Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Elstängselaggregat

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

slejf (trådstartaren)

#1 » 15:04:50, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hos min sambo så finns ett elstägselaggregat från LG produkter ab.
Det är nog ganska gammalt. Men det fungerar. 12 VDC.
Det jag undrar över är att man kan köra det i 3 olika lägen. Auto, 1 och 2
Vi har problem med att vildsvinen kommer och bökar upp gården hela tiden och jag tänkte sätta elstängsel mot skogen därifrån de kommer.

Min fråga är vad Auto, 1 och 2 betyder?
slejf
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:59:34, 22-07-2020
Ort: Smedjebacken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Major



torbjorn_forsman

#2 » 18:24:31, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest troligt är 1 och 2 låg- respektive högeffektlägen, det är ganska vanligt på batteridrivna stängselapparater att de har ett läge för att spara ström. Auto kan tänkas vara någon form av automatik för att anpassa sig efter hur hård last stängslet utgör - den går normalt på lågeffekt, men om den blir så hårt belastad att spänningen sjunker för långt, går den automatiskt över i högeffektläget.

Man kan avgöra en hel del om vad en batteridriven stängselapparat har för sig, bara genom att lyssna på den - knäppet från transformatorn, pipande från DCDC-omvandlaren mm.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrik_N

#3 » 20:22:38, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft ett elstängselaggregat från LG produkter där auto betydde att aggregatet gick ner på lägre effekt när det blev mörkt.
Tanken var väl att djuren då rörde sig mindre och på så sätt kunna spara batteri, men funkar nog inte så bra på nassarna...
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

1 person gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

torbjorn_forsman

#4 » 20:29:46, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik_N skrev:Har haft ett elstängselaggregat från LG produkter där auto betydde att aggregatet gick ner på lägre effekt när det blev mörkt.
Tanken var väl att djuren då rörde sig mindre och på så sätt kunna spara batteri, men funkar nog inte så bra på nassarna...


Det fungerar bra på får. Vanlig funktion på stängselapparater tillverkade i NZ eller Australien (PEL, Speedrite, Gallagher m fl). Vill minnas att jag har sett en Speedrite som minskade pulsfrekvensen i mörker (kanske en puls var tredje sekund i mörker, medan intervallet är 1-1,5 sekunder när det är ljust).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#5 » 21:37:00, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grisarna brukar vara leriga och skitiga, isolerar bra, och dom är i gång på nätterna, då räcker det inte med ett aggregat med låg effekt på natten
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Henrik_N

#6 » 21:59:01, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Henrik_N skrev:Har haft ett elstängselaggregat från LG produkter där auto betydde att aggregatet gick ner på lägre effekt när det blev mörkt.
Tanken var väl att djuren då rörde sig mindre och på så sätt kunna spara batteri, men funkar nog inte så bra på nassarna...


Det fungerar bra på får. Vanlig funktion på stängselapparater tillverkade i NZ eller Australien (PEL, Speedrite, Gallagher m fl). Vill minnas att jag har sett en Speedrite som minskade pulsfrekvensen i mörker (kanske en puls var tredje sekund i mörker, medan intervallet är 1-1,5 sekunder när det är ljust).


Var i dom övre tonåren då och började min karriär med just får, och till dom funkade det bra.
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

1 person gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

slejf (trådstartaren)

#7 » 07:27:26, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för jättebra svar. Jag tolkar det som att jag bör köra i läge 2 (hög effekt) hela tiden. Det är inga problem då jag kommer att ha batteriet intill stallet där det finns uttag så jag kan ha batteriladdaren inkopplad också. Kanske en timer på den så den bara laddar 1-2 timmar/dygn.
slejf
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:59:34, 22-07-2020
Ort: Smedjebacken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Major

torbjorn_forsman

#8 » 10:19:10, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

slejf skrev:Tack alla för jättebra svar. Jag tolkar det som att jag bör köra i läge 2 (hög effekt) hela tiden. Det är inga problem då jag kommer att ha batteriet intill stallet där det finns uttag så jag kan ha batteriladdaren inkopplad också. Kanske en timer på den så den bara laddar 1-2 timmar/dygn.


Tänk dock på att det som regel inte är tillåtet att ha en batteridriven stängselapparat hopkopplad med en batteriladdare eller något annat som är anslutet till elnätet. Detta för att batteristängselapparaterna inte uppfyller samma krav på isolation i transformatorn som en nätansluten stängselapparat, så det är stor risk att ett åsknedslag i stängslet slår över till batterisidan i stängselapparaten och sedan ställer till en massa skada på gårdens elinstallationer.
Det är i så fall bättre att hålla sig med två batterier, ha det ena på laddning och mata stängselapparaten från det andra, och växla mellan dem med lagom mellanrum.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterR

#9 » 12:11:22, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Grisarna brukar vara leriga och skitiga, isolerar bra, och dom är i gång på nätterna, då räcker det inte med ett aggregat med låg effekt på natten

Vildsvinen må vara smutsiga, men det de först undersöker ett staket med är trynet, som är extremt känsligt och fuktigt. Vildsvin är även i allmänhet väldigt känsliga för elstaket, men det förekommer individer som är mindre känsliga, precis som hos människor. Viktigast är att ha god jordning och se till att vegetation hålls i schack, annars hjälper inte ens det bästa/starkaste aggregatet. Ett tips är att bara sätta upp två eller tre trådar på mellan 20-40 cm. Helst blank- eller galvad tråd. Då är staketet mer förlåtande mot hjortar och älgar som annars river ner det. Hjortar och älgar har mycket högre krav om de skall hindras av ett elstaket, både höjd (minst 1,3-1,5 m) och effekt/kraft måste vara betydligt högre.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

slejf (trådstartaren)

#10 » 09:57:42, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väldigt dåligt med kräm i aggregatet så jag införskaffade ett nytt. Det blev ett som går direkt på 230vac. Nu blev det bättre med kräm i stängslet. Ligger på 8000 volt i början av stänglet och 6000 i slutet.

1 person gillar det här inlägget.
slejf
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:59:34, 22-07-2020
Ort: Smedjebacken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Major


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se