Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Skyddsjakt

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allt som hör till jordbruk här

morgans (trådstartaren)

#1 » 11:01:28, 03-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Morgan Svensson heter jag.
Vi är ett par skyddsjägare som hjälper en del lantbrukare idag med div problem med fokus på vildsvin både skyddsjakt och planering av grödor (med hänsyn till jakten). Vi hjälper även till med kaniner, duvor, kajor gäss etc.
Finns goda referenser på begäran.
Vi har egna hundar.
En Karelsk Björnhund på vildsvinen.
Två apporterande labbar för fågel.
Minkar för kanin.

Förutom goda referenser så är jag eftersöksjägare, NVR, samt innehar licens på skyddsjakt av säl och sjöfågel i hela Kalmar län.

Vi tar ej betalt för våra tjänster, ej heller för bil eller ammunition. Det enda är att vi behåller köttet, självklart kan markägaren ta del av detta om önskan finns.

Utryckning kan i regel ske inom 24h.

Vi arbetar inom hela Skåne, Kalmar, Småland och Hallands län.

På flera av de områden där vi har skyddsjakt idag och där jakten är utarrenderad och jägarna ej kan, vill eller har möjlighet att ta hand om ”skadedjuren” brukar vi i regel ta över jakten efter ordinarie jakttider, ex mellan Feb – sept (ofta då skadorna är som värst).

För mer info el behov av hjälp ring:
Morgan Svensson 0766-451936
Alt maila, mailadress finns på bloggen under kontakta mig.

http://www.jaktblogg.org

Mvh Morgan Svensson
morgans
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:41:42, 01-12-2012
Ort: Älmhult / Bergkvara



Jars

#2 » 13:26:49, 03-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skall du väll åka till norra dalarna !! Finns för mycke renar.... på vägarna !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

morgans (trådstartaren)

#3 » 13:43:04, 03-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:Då skall du väll åka till norra dalarna !! Finns för mycke renar.... på vägarna !


Nja, renarna håller jag mig ifrån :???:
morgans
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:41:42, 01-12-2012
Ort: Älmhult / Bergkvara

johan.eriksson

#4 » 22:13:30, 03-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:Då skall du väll åka till norra dalarna !! Finns för mycke renar.... på vägarna !


Vägren?
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

mickel räv

#5 » 08:55:10, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra intiativ Morgan!!

Har hört historier om hur markägare gnäller över grisskador samtidigt som dom vill ha betalt om någon jagar grisarna. :screwy:
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

gaffa

#6 » 10:42:19, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mickel räv skrev:Bra intiativ Morgan!!

Har hört historier om hur markägare gnäller över grisskador samtidigt som dom vill ha betalt om någon jagar grisarna. :screwy:



När det finns massor av "jägare" som är villiga att betala bra för vildsvinsjakt utan att arrendera jakträtten så passar man på att tjäna lite! eller är det fult att tjäna pengar?
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

LeifAndersson

#7 » 11:01:14, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte lär man bli kompenserad för vildsvinsskadorna genom att bara låta någon komma och plocka någon gris när det passar. Enda sättet att få någon ersättning är att ta betalt för jakten, förstår inte att någon kan ha synpunkter på det. Ingen har vildsvin på sina marker som affärsidé.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jars

#8 » 11:11:13, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du säger väll inte mot dig själv här va !
Ingen har vildsvin på sina marker som affärsidé.
Men jag anser att man blir av med fler grisar när det är fritt fram så klart! Att man har skadedjur på runt hörnet men vill har betalt för dem ändå då kan han ha sina grisar kvar så klart !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

LeifAndersson

#9 » 11:52:32, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man effektivt bli av med svinen är det bästa att erbjuda "dagkort" på jakten med ganska hög avgift och ingen avgift på fällda djur. Då tenderar jakten att bli effektivare och det kan ske en verklig reducering av beståndet. Att bara erbjuda mark för vildsvinsjakt kan lätt bli till den typen av"jägare" som bara vill vandra i naturen bärandes på gevär.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gaffa

#10 » 16:41:45, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går alldeles utmärkt att sälja en liten helgjakt (vildsvin) till 4 sk "jägare"för 5000kr utan att de får jaga något annat. Men det gäller att hålla sig undan för det smäller precis hela tiden :huh:

Det finns ingen som helst anledning att upplåta någon jakt gratis, det räcker mer än väl med den eländiga allemansrätten.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Jars

#11 » 17:08:55, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den
eländiga allemansrätten.
ger ingen rätt att "jaga rätt eller fel" någonstans någongång utan markägarns medgivande !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Torpöbo

#12 » 18:40:30, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hemma vet jag några som kört med vildsvinsfälla med gott resultat.
Tyvärr så är jag själv o många som jag känner som har jaktmarker lite för konservativa för att släppa in folk som dom inte känner på markerna även om dom betalar bra för sig.
Vad gäller allemansrätten så skrev en granne så fint i ett yttrande nån gång när myndigheter vill avsätta mark till det rörliga friluftslivet att det rörliga friluftslivet dom tillför inte så jätte mycket dom lämnar mest skit, skitpapper, ölburkar och engångsgrillar efter sig, de ligger nått i det.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

mickel räv

#13 » 20:05:08, 16-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett problem om man säger sig ha fruktansvärda skador av svin men samtidigt vill ha pengar för att någon skyddsjagar. Då ifrågasätter åtminstone jag hur stora skador man verkligen har! Det är inte så lättsamt som många tror att ägna hela sommarnätter åt att jaga gris i spannmål för att sedan gå upp tidigt på morgonen och jobba hela dagen. När väl grisen eller grisarna är skjutna väntar timmar att dra fram och sen i slaktboden.

Är skadorna så stora som en del påstår sig ha är det väl bara att låta jägare skyddsjaga och därmed får man ha sin spannmål i fred! På gården jag jobbar har vi gris och det i stort antal. Min chef skulle då aldrig komma på tanken att ta betalt av någon som jagar gris hela nätterna utan där får den som vill skyddsjaga och glad för det är han.
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

morgans (trådstartaren)

#14 » 20:39:56, 16-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, meningen med mitt inlägg var att erbjuda hjälp, inget annat.
Jag är övertygad om att man kan få kontroll på grisarna på sina marker genom rätt "underhåll" av dem.
Vi är inte ute efter att sitta någon gång när det passar oss, utan vi etablerar ett samarbete med respektive markägare som behöver hjälp.
En dialog över en kopp kaffe, som ofta tar många timmar, blir många koppar, men där markägaren kan ventilera sina problem med skadedjur och vi kan diskutera en del olika lösningar.
Som jag nämnde tidigare finns goda referenser.
Och nej, självklart är det inte fult att tjäna pengar (är själv företagare och har så varit i många år), vi är väl medvetna om att detta ofta är lantbrukarens / markägarens levebröd och skall så förbli, som jag skrev tidigare är vi inte ute efter att ta bort jakten / jaktarrende för någon utan snarare bli en hjälpande hand. Visst kan det vara lite komplicerat ibland men brukar lösa sig.
Ang fällor så är det delade meningar om detta, en del tycker det funkar bra en del inte, ofta funkar det till de första grisarna alt "dumma årsgrisar" som precis blivit bortstötta av suggan, dock lär sig en sugga ganska fort vad som är farligt.
Sen är det inte under Okt-jan som vi är ute i vetefälten och på vallar och smyger, under denna tid så brukar jaktlaget med sina hundar ta väl vara på grisarna.
Som sagt detta är inte menat som kritiserande mail mot varken jägare el markägare utan mer en hjälpande hand till de som vill och behöver.

Vh Morgan
morgans
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:41:42, 01-12-2012
Ort: Älmhult / Bergkvara

mjölkbonde

#15 » 00:28:17, 17-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dessa grisar. jag är väldigt tacksam om någon vill skjuta dessa djur de har kostat mej ca 100000kronor i skador i fält och maskinskador plus avdrag på mjölken pga jordinblandning i ensilaget .problemet hos mej är att jaktlag köper in sockerbetor och tippar runt mina ägor (sveaskogsmarker) jag är även jägare själv och har skjutit många grisar men det räcker inte. för mej handlar det om en vanmaktkänsla minskar inte grisarna snart får jag lägga ner mjölkproduktionen.
mjölkbonde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:00:54, 01-08-2011
Ort: småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 6800, john deere 4240 john deere 7600 hydrema 805 bm36 porsche ap17 deutz f2l ford dexta orkel 1250


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se