Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Direktsådd

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

valtra mega (trådstartaren)

#1 » 21:53:14, 03-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

har någon erfarenhet eller åsikter om direktsådd ?
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc



roffemekagen

#2 » 18:00:21, 05-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på var du ska direktså! vall? stubb? Vilken sorts gröda? vilken/vilka maskiner syftar du på?

Vid såd av vanligt spannmål med t.ex rapid eller horch direktsåmaskin har jag hört många plus framförallt tid och bränslebesparingar men det finns ju negativa sidor med som t.ex sämmre uppkomst i områden som utsatts för stor markpackning året innan och att de kräver större mängder bekämpnings medel för att bli av med ogräset!
roffemekagen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:07, 11-10-2007
Ort: Åhus

valtra mega (trådstartaren)

#3 » 20:27:25, 05-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag odlar korn,havre och vall jag höstplöjer och harvar på våren .jag har blivit intresserad av direktsådd det är många här som har börjat med det de sprutar 1 liter round up/hektar 2-3 dagar förre sådd både i vall och stubb.intresserad av hur skörden påverkas och problem med ogräs och växtsjukdomar
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

valtra mega (trådstartaren)

#4 » 20:43:53, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upprepar frågan om åsikter och erfarenheter av direktsådd kanske de finns någon som har åsikter efter att årets skörd är avslutad
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

Kjell.K.

#5 » 21:02:11, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sämre skörd, men mindre körning som väger upp. Frågan är dock hur mycket den mindre körningen väger upp och frågan är också hur mycket sämre skörden blir, jag vet ej. Men det måste finnas andra här som har bra svar.

Rent spontant kan man ju räkna på flera sätt. T ex. arbetstiden. Har man endå inget för sig kan man ju nästan räkna bort arbetstiden, om man vill, men om man måste avstå från annat jobb för att t ex plöja och harva så kanske man bör räkna fölorad inkomst, från det andra jobbet.

:grin: :klia: :grin:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

matte axelson

#6 » 21:06:26, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

hallå har sått 50ha raps direkt med en he va sub tiler .Det e en typ av alvluckrare .Har väll kör i den ca 30-35 cm så man kommer under plogsulan .Det har kommit upp och bra ut på de flesta ställen även där vi inte trode att det inte skulle bli något typ gul lera ,surhål.Om man ska köra plogfritt så måste man nog köra men någon maskin som går på djupet typ alvluckrare
matte axelson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:17, 07-05-2007
Ort: Helsingborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L 90 h

Ingvar

#7 » 23:50:15, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var med på den tiden direktsådden började, på åttiotalet.. Då skulle den vara en välsignelse som skulle rätta till alla ekonomiska bekymmer.
Jag körde själv och sådde en hel höst med en liten frässåmaskin på 3 meter, med 4 stora gåsfötter framför fräsen. Den krävde 160-180 hk och gick ändå bara att köra i 5-6 km/h, och det var väl där det skar sig för det första, vi hann helt enkelt inte med att så det som skulle sås. Det gick fortare att plöja , harva och så med så-jet. På en annan gård testades samtidigt en Horsch maskin, den var ju lite smidigare utan så mycket bearbetande organ, så kapaciteten vart ju högre. Men det hela rann nog ut i sanden pga att skördarna blev betydligt sämre, visst funkade det bra att köra i tex rapsstubb eller efter ärtor, men där funkar ju i stort sett vadsomhelst, där kan man ju bara tallriksharva och sen så med en rapid.
Något måste ju ha gjort att dessa maskiner inte blev den succe´som man trodde?
Även sen när rapiden kom så tycker jag det var många som prövade att så med minskad bearbetning, men även det verkar ju ha gått över och nu ser man de flesta plöja igen, så frågan är nog om inte plöjningen är rätt avgörande, men att man sen försöker minska och rationaliser så mycket som går, t.ex genom att köra med dom nya vältarna med sladd på, det ser ju verkligen smidigt ut.
Avgörande är nog också vad för jord man har, en lättarbetad lätt jord är ju alltid enklare att minska bearbetningen på, jämfört med en rejäl lerjord.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

HARA CAWAY

#8 » 09:25:41, 21-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom allra flesta häromkring har gått tillbaka till plöjning även om det går att direktså i tex rapsstubb som nämnts.
På vissa lättare jordar lär det funka enligt rykten men kom själv fram till att det var mest ekonomiskt att plöja.
Räkna med 10-20% lägre skörd samt mer ogräspreparat kontra arbetsbesparing o bränsle.
Plöjer själv allt numera men tillämpar reducerad jordbearbetning genom
endast en bearbetning med harv efter o sedan bearbetande såmaskin
(tex rapid) Då blir det endast tre överfarter på både vår o höstgröda,Har dessutom konstaterat en marginell skördeökning med detta mot traditionellt bruk,alltså plöja harva tre drag så välta.
Har man tilltskärare eller tilltpackare till plogen så kan man i många fall så direkt efter plogen.
Knepet verkar vara att ju färre överfarter efter plogen desstå bättre växer det.
Kverneland ecomat eller annan grundplöjning(7-8 cm) verkar ochså funka med lika bra resultat som vanlig djupplöjning.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

Lassel

#9 » 19:53:47, 22-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har märkt att när vi bara kört över med kultivatorn, eller tallriksharven så har det just blivit mera ogräs och sämre skörd, men dock är det helt rimligt ett år efter plöjning, men om man kör flera år i rad med reducerat så blir det för dåligt enligt min å farsans smak. Alltså så plöjer vi vartannat år där det är lämplig mark och om det är lämpligt väder. Round up har vi inte sprutat på 10år, har lite som vi brukar behandla asp med på vintern, det går utan, använder sprutan så lite som möjligt!

Lasse
Lassel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:19, 07-07-2007
Ort: Åland

dea

#10 » 20:14:20, 22-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var nere på en gård i södra skåne för några år sedan och tittade, dom kör minimeradjordbearbetning. Han menade att det tar ett antal år innan jorden funkar utan plogen, då djurlivet i jorden får göra plogens arbete, så maskarna gör nytta.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

emil.jönsson

#11 » 09:35:03, 23-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dea skrev:Var nere på en gård i södra skåne för några år sedan och tittade, dom kör minimeradjordbearbetning. Han menade att det tar ett antal år innan jorden funkar utan plogen, då djurlivet i jorden får göra plogens arbete, så maskarna gör nytta.


Va de på Öved du va för det är samma svar som jag fick när jag frågade dom om minimerad bearbetning.
Dom kör ju med en Cat Challenger med en typ av kultivator efter och sen sår dom med en rapid med disc-system på. Dom har gjort det i ett par år nu och det verkar fungera. Det enda dom plöjer är för betorna numera.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Lassel

#12 » 20:02:18, 23-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är nog sant att djuren börjar göra de efter ett antal år först, men då vi har potatis så plöjer vi marken och det är inte samma sak som att man alltid låter plogen stå.

Lasse
Lassel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:19, 07-07-2007
Ort: Åland

valtra mega (trådstartaren)

#13 » 20:11:35, 23-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

de flesta som direktsår här gör det helt utan bearbetning det sägs att jorden anpassar sig blir porösare och maskarna gör gångar i den men att det tar ca fem år om det stämmer vet jag inte
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

Lassel

#14 » 20:27:42, 23-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt beroende på mark osv hur länge det tar tills man har en mark lika tät med mask som en gammal gödselhög. Direcktsådd kan vara hur bra som helst och inte alls, så man måste nog väga in vad man odlar, var man odlar m.m.

Så det är helt enkelt att klura ut själv i slutändan, vi kör blandat och det passar bra för oss för då kan vi spara tid och bränsle ibland.

Lasse
Lassel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:19, 07-07-2007
Ort: Åland

dea

#15 » 20:59:41, 23-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev:
dea skrev:Var nere på en gård i södra skåne för några år sedan och tittade, dom kör minimeradjordbearbetning. Han menade att det tar ett antal år innan jorden funkar utan plogen, då djurlivet i jorden får göra plogens arbete, så maskarna gör nytta.


Va de på Öved du va för det är samma svar som jag fick när jag frågade dom om minimerad bearbetning.
Dom kör ju med en Cat Challenger med en typ av kultivator efter och sen sår dom med en rapid med disc-system på. Dom har gjort det i ett par år nu och det verkar fungera. Det enda dom plöjer är för betorna numera.


Kommer inte alls ihåg vad det hette men det kan varit det, då körde dom men en stor New Holland om jag minns rätt.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se