Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Nyodling på bonderiet!

459 inlägg • Sida 1 av 31
Diskutera allt som hör till jordbruk här

ja-bond77 (trådstartaren)

#1 » 13:33:05, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan alla maskinister! Det var visst lite efterfrågan på nyodlingsbilder så... Nu blir det skoj. :P

Jag är rätt så inne på det här med att nyodla. Det finns/har funnits en hel del irriterande hack och konstigheter i mina åkerfigurer som hela tiden drar ner på effektiviteten i dagens jordbruk. Att bondas är dyrt så allt som man kan göra för att förbättra arronderingen är välkommet. Att nyodla är också dyrt och man kan i vissa fall nog ifrågasätta lönsamheten i det hela. Man måste helt enkelt räkna på tillräckligt lång sikt och vara försiktig med räntan. :mrgreen: Åkermarken verkar bli allt dyrare också, så det hjälper ju kalkylen en del också...

Men oj jösses hur helt fantastiskt BRA det blir!!! :hurra:

Hittills har mina nyodlingar hållit sig kring några tiotal ar och upp till 1,7 ha som mest. Inga stora grejor alls alltså. Trots det har resp område medfört en grundlig förändring i hur man utnyttjar åkern och tiden som det kräver. Områdena har omfattat allt från sandjord, backlera, torvjord. Allt med varierande mängd sten, stubb och rötter( från tidigare trädgenerationer).

Nyodling har diskuterats en del redan:
Nyodling
Frågor om Nyodlingar! avkasting? dränering? Stödrätter?

Mitt nya projekt:
- Finns 100 meter från gården. Klar fördel som medger lite besvärligare(kostsammare) nyodling.
- Omfattar totalt ca 3,5ha.

Arbetet kommer att bestå av en hel del olika skeden:
- Bl a bortrensning av sten, sten och sten. Och jag menar STOOORA mängder sten. Värsta projektet hittills med tanke på sten... :roll: Och då har jag ju nyodlat direkta stenhopar tidigare. :uupps:
- Flyttning av utfall(se karta).
- Omändring av dräneringssystem
- Nya dräneringssystem(delvis reglerat).
- Tanken är att jag i huvudsak sköter röjningen själv. Eventuellt kan det bli aktuellt med att ta in nån maskin nån enstaka dag... Får se hur det blir...

Projektet har ingen tidtabell som sådan men jag hoppas att det är någorlunda klart om tio år. :mrgreen: Ingenting jag har möjlighet att syssla med heltid detta, samt att jag har ju diverse små nyodlingar och andra projekt här o där som också ska fixas samtidigt.

Maskiner:
Det behövs som ni kanske förstår en hel del grejor för att få detta till stånd, kanske mera än vad jag för närvarande har tillgång till:
- Större grävlastare, Lännen 860S. Får duga. :)
- Klo till grävaren. Månne jag har slitit ut den innan jag är klar... :mrgreen:
- Nån typ av grep till lastaren borde jag fixa... :klia: Har en grep med 9cm pinnavstånd men den håller nog inte att användas med grävaren. Att lasta storsten med grusskopan funkar sisådär. Vissa kör med truckgafflar, får se vad jag hittar på...
- Har haft lite funderingar kring en "storstensvagn"... Alltså ingen dumpervagn utan en som jag kan rulla på 5-10 tons stenar och åka och tippa av med traktor. Borde jag starta ämne om detta? Dum fråga kanske... Återkommer...
- Behöver väl knappast nämna att det kommer en del haverier när man fajtas med stenarna. Kommer kanske nån bild på sånt också... :???:

Det kommer mera...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



ja-bond77 (trådstartaren)

#2 » 14:39:11, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilderna:
Kartbottnen kommer från en flygfotograferad övervakningskarta som vår kära EU-byråkrati förser oss med titt som tätt. På denna karta har jag märkt i vägar(svart), fastighetsgränser(rött), större diken(blått), höjdkurvor(grönt), samt en vattenledning som spökar genom alltihopa(cyan). Man kan även urskilja de svartinramade åkerfigurerna på kartbottnen. Det gulnyanserade är alltså nyodlingsområdet ifråga.
Bild

Nånting sånt här är det tänkt det ska bli när det blir klart nån gång. Rött är nya åkerkanter, blått är det flyttade utfallsdiket. Resten är bara åker, åker, åker. :dancing_geek: Eventuellt blir det nån reglerbrunn nånstans... Som synes har jag ett fult hack och en skogsudde kvar till höger... Blir väl ett nytt projekt nån gång... :vissla:
Bild

För att försöka få nån sorts uppfattning av mina bilder kommer jag att försöka ta i bruk ett koordinatsystem.
Bild
Bilderna kommer att benämnas t ex: A1-SSO. Vilket betyder att kameramannen står i ruta A1 enligt kartan och riktar kameran i sydsydostlig riktning. Förstår ni det där?


Till sist en lite större bild på området ifråga:
Bild
Mörkgrått/svart = Gammal granskog.
Grönt = Ett ca 30 årigt tallbestånd. Före tallplanteringen har detta område varit åker. Även grannen bredvid planterade sin åker samtidigt. Orsaken var/är att området är väldigt sandigt och torrt. Eventuellt kan det bli aktuellt med ett byte av matjordsskiktet i nåt skede...
Blått = Ett från 70-talet(?) oskött åkerområde som växt igen med björksly/-träd. Orsaken var, inte helt otippat, figurens eländiga form med ett par stora sprängbara stenar mitt i figuren. Kan hända det finns lite jobb åt en sprängare på detta projekt. :laes_detta:
Rött = Här är det stor tallskog. Har i nåt skede varit betesmark till kor. Området har alltså i princip aldrig varit plöjt.
Krysset = Hit har vi kört stenar från de närliggande åkrarna sedan mitten på 80-talet då vi anlade stentippen. Kommer i nåt skede att flyttas bort/krossas men i första skedet blir det att bygga ramp och samla ihop all sten från nyodlingen hit. Det blir en stenholme i den annars fina åkerrutan. :roll:
Den streckade linjen = Utmärker skillnaden i marktypen från att bestå av olika typer av mo med hög mullhalt i sydväst övergår det i nordväst till mo med hög andel finmalen, tät lera med grus inblandat. Överallt finns det sten men absolut mest i den täta "backleran". Ingen optimal odlingsjord men det löser sig säkert på nått sätt.

Och så väntar jag mig rikligt med kommentarer! :wink:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cekstam

#3 » 14:57:33, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner på mig att denna tråd kommer kvala in som maskinisten.net's mest väldokumenterade projekttråd. Jag kan nämna på en och två och tre projektledare som skulle gå igång osannolikt mycket på dom välgjorda kartorna och det vettiga systemet till dom.

Keep going ja-bond! (Vi väntar på tå...) :mrgreen:
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

ja-bond77 (trådstartaren)

#4 » 15:09:57, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe... Tänkte nog ett tag det blir att gå till överdrift med kartor och grejor men tror ändå det kan vara värt mödan i längden.

Sa jag att jag diggar kartor! :mrgreen:

H18-NO.
Bild
Enda bilden jag har från "begynnelsen". Inte nog med att vi lagrar upp sten där, vi har lite vedtravar också där längs med traktorvägen. Notera björkslyet jag nämnde tidigare, till vänster i bild.

Bild Tillägg efter 5 minut(er):

Nu när jag tänker på det: Vi har ju, om jag förstått saken rätt, en projektledare av rang här på maskinisten. Han lägger sig dessutom i det mesta här på forumet... :mrgreen: :wink:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cekstam

#5 » 15:14:57, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Tillägg efter 5 minut(er):

Nu när jag tänker på det: Vi har ju, om jag förstått saken rätt, en projektledare av rang här på maskinisten. Han lägger sig dessutom i det mesta här på forumet... :mrgreen: :wink:


HAHA! Undrar hur många minuter det dröjjer innan han snippar upp detta :mrgreen:
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

ja-bond77 (trådstartaren)

#6 » 20:00:10, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, han har tydligen bättre saker för sig. :smile:

F18-NO. Dags för avverkning. Skogen såldes på rotkontrakt till Metsäliitto. Bilden tagen från TV-antennmasten.
Bild

F18-NO. Lite inzoomning... Minns jag rätt fanns skördaren ännu där bakom kvistarna nånstans. Blev tyvärr inga bilder tagna på den dock.
Bild

L4-S. Så här ser det ut norrifrån. Den unga tallskogen till vänster står ännu kvar, samt björkslanorna i bortre ändan av kalytan(bakom torrträdet).
Bild

L4-S. En asp har lagt sig o vila på grannens...
Bild

L4-N. Vänder vi om 180, så ser det ut så här. Virket körs över grannens "sandjord" upp till vägen. Vad månne skymtar där borta...
Bild

J2-N. Ser man på, skotaren. Kanske nån kan beteckningar på dylika mackapärer?
Bild

I1-SV. Visst kom det lite virke minsann. Kring 300m^3/ha. Rätt vanlig siffra här där jag bor. Går man aningen längre västerut sjunker det snabbt.
Bild

I1-S. Där nere skymtar nyodlingen då...
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

valtra mega

#7 » 22:57:08, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara nästan stenfri bra mark för nyodling väntar på bilder av växten till sommaren :smile:
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

bm1113

#8 » 00:11:45, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

OJOJ detta blir intresant att följa :mrgreen: ps detdär hade ju kanske varit ett bra plats för Maskinisten träff :mrgreen: chatra en Pråm och bogserare :lmao: då kanske det skulle gå fort att fixa :lmao: Lycka till i alla fall ;)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ja-bond77 (trådstartaren)

#9 » 09:09:32, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

valtra mega skrev:Ser ut att vara nästan stenfri bra mark för nyodling väntar på bilder av växten till sommaren :smile:

Det där uttalandet kommer du minsann att få ångra! :mrgreen: Vänta bara tills vi börjar skrapa på ytan...

Vi hade visst lite klenskog kvar. Det tar vi lämpligast med en hamstrande giljotin så slipper jag allt vad ris heter. :thummar:

H17-NNO. Naarva koura. Verkar som rätt bra grejor detta även om man nog svetsat en hel del... Har väl anlitat denna maskin på kanske 25 ha(röjning/gallring) hittills. Finns lite alternativ att välja på: http://www.pentinpaja.fi/main.site?acti ... y&dir_id=5
Bild

N13-O. Här klipps det för fulla muggar i björkdungen. Ska se om jag får med en film på det hela också...
Bild

J21-NO. Det här ska bli flis i nåt skede. Lokala skogsvårdsföreningen som förmedlar... Nyodlingen bakom flisvirket.
Bild

Här är giljotinfilmen: http://www.maskinisten.net/filmer/naarva_koura.wmv
Senast redigerad av ja-bond77 20:30:21, 23-11-2008, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

valtra mega

#10 » 09:51:22, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket sten det är beror på hur man ser på det när jag nyodlade tyckte jag att det inte var så mycket sten men vissa andra tyckte det bara var sten
Han som jag hade och fräste mossen sade att i en by räknas all sten under 20 cm till matjorden

1 person gillar det här inlägget.
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

bangt

#11 » 16:21:58, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonden borde ha en h12a att leka med :mrgreen:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Lassel

#12 » 19:06:31, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite funderingar varför du ska ha ett utfall mitt i fina åkerbiten? Är de som varit åker dränerat, eller är du sån som inte tycker att det behövs? Skulle annars villa se en dräneringskarta om möjligt. Sen tycker jag att du inte ska köra en stor stenhög mitt i en åker låter bakvänt för mig.

Har ritat lite på kartan som de ska bli i framtiden. Vill ta bort de utfallet och lägga fast det med antingen grov dränering slang eller rör.
Är det så att allt vatten leds till den blå pricken eller har jag tolkat kartan fel?

Väldigt svårt att få uppfattning när man inte står live där men tycker de borde gå att göra allt till en ganska redig bit åker.


Glömde ju bilden :wave:
Bild
Lasse
Lassel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:19, 07-07-2007
Ort: Åland

ja-bond77 (trådstartaren)

#13 » 19:36:16, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt: Hehe... Helt klart skulle det optimala vara både grävlastare och bältgrävare. Kan dröja ett tag innan bonderiet betalar en sån maskinpark... :klia:

Lassel: Utfallet har ingen som helst negativ betydelse eftersom det skär av åkern "på tvären". Odlingsriktningen kommer alltså att följa det flyttade utfallet. Hade varit värre om det skurit av på längden(som det delvis gör nu). Det är ju ändå så pass stora arealer så det stör inte med ett dike vid sidan. Hade varit annorlunda om åkern på vardera sidan diket hade varit typ en hektar eller nåt. Då hade andel "kantkörning" blivit besvärligt hög. Utfallet dränerar en någorlunda stor areal, tippar där kring 150-200 ha kuperad terräng, vilket medför snabba flöden. I kooordinaten A14 syns ett dike gående i sydsydvästlig riktning från utfallet. Detta dike rörlade grannen för ett par år sedan, det krävde enligt plan beräknad av dräneringstekniker ca 35 cm diameter om jag inte minns helt fel. Tippar att motsvarande rörläggning på min skiss skulle kräva åtminstone 50cm rör. Mycket svårt att räkna hem nånting dylikt, speciellt som man egentligen har väldigt marginell nytta.
Ännu ett argument som slår sista spiken i kistan för din fundering: Skulle jag rörlägga utfallet så får jag ett nytt hack mot grannens åker(den med ladan)! Ingen som helst nytta med andra ord. Bra försök dock. :smile:

Dräneringskarta kommer senare... Följ höjdkurvorna ser du nog vart det ska rinna(syd, sydvästlig riktning). Vet inte hur du kan få det till att vattnet ska rinna till en punkt, skulle det inte bli översvämning då mån tro... :wink:

Stenhopen har ingen som helst inverkan i första skedet, det går en herrans tid åt till att köra bort stenen så det står jag nog över än så länge.

Vad kommer härnäst då? Jo, riset!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Lassel

#14 » 19:46:40, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då förstår jag hur du tänker. Tycker bara det skulle vara enkelt med ett skifte ihop.
Jo rör är inte de billigaste när man kommer upp i såna mått lade ner 65cm i fjol ca 112meter om jag minns rätt, som tur var så slapp vi betala utan de fick de som ville ha en väg gå där utfallet gick :grin:

Med punkten menade var du har utfalls dike. som en eventuell täckdisknings stam kunde rinna till.

Lycka till med riset! du har ju fördel att de är hugget med maskin och inte för hand då riset ligger överallt.
Lassel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:19, 07-07-2007
Ort: Åland

ja-bond77 (trådstartaren)

#15 » 20:30:26, 23-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag länkat in filmen ovan.

Jovisst, avverkaren låter ju allt ris falla i samma hög vid sidan om, inom det "plockningsområde" den arbetar i. I motsats till normalt då man lägger riset i körstråket för att skydda marken, ev träd, ökad bärighet samt snabbare förmultning av riset och bättre farbarhet/funktion för ev skogsharv som ska följa. För att inte tala om manuellt huggen skog som du säger...

Före riskörningen måste man ju ändå och kolla lite vad det är projektet handlar om... :razz:

N9. Efter ett varv med grävaren(ifjol) ser det ut så här.
Bild
Detta är alltså taget i den stenbemängda leraktiga jorden. Väldigt tät jord som synes. Blir antagligen att dra en del sanddiken tvärs dräneringen för att öka upptagningsområdet som annars bara blir typ ovanpå dräneringsdiket...

Bilduppladdningen krånglar så jag gör så här...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se