Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Götselbrunnar på nedlagda jordbruk

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

qqq (trådstartaren)

#1 » 14:40:57, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några funderingar kring götselbrunnar / gropar i marken för gödsel och dyligt på nedlagda jordbruk.
Kan myndigheterna komma med olika direktiv om hur de ska hanteras på ett nedlagt jordbruk?
Typ de ska fyllas igen, tömmas, saneras, eller kan de få vara ifred i evig tid ?
Är det inspektioner på sådana saker ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Stridis2

#2 » 14:51:26, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning, men jag har en som är fylld på min mark.
En tanke jag haft är när det krävs speciella reningsverk till privata avlopp. Som det är nu får man sprida mänsklig avföring på åkermark om man lagrat den i minst 6 månader.
Har man då två brunnar så kan man fylla den ena och efter ett halvår kopplar man över till den andra. Efter ytterligare ett halvår tömmer man ettan och börjar fylla denna igen medan den andra får vila i sitt halvår.
På detta vis borde man komma undan kraven på reningsverk tror jag.

Så jag hade i alla fall inte rivit mina om jag hade haft några gödselbrunnar.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

sverkera

#3 » 15:40:30, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var på ett ställe och hämtade lite utrustning. Där hade man målat gödselbrunn på insidan, fyllt upp med sand i ena kanten så att man fick en strand och gjort ett spabad. Såg riktigt trevligt ut.. :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
sverkera
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:54, 17-11-2010
Ort: Solna / Åtvidaberg
Sverige

Fosson

#4 » 16:39:13, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha, detta påminner mig om när en bekant på byn för många år sedan var ute och åkte snöskoter. Han fick för sig att åka och hälsa på en polare men visste inte exakt hur man körde dit så det blev lite friåkning genom skogen. Plötsligt kommer han ut ut skogen på en öppen yta och inser att han står bakom ladugården åt polarens granne. Medan han står där och funderar på hur han bäst ska köra bort till polaren, det var stängsel och annat ivägen, så hör han ett "Poff" och börjar sedan sjunka. Han inser då att han parkerat mitt på gödselbrunnen och nu bokstavligen är på väg ner i skiten. Han hinner springa mot kanten och kasta sig upp, bara ena stöveln får lite närkontakt med skiten, men skotern sjunker sakta neråt och slutligen syns bara de bakersta delarna sticka upp. Han går hem och får med sig några polare och ett rep med en krok på, lyckas kasta fast kroken i skotern och bärga den till land.
När försäkringsmannen kommer på besök för att besiktiga skotern några dagar senare går denne inte ens fram till skotern utan stannar på några meters avstånd och säger "vi löser in den" :lmao:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

busholle

#5 » 16:52:08, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär inte bli någon prioriterad fråga. Staket kring dem kan man dock bli ålagd om det finns en risk för att någon eller något trillar i.
Bedriver man verksamhet så lär täthet av brunn ingå i den allmänna egenkontrollen. Vet att en bekant fick påpekande på miljökontrollen när det rann gödselvatten från plattan och ned i vägdiket.

Brunnar har i en del fall värde där de finns. Det snurrar runt en hel del organisk gödsel både mellan de stora lantbruken och deras arrenden och det som går via biogasen. Finns det en brunn så har det ett värde om marken är utarrenderad både för arrendatorn och för markägaren som troligen får markerna bättre grundgödslade.

4 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

bert

#6 » 17:33:22, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fyllde igen min för nåt år sen.
Hade en sån grävd som var klädd med gummiduk trots vettigt staket så hände det där låg vilda djur i
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Scania bonden

#7 » 20:27:10, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se bara till att ha ett riktigt lock på brunnen. det är lika viktigt som att ha skott hemma när stadsboarna kommer hoppandes, gödsel är kapital.
Det sa redan Rutger McLean.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

qqq (trådstartaren)

#8 » 11:45:07, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detsamma gäller för gödseldammar / bassäng eller vad de heter ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Skylark Cab och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se