvarigheter så de kan jag inte uttala mej om. Men det skulle vara kul att se tester på olika traktorer och lådor på antal hjulhästar ist för pto hästar.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Jimmy Nilsson

#21 » 22:31:24, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Slirlåda, DAF-möget, remjohan är några av de vanligaste benämningarna på steglösa lådor i denna trakt


Du glömde ylande kärring :lmao: :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se