Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Stängsel stolpar

62 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera allt som hör till jordbruk här

PeterR

#61 » 11:37:33, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev:Jag var lite dräng och satte upp stängsel till ett hjorthägn.
Bonden hade lånat en hemmabyggd nätspännare, missade att fota den tyvärr.
Nätet var runt 2,10m högt, glömde vad det hette, men det hade tätare rutor nere, och glesare högst upp.
Viltstängsel kanske det var...

Nätspännaren höll fast i nätets horisontella trådar, och i dess öglor fäste vi rundsling/spännband mellan nätspännare och grävmaskin (8-9 ton) och spände nätet. Och bara med "svängen" i sidled, inte genom att ställa sig och dra med grävarens bom mot sig (där maskinen är starkast), det behövdes inte.

Det fina med den här typen av nätspännare är att den inte gjorde någon skada på nätet, så man kunde spänna mitt på en 100m-rulle om man ville.

Funderar på att bygga en om jag får tag i en lagom stålprofil och något plattjärn att göra kilarna av.

Hittar ingen annan som byggt liknande? Någon på maskinisten måste ju byggt detta, det har ju producerats lite kvalitet på forumet under åren :grin:

När vi hade får tillverkade far en spännare med samma princip: ett 2”-rör med ett 50mm vinkeljärn som klämma. Klämde fast vinkeljärnet med några M10 skruvar. En ögla i var ända på röret som dragpunkter. Spände med traktor eller grävmaskin.
Fick en gång lära mig att får- och viltstaket skall spännas så att ”kurvorna” på de horisontella trådarna raknar. Din spännare är ju riktigt smart med kilarna!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



bonde456

#62 » 08:54:29, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en jordborr från jula och gjorde en adapter till skruvdragaren, funkar klockrent.
Hålet ska ju vara mycket mindre än stolpen för annars blir dom bara vickiga direkt.

Stolpar beställer vi från granngården.
En av hästarna har kommit på att man kan ju hoppa ut ur hagen så sista hagen vi gjorde blev med 3 meters stolpar, ser ut som att vi gjort ett hägn för giraffer. :)

2 personer gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se