Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Frösåmaskin

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Jope (trådstartaren)

#1 » 17:41:31, 06-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag tänkte kolla om det är någon om har erfarenhet årlig förbättrings sådd av vallar med frösåmaskin, typ denna.
Einböck (säljs numera av Lantmännen maskin)
http://www.liljeholm.se/visa_produkt.php?id=9
eller kanske APV
http://www.trejon.se/content.php?s=249
eller nåt helt annat..

Tanken är att montera den på en vält och förbättrings så i samband med vältnng på våren.

Är intresserad av erfarenheter både av olika märken och av metoden med årlig insådd i fleråriga vallar.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor



Christian.Emilsson

#2 » 18:43:52, 06-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej!
grannen kör mycket insåning i vallar med "trejon" spridaren, har även lånat den av honom, funkar klockrent.. dock bör det inte blåsa allt för mycket.... har man "rörspridning" och inte spridartallrik så borde ju inte vinden kunna påverka något...

då jag har kört med den har jag haft den monterad i frontlasaren.. och sedan välten efter traktorn, har både kört på vallar och öppen jord...


enda jag har emot den är priset.. är ju hutlöst dyra grejer...
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

dea

#3 » 19:04:57, 06-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kör med en slunga http://narlant.se/?page=produktdetaljer&pid=88 har den i fronten på traktorn sedan ringvälten efter, köpte den då jag hade tröttnat på att köra med såmaskinen då vi först körde med ärt/havre blandning och sedan fick man köra över allt en gång till för att få ut gräsfröet :sad: Tycker det funkar bra, men det får ju inte blåsa för mycket om det ska bli bra, så man får köra då vädret tillåter detta.

Har dock inte gjort några förbättringssådder direkt. Men visst man har väl lagt lite frö där det sett glest ut när man ringvältar på våren. Kör med gräsharv på en traktor, sedan med slungan och ringvält på en annan traktor, en tanke är att man skulle göra ett drag för att ha välten direkt efter harven så man får en körning mindre iallafall.


Edit Fixade länken
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Jope (trådstartaren)

#4 » 21:59:47, 07-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar..
Jag var lite tveksam till slung modellen men det låter alla fall som det funkar rätt ok även med dom. Ska kolla lite priser och jämföra så får vi se vad det kan bli.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se