Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Robomow 615RS laddar inte

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera robotgräsklippare här

lellemars (trådstartaren)

#1 » 23:26:42, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skruvat och mätt och kommit fram till att: det kommer fram ström till burken med två långa pinnar som strömmen går över till klipparen i, det kommer ingen ström i pinnarna och då tror jag mig ha listat ut att det sitter nån slags avkänning som slår på strömmen i burken när klipparen kommer tillräckligt nära burken och pinnarna redan har kontakt sen nån cm. Nu till frågan, hur tar jag reda på om felet ligger i burken eller i klipparen? Enklast är ju alltid uteslutningsmetoden, ta en fungerande klippare med laddstation och se när det inte funkar. Men nu känner jag ingen med liknande maskin och servicen på dessa maskiner verkar vara långt bort. I övrigt funkar maskinen utmärkt och har gjort så i två somrar men när jag skulle göra underhållsladdningen i december ville det inte funka å på den vägen är det. Jag bytte batteriet förra veckan så då kom den igång men den vill alltså inte laddas utan batteriprocenten sjunker sakta neråt medans man pillar i telefonen och displayen. Trött på prylar som strular är bara förnamnet! Å snart börjar gräset växa och den grejade 5000m2 med lätthet å det gör inte jag!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06



torbjorn_forsman

#2 » 09:12:02, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härom året lagade jag en laddstation till en robotgräsklippare av något uddamärke. Det var drivsteget för begränsningsslingan som hade gått sönder (det är ju mycket utsatt för åsköverspänningar, allt möjligt som induceras i slingan kommer ju tillbaka dit). I varje fall, det var en IC som egentligen var tänkt som stegmotordrivare, inga problem att få tag på den för ett par tior hos vilken elektronikdistributör som helst (Farnell etc).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lellemars (trådstartaren)

#3 » 09:37:56, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slingan verkar fungera fint. Gissa en gång om allt i laddstationen är ihopgjutet i plast! Det slutar väl med pengaregn över nån som säljer mig en ny laddstation så att jag sen kan konstatera att felet sitter i ett kort i nosen på klipparen och köper jag kortet så sitter felet i laddstationen. Ändan sitter alltid därbak hur jag än vänder mig!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

johan.eriksson

#4 » 09:42:02, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett svagt minne av något om en magnet som ska aktivera en sensor i laddplattan på vissa modeller. Gick nog inte att ladda med bara huvudet eller hur det nu var.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

lellemars (trådstartaren)

#5 » 10:02:50, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bär nog ut den i trädgårn fullt inkopplad med slinga och allt och testar innan jag köper mera grejor ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

lellemars (trådstartaren)

#6 » 15:27:44, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sent omsider kommer här nu resultatet. Efter att ha kört igång alltihop ute på gräsmattan och stått på laddning ett dygn så vaknade den till liv och tog laddning men det var ju inte dags för gräsklippning än på ett tag så den fick backa ur laddstationen och bli avstängd med av/påknappen. Nu häromdagen hade gräset vuxit till sig så det var dax! Stendöd som vanligt! Jag lämnade den på laddning i en dag, ingenting, två dar, ingenting men på tredje dagen var den laddad och klar. Och nu har den klippt gräset alldeles själv och säkert laddat sig själv mer än tio gånger eftersom det behövs lite extra mycket klippning första gångerna och den går som vanligt! Det verkar ju vara nåt troll med den. Kanske låta den stå på laddning hela vintern, vem vet. Batterier mår väl bäst av att lagras lagom laddade men denna mackapär verkar inte fatta det. Kanske får koppla ur batteriet med sladden inuti då det verkar vara nåt som drar ur det fast den är avstängd. Jobbigt med grejor som helt plötsligt funkar helt hundra efter att varit helt stendöda i månader.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

johan.eriksson

#7 » 19:46:33, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för årsmodell på den? Varet att det varit lite stök med några årsmodeller, kan ju vara en idé att låta uppdatera mjukvaran.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

lellemars (trådstartaren)

#8 » 22:01:05, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte den våren 2019 men den är nog från 18. Den är röd så den är importerad, mao är inte svenska importören så intresserad.
Vet du nåt om hur man uppdaterar den.
Jag visste från början när jag köpte den att det är en mycket kapabel maskin, den klipper ca 5000m2 med lätthet men appen var kass från början och är sämre för varje uppdatering och servicemöjligheterna/garanti sköts från danmark typ. Men en klippare som klarar 5000m2 för 16000kr som hittills har grejat det kanonbra dock med lite konstigheter vid vintervilan är väl inte mycket att gnälla över. Knivar motorer batteri mm finns ju att köpa på nätet utan problem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

johan.eriksson

#9 » 22:12:29, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får nog googla fram närmast ÅF för Robomow, Cub Cadet eller Wolfgarten. Osäker på vilka mer namn den säljs under. Men en vettig ÅF hjälper dig. Rätt säker på att det var 2018-2019 det var problem med, Cub bytte färg från gul till svart då.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

threviel

#10 » 23:03:37, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en RS615 förra året. Min ville inte ta laddning efter vintervilan, så jag fick krångla en hel del för att få någon att se över den. Visade sig att den var svart, så den vill inte heller den lokala Robomow-reparatören befatta sig med. Till slut åkte jag helt sonika till Elgiganten och lät dem lösa det eller ge mig pengarna tillbaka. Men när jag fick tillbaks den var det samma problem, den tog inte laddning. Jag hade ingen aning om att det fanns olika färger och att det hade betydelse när jag köpte den, då hade jag köpt en grön.

Men då hade jag fått ett kvitto från firman de hade lämnat den till, PJ-Alltjänst. Jag ringde dit och frågade vad i hela Hälsingland jag gjorde för fel. Jo, enligt manualen ska man ladda upp den, sen ta ut säkringen och stänga av den. Detta var helt fel och det förstör batteriet hävdade han, den ska stå på laddning hela vintern. Jaha, men varför laddar den inte? Jo, för att jag hade tagit loss huvudet och försökte ladda den i garaget, det sitter en magnet i plastplattan den normalt står på, om inte maskinen känner av den magneten så laddar den inte. Helt idiotisk design, men icke desto mindre verkar det stämma.

Så jag satte klipparen på sin plats ordentligt i trädgården och då började den faktiskt ladda. Det var inget fel på den, bara en oduglig manual som beskriver vinterförvaring helt fel. Nu klipper den för fulla muggar, det är verkligen en magnifik maskin när den fungerar, synd bara att servicen är helt värdelös.

Angående huvudet så bör du kunna mäta ungefär 34 V över pinnarna under 30-60 s efter att du sätter i strömsladden.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

lellemars (trådstartaren)

#11 » 17:20:50, 13-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

threviel skrev:Jag köpte en RS615 förra året. Min ville inte ta laddning efter vintervilan, så jag fick krångla en hel del för att få någon att se över den. Visade sig att den var svart, så den vill inte heller den lokala Robomow-reparatören befatta sig med. Till slut åkte jag helt sonika till Elgiganten och lät dem lösa det eller ge mig pengarna tillbaka. Men när jag fick tillbaks den var det samma problem, den tog inte laddning. Jag hade ingen aning om att det fanns olika färger och att det hade betydelse när jag köpte den, då hade jag köpt en grön.

Men då hade jag fått ett kvitto från firman de hade lämnat den till, PJ-Alltjänst. Jag ringde dit och frågade vad i hela Hälsingland jag gjorde för fel. Jo, enligt manualen ska man ladda upp den, sen ta ut säkringen och stänga av den. Detta var helt fel och det förstör batteriet hävdade han, den ska stå på laddning hela vintern. Jaha, men varför laddar den inte? Jo, för att jag hade tagit loss huvudet och försökte ladda den i garaget, det sitter en magnet i plastplattan den normalt står på, om inte maskinen känner av den magneten så laddar den inte. Helt idiotisk design, men icke desto mindre verkar det stämma.

Så jag satte klipparen på sin plats ordentligt i trädgården och då började den faktiskt ladda. Det var inget fel på den, bara en oduglig manual som beskriver vinterförvaring helt fel. Nu klipper den för fulla muggar, det är verkligen en magnifik maskin när den fungerar, synd bara att servicen är helt värdelös.

Angående huvudet så bör du kunna mäta ungefär 34 V över pinnarna under 30-60 s efter att du sätter i strömsladden.
Kul eller möjligen tragiskt att det inte bara är jag som fått lov att komma på själv hur vintervilan ska gå till! Kasst att inte robomow själva har nåt forum för användare där vi kan tipsa varann om hur den ska skötas när dom själva inte grejar det!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

threviel

#12 » 20:27:05, 13-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae, ett lithium-jon batteri klarar nog av att stå tre månader utan underhållsladdning. Det som var tragiskt i det hela var att jag fick vänta i flera månader innan jag fick prata med någon som faktiskt visste hur maskinen fungerar och som kunde hjälpa mig. Som du säger, på internet finns förtvivlat lite information. Guiden Robomow har på sin webbsida visar dessutom en sak i bilderna och en annan i texten.

Nästa vinter åker maskinen med plastplatta och allt in i maskinhallen och får stå hela vintern, blir det för illa kallt får jag väl flytta in den i garaget tillfälligt. Nu har den kört i några dagar och batteriet verkar faktiskt inte ha lidit någon skada. Nästa gång den havererar så är garantin slut, då kan jag öppna den ordentligt och felsöka på riktigt själv, delar till den verkar gå att få tag i så man ska nog kunna hålla liv i den ett tag till.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se