Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

GPS på traktor

121 inlägg • Sida 4 av 9
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Göran Ekman

#46 » 13:26:34, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har några färska erfarenheter?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



e_pettersson

#47 » 16:45:43, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PTja har en ez steer 250
Har den till att ge signal åt gps switch snurran. Funkar bra
Även som guide/arealräknare när jag sprutar, då den inte själv klarar att hantera sektioner har jag inte byggt om sprutan till gps switch. Kanske blir någon mer avancerad framöver? Eller så forsätter jag köra de manuellt, hmm vi får se.
När den var ny kopplades den ihop med de flästa maskiner, sparade filer med inlagda stenar kvickrotsfläckar mm men ids inte på samma vis nu.
Är ju bonde inte data tekniker.
Kommer nog göra så de går att ha den på Flyghavremoppen, dessa fläckar svider de om man sen missar med sprutan. :huh:
Gps tekniken är nog mer rolig än nyttig i jordbruket, många har lagt mycket pengar på de men blir inte rikare för de. kanske har fel?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jonha134

#48 » 09:58:38, 07-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller just att nyttja smartphone/surfplatta verkar eFarmer (hemsida: efarmer.mobi) ha kommit längst. De har även andra appar som för som för en billig peng hjälper till med andra typer av fältuppföljning (ungefär motsvarande Dataväxt).

För mig passade det så bra att den antenn (Novatal) jag fick med mitt tidigare system (Leica Mojo Mini) går att nyttja med Efarmer's mobilapp via bluetooth. Kan du använda en surfplatta får du ju också en stor och fin display. Jag har bara provat appen litegrann men funkar helt ok.
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

rocholas

#49 » 15:25:08, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

AgriBus-NAVI
http://gpsworld.com/new-app-for-farmers ... the-field/ gratis

och en
Garmin GLO så ska man ha 20-30cm noggrannhet drag-drag (ej år-år kanske inte ens efter lunch) för 1000kr

Blir nog inte billigare iaf.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

OkeyDokey

#50 » 19:32:08, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

rocholas skrev:AgriBus-NAVI
http://gpsworld.com/new-app-for-farmers ... the-field/ gratis

och en
Garmin GLO så ska man ha 20-30cm noggrannhet drag-drag (ej år-år kanske inte ens efter lunch) för 1000kr

Blir nog inte billigare iaf.


Hej, har några nybörjar frågor angående detta.

Jag råkade just hitta AgriBus-NAVI appen på google play...
Knappade lite på den och tyckte det verkade intressant med GPS guide i smartfånen. Verkar vara möjligt att använda den även med endast telefonens inbyggda GPS, eller?
Vad kan man förvänta sig för precision då?, jag tänker endast på drag-drag precision (och jag har inte speciellt långa drag heller), någon absolut precision kan man ju inte räkna med. Erfarenheter?
Jag tror jag kunde ha nytta av en guide med en drag-drag precision på redan 100 cm, 50 cm vore kanonbra, möjligt?

Garmin GLO antennen/mottagaren, vad de nu kallas, vad är det som den gör bättre än telefonens inbyggda mottagare?

Billiga USB GPS mottagare verkar finns för runt 250 kr. Vad skiljer dessa från Garmin GLO:n? Någon nytta med sådan billig jämfört med telefonens inbyggda?

Finns det andra liknande appar som AgriBus-NAVI, som man kunde testa på?
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

bert

#51 » 20:41:58, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördel är väl och få ut antennen utanför hytten
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

rocholas

#52 » 21:03:35, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glonass är önskvärt.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/GPS_Chipset
Agri-bus är det enda jag hittat som är gratis just nu.HOLUX M-215+ är supportad av agribus ochhar stöd för glonass.

Betr precision är det väl bara att gå ut och test?
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

63an

#53 » 21:35:15, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antenn på taket ger snabb å bäst mottagning :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

OkeyDokey

#54 » 15:49:12, 01-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, måste testa lite hur det funkar med precisionen i praktiken. Men jag skulle gärna vilja förstå mig bättre på teorin bakom också.

Jag förstår inte riktigt vad som är grejen med Garmin GLO och HOLUX M-215+ eller eventuellt liknande antenner...
Att de har stöde för både GPS samt GLONASS har jag förstått, men varför ger detta bättre precision än en mottagare med endast GPS? GLONASS är väl ryska motsvarigheten till GPS?

Är det inte så att det som gör "riktiga" GPS guider mera precisa, är att det använder någon typ av korrigeringssignal förutom GPS/GLONASS-signalen? EGNOS heter väl en sådan typ av signal om jag förstått rätt, vilken verkar ge en precision på 20 - 30 cm, enligt GPS guide tillverkarna.

Dessa tidigare nämda separata, billigare, antenner kan väl inte använda någon korrigeringssignal? Blir då precisionen alls bättre med dessa jämfört med t.ex. telefonens inbyggda? Varför isåfall? Endast för att antennen kommer upp på taket istället för inne i traktorn? Eller är det något annat som ligger bakom som jag inte förstår?

Många frågor... Vore roligt om någon rätade ut lite frågetecken!
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#55 » 17:10:52, 01-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får nog vad man betalar för.. ar för mig om att en sådan lite större atenn inehåller flera "delantenner" än vad de billigare gör . kan alltså hantera fler satelliter med bättre precision samtidigt.. förmåga till korrektionssignalhantering handlar väl mer om datorn och mjukvaran..

GPS var ju länge medvetet oprecist för alla utom NATO. Glonass larvade sig inte med sådant utan bjussade på precisionen rakt av. Men den var inte fri..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

rocholas

#56 » 17:21:01, 01-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glonass satelliter täcker Sverige också ju fler satelliter man har koppling med dest högre noggrannhet. Dvs ska du flytta till Washington har du inte nytta av glonass på damma sätt som oss svenskar.

En mobils gps brukar väl vara specad till typ 5meter.

Extern 2,5m med.drag till drag 30cm har helt enkelt bättre chip än en inbyggd
Självklart blir alla gps mottagate mer precisa om unget skuggar dem, tak träd etc

Garmin glo mfl har egnos också.

1 person gillar det här inlägget.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

e_pettersson

#57 » 17:26:13, 01-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

20-30 är max avvikelse när den har bra signal, kan lika väl var nere på 5-10 cm exakthet. Dessa tappar ju signalen/precision om man kör i närheten av träd eller liknande.
Ska man ner på 2cm behövs en extra korrigeringssignal som du säger, brukar kallas rtk. Dessa har även en sorts hjärna som kan köra en stund helt utan signal. Den räknar ut de själv helt enkelt, med hjälp av givare hit dator dit ja fan vet allt. Så har de varit på dom jag varit i kontakt med.

Finns ju flera olika antenner att välja bland även på de billiga systemet som ska ha olika bra motagningsförmåga. Har själv en rund vit som skulle vara bättre en den lilla som följde med, vad dom nu hette... :klia: Vet inget om de vart på lurad den andra iallafall.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

J.Martinsson

#58 » 18:00:34, 01-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det önskas litteratur på området så kan jag rekommendera följande bok
Geografisk informationsbehandling : teori, metoder och tillämpningar. Jag har precis läst en grundkors i GIS (geografiska informationssystem) via distans och då används bland annat den som litteratur. Boken tar bland annat upp GNSS/gps men även, referenssystem (SWEREF, RT 90 etc) med mera
Den finns att låna på lite olika ställen, se länk nedan
http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=978-91-44-08877-8&f=simp&spell=true&hist=true&p=1
J.Martinsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:00, 01-11-2008
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 140 BLC

OkeyDokey

#59 » 15:47:27, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

rocholas:
Hade tänkt fråga redan i förra inlägget, men glömde bort...:
Har du möjligen en Gramin GLO själv eller funderar du på att skaffa? Du sa 20-30 cm noggrannhet drag-drag, källa eller egen erfarenhet?
Du har iallafall fått mig att överväga att skaffa en sådan.


Jag hade inte förstått att sådana billigare antenner även använde korrektionssignal (Egnos eller liknande). Då kan jag förstå att precisionen blir bättre än med telefon GPS, även om jag inte förstår mycket mer... Grundkurs i GIS vore säkert bra att ha läst för att förstå mera vad som ligger bakom...

Men då uppstod för mig en ny fråga:
Vad får man då med en "riktig" traktor guide, basversion, med uppgiven precision på 20-30 cm, ingen autostyrning eller liknande, som kostar 10-20 ggr mera än GLO + smartfån/surfplatta? Vad gör ett sådant "riktigt", för ändamålet avsett, system bättre? Bättre mjukvara med flere funktioner säkert, säkert bättre/hållbarare kvalité på grejerna, men om precisionen är likvärdig, verkar det som om GLO + smartfån/surfplatta är en väldigt prisvärd lösning?

Jag har själv inte ansett mig ha så stort behov av en traktor GPS guide att det varit värt att investera de pengarna som ett "riktigt" system kostar, för den lilla nyttan det skulle ge. Men om man skulle ha samma nytta/precision av ett system som kostar en tiondel eller mindre så kunde jag helt klart kunna anse det värt priset.

Några andra som har tänkt samma tanke?
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

Nisse Husberg

#60 » 19:56:59, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, jag tänker vänta till priserna gått ned till en tiondedel ungefär - eller precisionen för vanliga GPS blivit tillräckligt bra. Nyttan är för mej inte mera värd än det. Om man sedan ser det som en hobby så behöver man ju inte bry sej om nytta och pris :-).
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se