Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Småskalig torkning av korn och havre

116 inlägg • Sida 3 av 8
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Zukram (trådstartaren)

#31 » 14:38:44, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Proteinkoncentrat är nog inte ekonomiskt gångbart längre misstänker jag.
Vi har vissa funderingar på andra proteingrödor, som t.ex. åkerböna, men även sötlupin verkar intressant. Framför allt att den har en så stark gröngödningseffekt, och binder kväve.

Det finns mycekt att läsa på där dock. Jag vet inte hur långvarig kväveeffekten är, kanske måste man samodla med något för att det ska bli riktigt effektivt, men jag erkänner villigt att jag saknar kompetens inom området. Vi börjar med korn, och kanske en mindre mängd havre. Det skulle följa med en kross med tröskan också. Hönsen verkar inte gilla havren som den är, utan de vill ha den krossad.

Det jag funderar över är hur tröskan fungerarm med t.ex. åkerböna och andra baljväxter.
Solros kommer vi också sätta litegrann för övrigt, men nu kommer vi utanför ämnet :-)

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor



busholle

#32 » 16:39:07, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

16A kör jag min anläggning på, det är tight när båda fläktarna går mot fulla bingar men det finns verktyg och andra passdelar om det bara är vettigt säkrat hos nätägaren. Torkar då runt 30 ton i en sådan sats med två 4,5kw fläktar. Räkna inte med att det finns någon ström över till något annat.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Alrik

#33 » 17:18:09, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grisfoder är en vetenskap, särskilt på digivande suggor som de kan vara problem att få i tillräckligt mängd energi kontra vad dom kan äta.

Basen för oss var korn och höstvete sen en del havre. Styrde recepten på fodret på antal ton tröskade vara per gröda och protein.

Rågvete fungerade inte alls i blötutfodring pga jäste i rörsystemet.



Ang torkning och smidighet så skulle jag nog satsa på ett par kärrtorkar pga smidigheten och den volymen. Spontant så kommer tröskan inte har extrem kapacitet så att tröska en kärra kanske är ett dagsverk.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Zukram (trådstartaren)

#34 » 08:32:32, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skiljer mycket mellan raserna också verkar det som. Frugan vill köra Linderöds, just pga att de inte är så tjafsiga med fodret.
Det låter bra att du klarar 30 ton med 16A. Jag vet inte om jag ska hoppas på att det blir, eller INTE blir sådana mängder :-) men första åren låter det som att det kommer räcka i alla fall. De har precis grävt ner elnätet, här och kablarna var då grov bra nog, så att säkra upp till 25 lär inte vara ngt problem, kanske inte 100 heller.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#35 » 15:51:27, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det dykt upp några vagnar till rätt pris hos grannen, så det kanske blir en variant av ngn kärrtork till slut ändå.
Ett chassi från en norrlandsvagn och någon timmervagn som jag inte sett än. Inga gigantiska grejer. Jag vet inte hur mycket axlarna pallar, men om man inte använder dem till transport av säden, utan låter den stå still medan det är säd i den, kan man ju enkelt palla upp så man inte knäcker axlarna.

Det som tilltalar mig mest med denna lösningen är nog att jag slipper röja på logvinden! Plus att man kan ställa den där det passar sig just i år. Eller hos grannen ifall man ska tröska åt honom. osv.

Jag har varit och hälsat på tröskan iaf, och det är hopp om livet. Hittade ett skuret urtrampningslager och en avdragen kopplingswire, så jag misstänker att jag vet varför den blev inställd.
I övrigt håller däcken luften (åtminstone ett par timmar), och allt jag provat vrida på har rört sig.

Nytt lager till kopplingen inhandlat, och jag har (med seriösa mängder våld) demonterat urtrampningsmekanismen. Ny wire är också beställd, så i princip kan man hoppas på att det bara ska vara att motnera ihop grejerna och köra hem tröskan efter en halv dags fettpumpande i diverse nipplar :-)

Förhoppningsvis hinner jag få den i -tillräckligt- bra skick innan skörden.

/M

6 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#36 » 10:34:31, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första tröskningen med MF-31:an är gjord nu. Det blev inte mycket, men det var väntat. Det var mest tänkt som ett test som i huvudsak visade att vi är urusla på att handså, det blev väääääldigt glest. Men tröskan betedde sig i stort sett över förväntan. Den funkar inte bra när man kör utan rem till rensfläkten märkte vi dock :-) Men efter rembyte så rensade den faktiskt väldigt bra. Det är mycket jobb kvar på den innan den är perfekt, men som "proof of concept" känns det ändå vettigt.

Det blir plöjning och gödsling av en hektar gammal vall nu till hösten, och sådd av korn till våren. Vi skippar nog havre ett tag till. Och vi skippar nog även stallgödsel. Det blev väldigt myckte tjuv-vuxen havre :-) Hästar är tydligen inte väldigt bra på att ta upp havre hehehe.

Ni som har kärr-torkar får gärna visa lite bilder på dem, så jag kan få lite inspiration.

/m

5 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#37 » 11:04:29, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det hänt. Jag kom ihåg att ta några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Virket är 2”x4” och 2”x2”.
Den rödmålade ramen ansluts till ett motsvarande hål i sidan på släpet.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Zukram (trådstartaren)

#38 » 11:08:59, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så i princip lägger du det på en befintlig kärra och blåser på? :-)
Ingen tillsatsvärme ?

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#39 » 11:58:22, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi körde med en varmlufts panna.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman

#40 » 12:56:37, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar väl att köra utan värme om det är varmt ute och man har tid.
I vårt fall måste kärrorna vara lediga till nästa dags tröskning.
Prylarna är lediga.
Min far snickrade ihop prylarna på -70 talet.
Får inte vara för höga lämmar. Kan det vara så att höjden på spannmålen inte ska vara högre än 80-90 cm.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Zukram (trådstartaren)

#41 » 13:45:26, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild för uppmärksamhet :-)

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#42 » 13:53:31, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Funkar väl att köra utan värme om det är varmt ute och man har tid.
I vårt fall måste kärrorna vara lediga till nästa dags tröskning.
Prylarna är lediga.
Min far snickrade ihop prylarna på -70 talet.
Får inte vara för höga lämmar. Kan det vara så att höjden på spannmålen inte ska vara högre än 80-90 cm.
Göran i Norråmyra


Jag har läst i handboken och hur hög spannmålen kan vara, beror väldigt mycket på vilken fläkt man har. Men runt 1m verkar vara max vad man brukar vilja köra.. (enligt vad jag läst), så det låter rimligt.

Jag har fått tag i hålplåtar, och har man en tippkärra, så skulle det ju förstås funka precis lika bra som själv-tömmar-plåtar, men ska vi bygga ngt mer permanent, så vill jag ha tag i sådana plåtar först.

Målet för oss är att bli självförsörjande på foder för max 300 höns, kanske 10 grisar och eventuellt nå får eller nåt (mest för att hålla bort slyn). Eventuellt skulle vi ju kunna hjälpa andra i byn att försörja sig med foder, det finns några som har rätt mycket höns, och lite av varje faktiskt. Så ska man räkna positivt så blir det ändå inte mer än max 10 m3 vi ska torka, och det kanske man kan köra lite i omgångar.

Det känns lite som det skulle behövts någon centrumkanal till de där bottnarna, eller är det onödigt i så små torkar?
Tillsatsvärme gör förstås torken mindre känslig för tryckfall vid övergånarna också.

Jag har flera tankar kring det där med tillsatsvärme, det bästa vore om vi kunde bygga en ganska stor luftsolfångare och köra torken mest när den ger lite värme. Jag har inte räknat på hur stor den skulle behöva vara, men varje 1/10 grad gör ju skillnad och den går säkert att använda till annat som t.ex. virkestorkning också när det inte är spannmålssäsong. Eller bara för att få ut fukt ur logar och liknande.

/m
/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#43 » 14:05:51, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom kärror vi använde var 2,4m X 5,2m där var det bara dessa 15 cm luft under plåten. Var spannmålen riktigt sur vid tröskningen vart ytskiktet dyng surt. Vi blandade då om spannmålen med en skruvspiral monterad på en lågvarvig borrmaskin.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bengt Erik Eriksson

#44 » 15:19:34, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man torka med varmluft får det inte vara mer än 125-30 cm tjockt. tillsatsvärme upp till 5 grader går att köra upp till 80cm-1m. kör man för varmt och för tjockt så får man kondensutfällning i ytan precis som Göran beskriver. har också provat det hade solfångare som tillsatvärme på planbottentorken på föräldragården. En dag var det lite för blött och lite för varmt..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Zukram (trådstartaren)

#45 » 18:19:51, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett styrsystem krävs alltså. Men det är ju inte särskilt märkvärdigt.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se