Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Odla hästfoder, eller snarare låta bli.

48 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allt som hör till jordbruk här

gaffa

#16 » 00:10:13, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vildsvin går att få bort med rätt metod och det är inte jakt https://www.facebook.com/rod.puey.9/vid ... 2787771940
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

3 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson



Martin_N

#17 » 00:36:40, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi är nästa led i kedjan vi köper in vårt grovfoder av en mycket skicklig och intresserad producent. Det mesta förbrukas av våra inackorderade hästar. Och jag kan förstå er frustration. En del hästägare tror att det är samma sak att köpa hö, halm och hösilage som att köpa mat på ICA. Dvs du kan köpa vad som helst när som helst. De har mycket svårt att förstå att vissa år är vädret mindre gynnsamt.
Tyvärr är nog inte de som skriver artiklar om foder i branschtidningarna för häst helt verklighetsförankrade heller. De rekommenderar alltid att kräva analyser, kräva sin rätt som konsument enlig konsumentköplagen och att fråga efter offerter från flera leverantörer. Men jag tror inte de förstår att hö ofta skördas från flera fält och det kan skilja ganska mycket i värdena inom samma fält. Och även om varenda bal skulle vara analyserad så är det inte så många hästägare som kan använda den informationen till att räkna på foderstater.
Undrar om de där extra morötterna som hästen får är med i foderstaten? Jag är även väldigt förundrad över att vissa hästägare föredrar att fodra på backen i stället för i foderhäcken med resultatet att 10-20%, beroende av vädret, ratas av hästen.
Jag tror att vägen till framgång är att försöka hitta kunder som förstår och vill ha en långsiktig relation. Att sköta transporten till dina kunder kan också vara en konkurrensfördel som många är villiga att betala för. Och tyvärr är det nog så att vissa kunder är det nog bäst att säga nej till oavsett bransch.

5 personer gillar det här inlägget.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

BM 4 ever (trådstartaren)

#18 » 01:04:11, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan grej som jag tycker är konstigt, det är att många har sina hästar på ett bete hela sommaren , där det kan vara allt från kraftigt frodigt gräs med skyhöga värden (maj), till söndertrampad gegga (hösten) Då har man väl knappast kontroll över vare sej mängd eller näringsvärden?? Men så fort dom ska ge hö, då ska det analyseras och vägas med minst 3 decimaler. O vad spelar det för roll om det vägs och räknas när dom går flera i samma hage? Det är ju alltid nån som är högst resp. lägst i rang. Nu är det ju inte så att jag tar upp någon diskussion med hästfolket angående kvaliteten, det har jag slutat med för länge sedan. Är fodret felaktigt eller olämpligt , okej, köp någon annan stans.
Senast redigerad av BM 4 ever 02:09:30, 14-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
Slava Ukraini !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Alrik

#19 » 01:07:37, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lite känsligt att säga sanningar om hästar. 99% av alla hästar skulle köra sig på vilket foder som helst för dom är inte högpresterande. Sen som flera sagt så ska de finnas analys men man gör inget med den.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon

#20 » 02:32:44, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man kanske säga så att det är bra med en analys som det står rätt saker på men vilka balar den i verkligheten gäller är mindre viktigt? :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

BM 4 ever (trådstartaren)

#21 » 10:57:27, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

kjf skrev:
BM 4 ever skrev:Nu är jag less. :sad: Vildsvin och dovhjort gör det sedan länge omöjligt att odla spannmål i mina trakter. Vall går lite bättre. därför säljer jag hårdpressade höbalar och hösilage i rundbalar till hästägare. Eller rättare sagt sålde. Efterfrågan i år är nämligen otroligt låg. Däremot är kraven desto högre. I dag fick jag riktigt med klagomål på ett par rundbalar. För långa strån. För blekt och gulaktigt i färgen. För blött. För grovt. För tunga balar att hantera. Unken lukt. Dålig smaklighet. Hästen ville inte äta. Härom dagen var det en möglig bal som jag fick hämta tillbaka. Det var troligtvis ett litet hål i plasten som orsakat en mögelfläck stor som en tallrik ungefär. Naturligtvis gick det inte att använda ett enda strå i den balen, det kunde ju finnas mögel som inte gick att se var som helst i balen. Varje skörd, varje skifte ska det finnas analys till. Inte vilken analys som helst heller, det finns ju en massa olika att välja mellan. Värdena är aldrig bra. För mycket socker , för torrt, för blött, för lite eller för mycket av allting. Småbalarna luktar unket efter den här extremt varma och fuktiga hösten. Damma kommer det oxå att göra fram på vårkanten . Det är inte tillräckligt grönt. Det är för mycket strån, och för lite blad. Balarna är för ojämna till storleken, så det stämmer inte att ge tex en bal per dag. Nu är jag rejält less på det här. Vad tusan ska jag göra med min åkermark ?

Antar att kunderna inte var lika stora i käften 2018?
Näe,aldrig sälja till hästfolk.
Förslag: viltsäkra fastigheten. Håller själv på att hägna in 30 ha.

Hur är din arrondering? Jag förmodar att du har vägar som andra ska kunna åka på genom dina marker. Hur gör du där? Vilken typ av stängsel använder du ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Trigon

#22 » 11:45:25, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till vägar skulle väl såna här kunna fungera?
Bild
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

SwedEh

#23 » 13:46:12, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Är lite känsligt att säga sanningar om hästar. 99% av alla hästar skulle köra sig på vilket foder som helst för dom är inte högpresterande. Sen som flera sagt så ska de finnas analys men man gör inget med den.


och "högpresterande" är det många som inte vet vad det innebär....sen att mycket fakta kring hästars näringsbehov fås från.. fodertillverkare. och fakta som läses och tolkas av såna som inte riktigt förstår, kombinera det med en del prestige och "jag vet bäst vad min häst behöver" ....
Har inte så stor koll på hur det ser ut på hästsidan men det är nog, eller blir nog som inom hundsidan där man i en slags missriktad välvilja istället bidrar till mer "välfärdssjukdomar" hos djuren.

Lite mer tillbaks till ämnet. Jag har i flera år sålt hö till hästägare. Det är iofs bara mycket små mängder vilket började med att jag tog tillvara det närmast gården som ändå skulle slås ner så det inte växte igen. Min prissättning har varit lite annorlunda då köparna själva fått bestämma priset :) Tanken var att kostnaden för att slå hade jag ändå och merkostnaden för att ta tillvara på höet var i sammanhanget försumbar. Alla har betalt mer än jag skulle ha begärt!

På senare år har jag utökat med lite mer åkermark men lejer bort allt och får hem ett par runda balar. Nu har jag egentligen bara en kund och min prisfilosofi är numera att ifall hon diskuterar grovfoderpriser ska hon kunna säga till alla att deras foder är dyrt :) Nån ekonomisk vinst gör jag inte men det gör lite skillnad för nån annan.. och hittills har jag alltid bara haft nöjda kunder.

Slutsatsen måste väl bli att om man inte har några krav på vinst så är det lättare att få nöjda kunder :D

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

BM 4 ever (trådstartaren)

#24 » 14:24:27, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, vad är priset för dina strån ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Alrik

#25 » 18:00:42, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

SwedEh

Fast syssla med välgörenhet kan väl knappat kallas företagsmässigt?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Martin_N

#26 » 21:19:56, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr finns det nog för många som i likhet med SwedEh tycker det är väldigt kul med jordbruk, är glada för lite svarta pengar och finansierar sitt fritidsnöje på andra sätt för att det skall vara sunt för branschen. Detta gäller även i hästbranschen. Justa villkor och vita löner är jätte viktigt bara jag slipper att betala....

Back to topic
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

BM 4 ever (trådstartaren)

#27 » 21:25:25, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

SwedEh är säkert byns populäraste person :)
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Mattias_E

#28 » 21:57:41, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

SwedEh skrev:
Alrik skrev:Är lite känsligt att säga sanningar om hästar. 99% av alla hästar skulle köra sig på vilket foder som helst för dom är inte högpresterande. Sen som flera sagt så ska de finnas analys men man gör inget med den.


och "högpresterande" är det många som inte vet vad det innebär....sen att mycket fakta kring hästars näringsbehov fås från.. fodertillverkare. och fakta som läses och tolkas av såna som inte riktigt förstår, kombinera det med en del prestige och "jag vet bäst vad min häst behöver" ....
Har inte så stor koll på hur det ser ut på hästsidan men det är nog, eller blir nog som inom hundsidan där man i en slags missriktad välvilja istället bidrar till mer "välfärdssjukdomar" hos djuren.

Lite mer tillbaks till ämnet. Jag har i flera år sålt hö till hästägare. Det är iofs bara mycket små mängder vilket började med att jag tog tillvara det närmast gården som ändå skulle slås ner så det inte växte igen. Min prissättning har varit lite annorlunda då köparna själva fått bestämma priset :) Tanken var att kostnaden för att slå hade jag ändå och merkostnaden för att ta tillvara på höet var i sammanhanget försumbar. Alla har betalt mer än jag skulle ha begärt!

På senare år har jag utökat med lite mer åkermark men lejer bort allt och får hem ett par runda balar. Nu har jag egentligen bara en kund och min prisfilosofi är numera att ifall hon diskuterar grovfoderpriser ska hon kunna säga till alla att deras foder är dyrt :) Nån ekonomisk vinst gör jag inte men det gör lite skillnad för nån annan.. och hittills har jag alltid bara haft nöjda kunder.

Slutsatsen måste väl bli att om man inte har några krav på vinst så är det lättare att få nöjda kunder :D


Det första håller jag med dig om fullt ut, finns på tok för många överviktiga hästkrakar som får för lite av den motion de behöver som är inom segmentet "högpresterande" i ägarnas ögon....

Hoppas verkligen du minst tjänar in självkostnadspriset, för att inte ens gå +/- noll när du numera dessutom lejer in pressningen (lejer bort allt, är det slåtter och vändning/strängning med? ) låter som en fantastiskt dålig idé, även om du inte gör det för vinstens skull och det bara är en enda kund du har. Att sälja det till självkostnadspris är mer än nog välgörenhet även om du inte hanterar några volymer på varken hö eller kunder så att det slår undan benen på "marknaden".
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Trigon

#29 » 21:59:03, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad behöver man ligga på för prisnivå per kg hästfoder för att det ska bli vettig lönsamhet i det? Mellan 2 och 3 kr per kg TS gissar jag utan att veta säkert? Vad kan man räkna med för storlek på skörden ett normalår? Hårt drivna slåttervallar i de bättre jordbruksområdena i Sverige bör väl komma upp i 10 ton/TS per ha och år, men då är det antagligen 3-4 skördar per år. Hästfoder tar man två skördar gissar jag, påverkar det storleken på skörden mycket?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

kjf

#30 » 22:23:38, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:
kjf skrev:
BM 4 ever skrev:Nu är jag less. :sad: Vildsvin och dovhjort gör det sedan länge omöjligt att odla spannmål i mina trakter. Vall går lite bättre. därför säljer jag hårdpressade höbalar och hösilage i rundbalar till hästägare. Eller rättare sagt sålde. Efterfrågan i år är nämligen otroligt låg. Däremot är kraven desto högre. I dag fick jag riktigt med klagomål på ett par rundbalar. För långa strån. För blekt och gulaktigt i färgen. För blött. För grovt. För tunga balar att hantera. Unken lukt. Dålig smaklighet. Hästen ville inte äta. Härom dagen var det en möglig bal som jag fick hämta tillbaka. Det var troligtvis ett litet hål i plasten som orsakat en mögelfläck stor som en tallrik ungefär. Naturligtvis gick det inte att använda ett enda strå i den balen, det kunde ju finnas mögel som inte gick att se var som helst i balen. Varje skörd, varje skifte ska det finnas analys till. Inte vilken analys som helst heller, det finns ju en massa olika att välja mellan. Värdena är aldrig bra. För mycket socker , för torrt, för blött, för lite eller för mycket av allting. Småbalarna luktar unket efter den här extremt varma och fuktiga hösten. Damma kommer det oxå att göra fram på vårkanten . Det är inte tillräckligt grönt. Det är för mycket strån, och för lite blad. Balarna är för ojämna till storleken, så det stämmer inte att ge tex en bal per dag. Nu är jag rejält less på det här. Vad tusan ska jag göra med min åkermark ?

Antar att kunderna inte var lika stora i käften 2018?
Näe,aldrig sälja till hästfolk.
Förslag: viltsäkra fastigheten. Håller själv på att hägna in 30 ha.

Hur är din arrondering? Jag förmodar att du har vägar som andra ska kunna åka på genom dina marker. Hur gör du där? Vilken typ av stängsel använder du ?

Ingen optimal arrondering,men bara ett skifte iaf. Har för avsikt att stängsla hela fastigheten,både skog och åkermark. 2 vägpassager med färist planerade trots obstruerande grannar,några dikespassager samt ganska besvärlig blockterräng i skogen men jag har gett mig fan på att det ska gå. 2 m högt nätstängsel kompletterat med 3 st elband.
Ser faktiskt ingen annan utväg om man ska kunna fortsätta odla nåt öht.

2 personer gillar det här inlägget.
kjf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:25, 20-04-2016
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844-4XL
IH 585XL
BM S800
Hymac 590


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se