Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Ängsvingel, odling och skörd

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon (trådstartaren)

#16 » 16:46:29, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag förhoppningsvis en torkkärra till på gång, så att de tre tillsammans kan svälja 40-45 kbm. Sen har jag den här fläkten och eventuellt en till likadan:

Bild
Bild

att ställa upp i ett av plansilofacken (6x12m), planen är att i sånt fall ha 35-40 cm cc mellan plastslangarna plus att ängssvingeln kanske går att torka i den vanliga satstorken om den är tillräckligt ren och som värsta nödlösning får vi sprida ut ett tunt lager på betonggolvet i maskinhallen. Så jag kommer att testa i några år och se hur det fungerar med dessa befintliga möjligheter. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Alrik

#17 » 20:35:10, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns de ingen statistik på ekoskördarna?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon (trådstartaren)

#18 » 21:09:38, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var inte med hela tiden, men de enda snittskördar som kom på tal var ett bolag med ekoodling i mariestadstrakten som berättade om sin verksamhet, de odlar ekoklöver och menade att de låg kring 300-400 kg i snitt, mest rödklöver, men de senaste två åren även vitklöver.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#19 » 00:37:43, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fröpriserna för 2021 är fastställda nu. De jag är intresserad av i nuläget verkar hålla sig på en skaplig nivå, ekovitklöver på ca 60 kr/kg (samma som året innan) och ekoängssvingel på ca 26 kr/kg (svagt uppåt jämfört med året innan tror jag). För ekovitklövern sägs marknaden vara något sånär i balans, med risk för produktionsökningar i andra länder och därmed eventuella prisnedgångar framöver. Ekoängssvingeln är tydligen bra riv efter, och förhoppningsvis visar det sig på prisnivån framöver också.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

RoXa

#20 » 14:38:41, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du råkar inte veta priserna för konventionellt också? Så att man kan skapa sig en uppfattning om hur svårt det är att odla frö som eko vs konv :thumme:
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Trigon (trådstartaren)

#21 » 16:34:15, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte det finns nån officiell lista ännu, men det brukar väl komma i Frötidningen förr eller senare? Annars får du ringa till din LM-säljare och be att få veta.
Utan att bläddra igenom förra årgången av Frötidningen skulle jag gissa att konventionell vitklöver ligger på en prisnivå kring 30 kr/kg och konventionell ängssvingel kring 15 kr/kg. Alrik kanske har koll på vitklöverpriset åtminstone?

Min egen känsla är att den ekonomiska potentialen borde vara större när man odlar ekofrö jämfört med konventionellt om rätt förutsättningar föreligger. Men om förutsättningarna är fel, dåligt dränerade, torkkänsliga jordar utan möjlighet till bevattning, ingen möjlighet att köpa gödsel av grannar, mycket ogräsproblem, skräppa mm., så kan det istället vara ett riktigt bojsänke ekonomiskt med ekofröodling.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik

#22 » 21:25:46, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning. Inte fått något avrop än heller. Men rensar om planen håller runt v7-8.

Pratades om stryvt 30kr på nya utlägg för skörd -22 i våras.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon (trådstartaren)

#23 » 23:26:10, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roxa, du har kanske redan hittat dessa artiklar på egen hand, men jag lägger in dem här ändå. Här finns tabeller på 5 års medelskördar:
https://svenskraps.se/kunskap/pdf/02235.pdf

och här finns det mesta i prisväg de senaste 5 åren:
https://svenskraps.se/kunskap/pdf/02263.pdf

Tittar man bara på medelskörden och multiplicerar med priset är det dock stor risk för att du kommer fram till att det är enklast att låta bli fröodling, i alla fall på ekosidan. :snow:
Det är väl i och för sig inte så annorlunda än spannmålsodling, lyckas man inte i genomsnitt få en hyfsad volym med bra kvalite så vill det till att man har väldigt låga kostnader för att det eventuellt ska kunna bli några pengar över. Olika frösorter lämpar sig antagligen olika beroende på vilka förutsättningar och vilket klimat man har. Jag pratade med en som har en större ekoodling (ca 500 ha) med mycket vallfrö 3-5 mil sydväst om min geografiska belägenhet, med betydligt mer och olämplig nederbörd än här på Schlätta och flikiga fält med mycket skogskanter och annat elände. Han menade att t.ex. Ängsvingel inte gick nåt vidare att odla för dem jämfört med här på slätten, medan t.ex. Timotej kunde de få nästan samma avkastning på, och därför hade de riktat in sig på bland annat Timotej. Enligt mitt sätt att se på det innehåller åtminstone deras vitklöverfröodling lite väl mycket heybaberiba för min smak, men de har ändå skaplig ekonomi i sitt bolag och hanterar uppenbarligen de förutsättningar de har på ett okej sätt.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#24 » 01:13:15, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vitklöverfröet är visserligen mindre, men lite färggladare och lättare att se än ängsvingelfröet kan jag tycka.
Bild

Fröutloppet på Cameleons flexibill sitter inte i botten på billen, vilket gör att hastigheten framåt i viss mån påverkar sådjupet på fröet. Efter en hel del letande efter små frön i jorden tror jag att jag kommit fram till att 7 km/h och efterharven i slappaste läget gör att ängssvingelfröna hamnar på 1-2 cm djup och bönorna på 6-8 cm. Blir spännande att se om jag varit tillräckligt noggrann vid inställningarna. :svettas:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

RoXa

#25 » 10:22:52, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer det lite regn så spelar det nog ingen större roll vilket djup gräsfröna ligger på, givet att de inte hamnat allt för djupt.

När jag sår i fånggröda så bredsprids fröna och vältas sen ner. Brukar inte vara några problem att få det att gro.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Trigon (trådstartaren)

#26 » 16:26:14, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog för djupt som är problemet om jag kör fortare. Ju fortare man kör desto mindre jord hinner flyta tillbaka ner i såfåran och då hamnar fröet längre ner.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#27 » 16:02:04, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Årets tidiga vårbruk i kombination med väldigt torrt väder har inte precis gynnat ängssvingelinsådden. Bönorna som de är insådda i har kommit upp fint överallt.
Bild

Ängsvingeln däremot har grott lite sporadiskt, en del har kommit upp, men trots att jag vältade rubbet innan de ca 25 mm som kom både som regn och snö i början av april så har såbädden torkat upp 3-5 cm ner igen och stora mängder ängssvingelfrön ligger kvar ogrodda. Vilket väl iofs är bättre än om de grott och sen torkat ihjäl. Men just med den väderprognos som nu ligger tänker jag att det kanske varit bättre att så ängssvingeln lite djupare så kanske mer av den hade grott.

Fram tills igår tyckte jag inte att det var några nämnvärda problem med skorpa på dessa fält. Men efter att ha gjort en ordentlig rundtur insåg jag att det nog ändå var lite lättare skorpa här och var. Bönorna har inte haft några problem att ta sig igenom och bryter väl sönder skorpan en del i raderna. Men jag vet inte om jag vågar lita på att änggsvingeln förr eller senare kommer upp överallt där den skulle behöva. Efter att ha funderat lite över de absolut mest skonsamma sätten att bryta skorpa på sitter jag nu och selektivt vältar över raderna med Cameleons djuphållningshjul. Förhoppningen är att bönorna tål detta utan problem och att ytan blir lätt att tränga igenom. På några mindre fläckar på nån vändteg där det är lite extra hårt blir kanske inte jorden helt söndersmulad.
Bild

Men överlag tror jag det blir bra. Framtiden får utvisa.
Bild
Bild

Sett i backspegeln skulle jag givetvis ha väntat med att välta tills efter nederbörden kommit och det torkat upp. Bönorna hade då ännu inte kommit upp, och skorpan hade blivit eliminerad utan nån extra körning. Men jag vet inte om jag beslutat annorlunda nu med den information jag hade då, vältningen hade iofs uppenbarligen inte den fukthållande effekt som jag hoppades den skulle ha heller.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#28 » 16:10:07, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag provade även att ha efterharven i lite lagom för att kanske riva upp nåt enstaka ogräs, men det begränsade hastigheten alldeles för mycket om man ville undvika jordtäckning på bönor och eventuell uppkommen ängssvingel. Nu kan jag iaf köra på i åtminstone 12 km/h. :thumme:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#29 » 17:04:39, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har vi alla tre sorterna på samma ställe, grodd som tagit sig upp i friheten, grodd som tagit stopp i skorpan och frö som inte ens grott. Förhoppningsvis är det inte försent för den delvis gulnade grodden att överleva.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#30 » 23:48:07, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag väntat och väntat och väntat på att det ska bli fullt med ängssvingelplantor bland bönplantorna men det ser ännu tunnt ut på sina håll, plantor finns nog nästan överallt och hade det varit vitklöver det gällde som verkar ha en förmåga att expandera åt alla håll och kanter hade jag inte varit så orolig. Men för full skörd på ängssvingel ska man tydligen helst ha ca 100 plantor per kvm, det blir ungefär 30 per meter med radavstånd på 32 cm. Så många plantor är det många delar av fältet som inte har i nuläget enligt min bedömning. Försöka bedöma vilka delar av fälten som eventuellt duger utan att behöva bättringsås känns också som ett hopplöst projekt. En dålig insådd är helt enkelt totalt värdelös.

Inte mycket mer att göra än att beställa mer frö och så i en ny rad mellan de gamla raderna så får jag se till hösten om någon av raderna ser ut att duga ensam, eller om jag i värsta fall får behålla båda raderna och låta bli att radhacka.

Förhoppningsvis blir första och sista hackningen med frösådd färdig i natt och sen väntas en del regn om nån dag, så kanske kan det bli bra ändå.

Om jag ska försöka gissa vad som gått snett så är det väl risk för att ängsavingelfröet av olika anledningar inte klarar tidig sådd lika bra som vitklöverfröna verkar göra. Jag sådde en liten ruta med en annan gröda tillsammans med ängssvingelinsådd i ena bönfältet sista dagarna i april och där har fröet kommit bättre tycker jag, om man t.ex. titta på den här raden i ena körspåret.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Skogshuggarn95 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se