Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Ängsvingel, odling och skörd

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon (trådstartaren)

#1 » 14:10:27, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A @ Bondedagbok !
161A skrev:ska du börja med fröodling av ängssvingel ?


Jag ska testa, det var det som passade bäst att så in i åkerbönorna, och det som passar bäst i mognadstid i förhållande till vitklöver som jag också ska så in på 24 ha i vår.

2023 ska jag förhoppningsvis kunna tröska ängssvingel först, och sen vitklöverfrö efter det och eventuellt använda samma torkutrustning. Ängssvingel verkar kunna bli rejäl volym av om det blir en bra skörd (kanske 5-6 kbm/ha), men det påstås att om frövaran är tillräckligt ren, och inte alltför fuktig så kan det gå att köra den genom den vanliga torkanläggningen. Jag hoppas på det, men får väl ha nån sorts backupplan att kunna lufta det och torka det åtminstone lite på golvet i maskinhallen.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Trigon (trådstartaren)

#2 » 14:12:59, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ekoängsvingel var också det fröslag som LM hade störst behov av att göra utlägg på och ser växande efterfrågan på.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

bert

#3 » 15:01:24, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte risk en del av insådden kvävs av hackresterna från bönan?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Trigon (trådstartaren)

#4 » 15:12:38, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hackrester från tröskan? Det brukar inte bli så mycket kvar efter tröskan att det riskerar att störa insådden. Planen är att så bönor och ängssvingel samtidigt i samma rad, men på olika djup. Flexibillen på Cameleon ger den möjligheten. Sen bör det gå att radhacka ungefär som vanligt, men jag får kanske ta det lite varligt så jag inte vallar upp för mycket jord i bönraden. Det jag inte kommer kunna göra är att blindharva och ogräsharva i bönorna, men det får gå ändå, ogrästrycket är trots allt relativt lågt.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#5 » 16:08:42, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

planerar du att stränglägga eller direkttröska ?
Fördelen med åkerböner är ju att de släpper in mycket ljus till insådden, nackdelen är väl att du får risk att få en väldigt kraftig insådd som i en sent mogen gröda ger ännu mer kladd
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Alrik

#6 » 16:45:58, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Jag ska testa, det var det som passade bäst att så in i åkerbönorna, och det som passar bäst i mognadstid i förhållande till vitklöver som jag också ska så in på 24 ha i vår.

2023 ska jag förhoppningsvis kunna tröska ängssvingel först, och sen vitklöverfrö efter det och eventuellt använda samma torkutrustning. Ängssvingel verkar kunna bli rejäl volym av om det blir en bra skörd (kanske 5-6 kbm/ha), men det påstås att om frövaran är tillräckligt ren, och inte alltför fuktig så kan det gå att köra den genom den vanliga torkanläggningen. Jag hoppas på det, men får väl ha nån sorts backupplan att kunna lufta det och torka det åtminstone lite på golvet i maskinhallen.


Ekosnittskörd är 5-600kg. Rundvikt på ca 280kg/m3. 3 gånger högre siktar du, rejält!

Vad är planen med kväve förutom vad bönorna kan ge?

Timotej torkas normalt i vanlig tork här i området när den odlingen var stor.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon (trådstartaren)

#7 » 19:29:08, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:planerar du att stränglägga eller direkttröska ?
Fördelen med åkerböner är ju att de släpper in mycket ljus till insådden, nackdelen är väl att du får risk att få en väldigt kraftig insådd som i en sent mogen gröda ger ännu mer kladd


Jag har inte funderat så mycket över att det riskerar att bli mer besvärligt än vanligt att tröska bönorna. Jag hoppas på en tidig sådd och en tidig skörd som i år. Men blir det riktigt jäkligt så har jag vanan inne på att plocka ur såll mm. och tvätta... :grin:

Bild

Ängssvingeln tänker jag nog försöka använda samma skördesystem med BCS-kniv och pickupen till tröskan som i vitklövern. Visserligen blir strängläggningen kanske onödigt tidsödande och dyr på det viset. Men å andra sidan har jag alla möjligheter att välja exakt den tjocklek på strängen och längden på stubben jag vill ha då, och jag undrar om man inte kan korta tiden det ligger på sträng innan tröskning en eller några dagar med en omsorgsfull strängläggning? Annars får jag leja in en butterfly, eller en rapshuggare om det av någon anledning visar sig bli bättre resultat då, men detta har jag inte forskat så mycket i ännu.

Alrik skrev:Ekosnittskörd är 5-600kg. Rundvikt på ca 280kg/m3. 3 gånger högre siktar du, rejält!

Vad är planen med kväve förutom vad bönorna kan ge?

Timotej torkas normalt i vanlig tork här i området när den odlingen var stor.


Snittskördar i allmänhet och på ekosidan i synnerhet tror jag att man ska ta med en nypa salt. Jag är rätt så enig att mycket ekoodlingar inte sköts i närheten av optimalt och i just ängssvingel är nog det största handikappet avsaknaden av möjligheten att tillväxtreglera. Men lyckas jag bara få till kväveförsörjningen så tror jag det bör gå att komma en bra bit över snittet. 6 kbm/ha kanske är att ta i, men 4 borde inte behöva vara så långt borta om det blir ett bra år. Jag har nog blivit mer av uppfattningen med tiden att man måste sikta högt för att kunna ta en riktigt bra skörd. Har man torkkänsliga jordar, dålig dränering, mycket skogskanter, viltproblem, och liknande som kanske skapar osäkerhet så kan det möjligen vara en annan sak, och mer befogat med lägre förväntningar och snålodling i vissa lägen.

Ängssvingel svarar tydligen väldigt bra på höstgödsling eftersom den är så tidigt igång på våren, så planen är att gödsla ordentligt med nötflyt och rötrest på hösten och kanske en giva tidigt på våren. Kommer jag inte upp i tillräcklig kvävemängd på det viset får jag komplettera med att mylla Biofer. Grannen vill gärna bli av med nötflyt på höstarna och antagligen gör det större nytta i ängssvingeln än innan jag sår höstvete t.ex.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#8 » 19:30:58, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske hade varit en bra idé att plocka ut dagens inlägg och göra en tråd som heter nåt i stil med "Ängssvingel, odling och skörd"?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik

#9 » 20:30:54, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ängsvingel är en gröda som man aktivt väljer att odla och då bör snittet vara ganska nära sanningen. Den som år på år kör ekohavre utan gödning odlar inte frö överlag.

Dubbla till fyrdubbla skörden mot Slätte som väl anses vara duktiga i ekokretsar? Där finns också oändlig tillgång på kväve.
Skörd 2021
Ängssvingel Tored 282kg/ha snitt
Ängssvingel Praniza 567 kg/ha snitt


Sikta högt ska man göra, dock så är de så många yttre faktorer som spelar in.

Höstvete så börjar alla med en skördepotential på närmare 17t/ha. Sen börjar de skäras med stora kniven från etablering fram till skörd. Som exempel så försvann 1-2 ton i år med dom varma veckorna i juli,

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon (trådstartaren)

#10 » 21:02:11, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker inte förbygga mig med en jättestor planbottentork dimensionerad för 300+ kbm Ängssvingel så du behöver inte oroa dig för mycket över att mina skördeförhoppningar ska gå överstyr för mig. :shake_hands:

De verkar vara duktiga på att ordna fram kväve på Slätte och vad jag hört så ligger de nog högre på höstveteskördarna än vad jag lyckats med hittills. Men det lilla intryck jag fått av den gården är att den kanske är lite för stor för att man ska lyckas sköta sånt som t.ex. fröodling optimalt, är det mer än 1000 ha som ska hinnas med så är det kanske inte så konstigt om det måste gå lite hastigt ibland. Dessutom är det nog inte jämn, bra lerjord över alla 1000 ha, sannolikt skiftar jordarterna rätt rejält, och blir det ett icke optimalt år drabbar det antagligen de sämre jordarna mer än de bättre. Har man stor areal som ska hinnas med kanske det slarvas med diverse problemogräs och sånt straffar sig rätt fort vid rensningen och det försvinner antagligen mycket mer frö än vad som vore önskvärt.

Även här tog värmen i somras sannolikt ett par ton vete, och nåt ton bönor, men jag har en känsla av att andra delar av Sverige drabbades värre generellt.

Ekovallfrö är inte säkert något som bara de högst motiverade odlar. Eftersom man måste ha minst 20% vall i växtföljden så är min uppfattning att det nog förekommer mer än nån enstaka som odlar ekovallfrö och sköter det lite som att det får bli vad det blir så länge det inte kostar så mycket att odla. Nu tror jag det framförallt gäller klöverarterna, men jag skulle inte bli förvånad om det gäller alla typer av vallfrö. Konventionella vallfröodlare däremot tror jag är de som verkligen vet vad de håller på med och aktivt väljer att fortsätta för att de är duktiga på det och är villiga att lägga ned det arbete som krävs. Trots i de flesta fall mycket högre avräkningspriser på ekovallfrö ser man att när Frötidningen gör kalkyler med snittskördarna så är det genomgående usel ekonomi i ekovallfröodlingen jämfört med den konventionella vallfröodlingen. Ändå är det, som jag hört, enbart från den konventionella vallfröodlingen det klagas över bristande lönsamhet. Det tolkar jag som att de ekologiska vallfröodlarna som vet vad de sysslar med ligger en bra bit över snittskördarna och tjänar därmed skapligt med pengar, så de har ingen anledning att klaga. Odlarna med de sämre ekovallfröodlingarna som drar ner snittskördarna lägger inte nån energi på sin odling och har därför ingen anledning att klaga.
Senast redigerad av Trigon 10:53:14, 01-01-2022, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik

#11 » 00:29:07, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar dumt att bygga 300m3 kubik på torpet för att säkerställa att investeringen blir kvar.

Slättes siffror tror jag faktiskt bara är torkad vara och inte rensad vara. Enligt dig så är då dom rätt dåliga odlare alltså men ändå ligger runt snittet. Måste vara väldigt många rent ut sagt värdelösa odlare om då toppodlarna ska skörda 5-6 kubik för att väga upp och ge totalsnittet runt 2 kubik? Tveksamt…

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon (trådstartaren)

#12 » 08:37:50, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

5-6 kbm behöver man antagligen ha alla de konventionella verktygen för att kunna komma upp i bra år, i snitt kan antagligen ingen ligga så högt, 3-4 kbm tror jag är fullt möjligt att komma upp i bra år med eko-odling, men det är ju inte värre än att vi väntar några år så får vi se om jag hamnar över eller under medel, eller rent av misslyckas helt. :svettas:
Ja jag tror att spannet är stort från de som lyckas bäst med ekovallfrö till de som lyckas sämst, det är ungefär vad Erik Moll skriver i den här artikeln, och även vad det låtit som från andra håll:
http://www.svenskraps.se/kunskap/pdf/02339.pdf
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#13 » 09:50:50, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har vi några samarbetande gårdar inom nån mils radie härifrån torpet som uppenbarligen lyckas rätt så bra med sin konventionella Ängssvingelodling:
https://www.svenskraps.se/kunskap/pdf/01878.pdf

De pysslar mer eller mindre med CA och vid en okulär besiktning från avstånd lämnar deras spannmålsgrödor en del att önska många år skulle jag vilja påstå, men med ett treårssnitt på 1200 kg konventionell ängssvingel när artikeln skrevs för 5 år sen så måste de ju vara rätt så vassa på åtminstone den odlingen. Vad gäller klimatet och jordmånen så skulle jag säga att det inte borde vara så mycket sämre 2-3 mil bort där bondens gård ligger, avståndet till Vänern är visserligen större om det nu har nån avgörande betydelse.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#14 » 15:38:33, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var med på LMs fröodlingsinformation och här är deras rekommendationer om hur stor torkmöjlighet man bör ha, i bästa fall och för konventionell odling, kanske är säkrast att tillägga... :grin:

Bild
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

RoXa

#15 » 16:29:48, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver alltså ca 130 m2 torkyta om du skördar allt på en gång?
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se