Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Småskalig torkning av korn och havre

116 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera allt som hör till jordbruk här

bert

#16 » 20:31:35, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns hål i dom så man kan köra ner en skruv
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



gaffa

#17 » 20:55:24, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Töms snabbast med golvsveperplåt och ett hål i golvet. En skruv genom väggen låter ganska jobbigt
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

BM 4 ever

#18 » 23:24:44, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

10-20 ton spannmål ska torkas och lagras. Jag hävdar bestämt att två st kärror med planbottentork på golvet är det enklaste och billigaste, som även faktiskt fungerar väldigt bra. Besvärliga år kan man enkelt fixa tillsatsvärme. En vanlig 9kw elfläkt går stor skillnad. Jag använde kärrtorkar till min rödklöver och timotej, funkade över förväntan.
Slava Ukraini !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Bengt Erik Eriksson

#19 » 06:58:00, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll koll på blocket, lantbruksnet beg marknad och marknadsgrupper på facebok. Sånahär grejor säljs som sagt billigt mot nermontering.

Om man har ett golv och någon meter högt med täta skivor kan msn lägga ut kanalsystem av grov dräneringsslang och koppla en fläkt till. Det är väl den enklaste lösningen.

Siloburkar har jag ingen erfarenhet av själv men en skruv genom sidan för tömning är absolut minsta investeringen. Man får ösa det sista in till skruven men det är noll och intet jobb jämfört med planlager som inte är körbart.


Edit. Typ såhär kanske..
https://www.facebook.com/groups/8477899 ... 0515229530
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

busholle

#20 » 11:10:14, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk er nu för vad ni rekommenderar. Trådstartaren har angett Medelpad som ort, det är alltså Sundsvall och en bit in i landet. Ska jag gissa så kanske man tröskar under 20% 1 år av 10, över 30% troligen också 1 år av 10, 20-25% kanske 2-3 år av 10 och resten av åren mellan 25 och 30%. Det är inget man stoppar in i en silotork.
Berggren och Kongskilde-tornen var populära på slätterna men det räckte att komma in i skogarna för att folk skulle tröttna på dem efter att behövt gräva ut det stelnade innehållet efter en tjurig höst.

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

gaffa

#21 » 11:19:39, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar utmärkt vid höga vattenhalter speciellt om man har det perforerade golvet, tillsatsvärme måste man ha även om det är en kalluftstork. Har varit med och torkat 27 procentiga bönor i kalluftstork flera gånger för länge sen.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Zukram (trådstartaren)

#22 » 10:10:17, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hög vattenhalt är en sak, men hög luftfuktighet också?
Tanken är i och för sig at försöka använda solvärme som tillsatsvärme om det går, och fliseldat när solen inte skiner.
Att höja luftens temperatur bara några grader sänker ju relativa luftfuktigheten markant, även om den absoluta fuktigheten är högre än önskat.

Nästa fråga då. Angående dimensionering.
Jag kommer (antagligen) få bottenplåtar, fläkt, och diverse skruvar av grannen. Den torken revs för typ 10 år sedan, och var dimensionerad för en betydligt större gård än vi har. Eller.. gården var i alla fall större, med ett 30-tal kor.

Om jag nu väljer lösningen med planbottentork, ska jag bygga den så stor som möjligt för att få tunnare lager, eller ska jag göra den lite mindre? Finns det någon fördel (förutom byggmaterial) att göra den mindre? Så vitt jag kan utläsa av tabeller osv, så är det i princip ju större desto bättre.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busholle

#23 » 11:47:00, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja i princip större desto bättre.
Två men.
1. Möjlighet att särhålla partier, två torkar är flexiblare än en. Du kanske vill odla både höst och vårsäd eller flera sorter vårsäd?
2. Fläktkapacitet. Fläkten måste klara acceptabel luftvolym vid full tork. Även om du planerar att torka tunt på stor yta som kommer du förr eller senare frestas till att fylla torken upp till kanten och då måste den tåla det.

Ska du torka till fodersäd och har lagringskapacitet på torken för hela skörden så ska du inte överdriva behovet att att få ner spannmålen till låg fuktighet. Ned till 20% kan du torka med 100% luftfuktighet. Efter det blir det torkning dagtid de bättre av dagar som står till buds. Får du ner spannmålen till 16% så är den lagringsduglig över vintern och i april är det lätt att få ner den till 12-13%.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman

#24 » 19:00:35, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten fundering från de uppländska skogarna. Medelpad odlas det höstsäd där?
Men det är aldrig fel att ha möjlighet att särskilja olika partier.
Visst finns det tabeller med variablerna lagringshöjd, vatten halt, temperatur och antal lagringsdagar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Zukram (trådstartaren)

#25 » 08:38:36, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner bara till EN gård som odlar höstsäd, (höstvete), i Medelpad, och det är tydligen ett experiment.
Det är dock känsligt pga risken att det tjälar hårt på våren och då fryser det ihjäl om det är för blött. Så det går, men ställer specifika krav på att det ska vara lagom blött. Våra åkrar är förmodligen för blöt för att det ska fungera. På andra sidan byn har de södersluttning och ganska torrt, där skulle det nog fungera bättre. Vem vet, jag kanske kan få arrendera en plätt där något år.

Det fanns en del tabeller i PDF:en som jag fick länk till tidigare i tråden, Nr 276 Hur man bygger och använder planbottentorkar för spannmål (5:e upplagan 1968)
(tack för den)

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#26 » 08:50:13, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Håll koll på blocket, lantbruksnet beg marknad och marknadsgrupper på facebok. Sånahär grejor säljs som sagt billigt mot nermontering.

Om man har ett golv och någon meter högt med täta skivor kan msn lägga ut kanalsystem av grov dräneringsslang och koppla en fläkt till. Det är väl den enklaste lösningen.

Siloburkar har jag ingen erfarenhet av själv men en skruv genom sidan för tömning är absolut minsta investeringen. Man får ösa det sista in till skruven men det är noll och intet jobb jämfört med planlager som inte är körbart.


Edit. Typ såhär kanske..
https://www.facebook.com/groups/8477899 ... 0515229530


Jag såg den där, tyvärr är det lite för långt bort. Det ser ut som en balk-tork, ganska precis som jag hade tänkt bygga om jag ska bygga, fast jag tänkte betydligt mindre area och högre för att på det viset kunna ha en kall sektion i botten. Då tänkte jag att man slipper en speciell ficka för kylning. Jag har inte räknat något alls på dimensioner (delvis för att jag är inne på plantork), men mellan tummen och pekfingret kunde höjden vara lika hög som jag kan få tröskans tömskruv (och kanske köra den med elmotor) area som en EU-pall. Använda en luft-solfångare för att höja temperaturen och bara köra den dagtid.

Kör man den med undertryck, blir inte tätningen mellan sektionerna lika kritisk, tjuvluft tätar ju också, och så tänkte jag mäta fukthalten vid varje utgående balk, och jämföra med luftfuktigheten innan. Förhoppningsvis kan man köra in styrningen på det viset så att den matar på i den takt säden torkat.

Men nu är jag mest inne på plantork som sagt. Beprövad teknik och delarna finns. Vi får se, nu första året har vi satt väldigt lite korn, så det går nog att torka nästan hursomhelst, men nästa år blir det nog iaf 1-2 ha, när vi ska ha lite fler grisar, och även kanske öka hönsproduktionen.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busholle

#27 » 09:00:27, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänker att det är denna Göran menar. Håller man bara nere temperaturen på hösten så har man snart skapat sig lagringsduglighet över vintern.
Detta är sådant som funkar för oss som tröskar i september och oktober, temperaturen är med oss så vi inte behöver torka lika mycket.

Bild
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman

#28 » 11:55:18, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olle precis en sån tabell. Minns den från en bok när jag gick på lantbruksskolan 78-80.
Sedan att jag klantat mig med våran amerikanska ” mögelburk” är en helt annan historia.
Till TS känner att du har börjat i rätt ände.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Zukram (trådstartaren)

#29 » 12:53:28, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet ju inte än riktigt hur stor yta plåtarna har, men nu börjar jag nästan fundera på ifall jag borde bygga torken i två delar, så jag kan torka två grödor separat och/eller torka hälften i taget. Lite beroende på fläktkapacitet, temperatur osv. Just nu har vi bara korn, men det är ju mer protein i havre. Tanken är ju att ha några grisar också, och de växer säkert bättre på havre. Är torken delad kan jag ju använda den även som planlager. Jag ska åka ner till grannen i kväll tänkte jag och kolla på sakerna. Misstänker att jag får ta med en flaska brännvin, saker brukar gå bättre då.

Ett problem till är att jag helst inte vill säkra högre än 16A, men det kanske inte går att undvika.

Ska jag dra fläkten med traktorelverket vill jag nog försöka återvinna värmen från avgaserna också. Det borde iof inte vara väldigt svårt.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#30 » 13:25:13, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spannmål till grisar, då ligger vi kanten till mitt kompetens område. Vi körde Max 10% havre i foderblandningen. För dels är det något om att fläsket blir sladdrigt. Vilket vi inte märkte. Problemet med mald havre är att den hänger upp sig på alla ställen där det var möjligt. Men havre är en bra gröda att odla. Men oduglig att fodra med. Vi körde med vete, korn, rågvete, råg och åkerböna. I nordvästra Uppland (Heby). Samt mängder med protein koncentrat. Sålde grisar till slakt upphörde med det i Augusti-21.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se