Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Robotgräsklippare, köpråd osv

536 inlägg • Sida 2 av 36
Diskutera robotgräsklippare här

magloman (trådstartaren)

#16 » 15:11:56, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mkt intressant fakta här. Skulle det gå o ha två sökarslingor till en HQ AM330X?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



magloman (trådstartaren)

#17 » 15:18:17, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent spontant känns det som det finns en del bra teknik i den klipparen men att de olika modulerna inte pratar med varandra liksom. Skulle ju vara canbus i den så sätter man i en wifimodul så kan den prata med gpsmodulen osv. Då kunde den ju lägga in vart laddstationen finns som en gps koordinat och då behövs bara en kort slinga så den går rakt in i huset.

Skulle gärna se en gen 4 där dom olika teknikerna kan prata med varandra. Samma med begränsningskablarna. Har bara bara några hörn så skulle man kunna rita upp området sen via nån app eller på webben så vet den oxå via gps vart den inte får åka. Nu är ju inte gps nog bra upplösning på men som hjälp.

Sen kanske nån hemsida hos HQ som heter min automower där man kan se statistik osv...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Holger

#18 » 15:25:16, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns klippare med Wifi/GPS/GPRS-moduler tror jag.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stridis2

#19 » 22:07:08, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

330:n har dubbla guideslingor. En av anledningarna att jag köpte den. Min tomt ser ut som ett U. Gräs på båda sidor som delas av en 50 meter lång infartsväg. Ena sidan är bara fem meter bred, så med en guideslinga hade jag aldrig fått ut maskinen på den sidan eller att den hade hittat hem. Andra sidan är 50 * 50 meter stor yta. Utan guide på den så hittar klipparen inte hem. Det står i bruksen att på en okomplicerad gräsmatta behövs ingen guide, men det fungerade inte alls för mig. I början så hade jag bara den stora gräsmattan inkopplad. I princip helt fyrkantig utan hinder, men ändå fungerade det inte utan guide.

BEE: En glidstyrd låter inte i mina öron som om den är snäll mot gräset när den svänger. Min HQ 330X skulle högst sanoligt inte ha problem med Ölandssten, fast den är egentligen på tok för stor för dig. Men du bör titta på en modell med två framhjul. Jag tror du kan få problem med bara ett. På din tomt hade jag nog lagt varje gräsyta som ett område med bara en smal gång emellan. Går det att ha förbindelse bakom förrådet? Annars över Ölandsstenen. Behövs en intelligent lagd guideslinga för att lösa det, men säkert inga problem med en HQ.
Jag skulle inte vilja låta klipparen betrakta gången som gräsmatta. Det är fullt möjligt att "klippa" gången också, men klipparen kommer att släppa en hel del smuts, framför allt gräsklipp, så det kommer aldrig att se rent och välvårdat ut.

Angående att låta klipparen krocka med allt eller lägga begränsningsslinga runt. Det tar mycket kabel att lägga begränsningsslinga men det blir tystare, går snabbare att klippa och sliter mindre på klipparen, både på karossen och krocksensorerna.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman (trådstartaren)

#20 » 22:11:25, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man få den att betrakta en gång eller överfart som ren transportsträcka?

I mitt fall hur skulle du lagt guideslingorna? Och vart är bästa placering av laddaren?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#21 » 23:06:53, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

RTFM! :djaevul:
Skämt å sido, som frukthandlaren sa, det står massor med bra info i bruksen. Jag ska försöka kommentera lite av vad jag kommer på.
*Placera laddstation så den har fritt på båda sidor. Jag har min med lite blockering på ena sidan, och jisses vilka problem den kan ha att ta sig in. (sid 17 i manualen)
*Se till att aldrig korsa kablarna. T ex. när man ska gå ut till en ö så får man inte sno dem ens ett halvt varv fast de ligger ihop. Mycket viktigt där guide ansluter till begränsningskabel också.
*Sidan 29 och 30 om guidekablar, hur de fungerar och hur man ska dra dem är mycket viktiga. Bl.a. så drog jag inte min ena guide två meter rakt ut innan den svängde. Det var inte många dm för lite (jag hade glömt den delen när jag kopplade), men det fungerade inte alls. Punkt 1 på sidan 30 om guideslingans totala längd är också viktig att förstå.

Ska jag vara ärlig anser jag att HQ:s installationsmaterial är ett dj-vla skit! Både flatstiftshylsor och skarvdon är av modellen strömtjuv som skalar kabeln när man klämmer på den. Kabeln är förtennad, men i våras hade jag flera avbrott på min slinga. Två av dessa var kabeln mycket tjockare än den borde. Ledarna hade ärgat så mycket att höljet hade svällt och blivit avbrott i ledaren. Detta efter bara två år! Jag tennlöder alla mina skarvar (om det inte är en temporär skarv, då kör jag med sockerbit) och har limmande krympslang.

Placering av laddstation vill jag nog se förutsättningarna på plats innan jag ger några definitiva råd om, men spontant känns det övre vänstra hörnet på boningshuset som lämpligt. En guide genom gången och allra längst ner till det vänstra området, den andra guiden längst ner till höger. Vilken väg är minst trafikerad? Den rakt upp i bild eller den snett ner till höger? Jag hade, om det är möjligt, försökt ha överfart där det är minst trafik. En robotklippare tål inte ens att bli överkörd av en 10-tons teleskoplastare... :vissla:

Så vitt jag vet kan man inte ha en överfart där klipparen stänger av klippmotorn, men när man styr ut klipparen (t.ex. följ guide 2, 137 meter ut, i 12% av gångerna den startar efter laddning innan den börjar klippa) så börjar den inte förrän den har kommit ut till startplatsen. Detta är en mycket användbar funktion på komplicerade gräsmattor som både din och min.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bengt Erik Eriksson

#22 » 23:23:44, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra info stridis2!

En övergång över ölandsstenen var nog vad jag tänkt mig inte klippa hela. Med en guide slinga över dit med programmerad start på avstånd ut låter allt mycket görbart. Kanske glidstyrt frestar gräsmattan men med 5-10 cm hög kantsten att klättra över tror jag att det är vad som krävs.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

magloman (trådstartaren)

#23 » 23:35:49, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, känner allt till det där rtfm ;)

Ska läsa manualen... Blir ju säkert att man köper en sån. En 430x skulle dock kännas ännu bättre

Nere till hö är det ingen trafik alls nästan men inte liks jämn o fin terräng/grusväg.

Det blir nog överfart där ja ritat, jämnast.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#24 » 23:46:31, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Bra info stridis2!

En övergång över ölandsstenen var nog vad jag tänkt mig inte klippa hela. Med en guid be slinga över dit med programmerad start på avstånd ut låter allt mycket görbart. Kanske glidstyrt frestar gräsmattan men med 5-10 cm hög kantsten att klättra över tror jag att det är vad som krävs.

Kan du inte ta bort kantstenen, eller sänka den, vid överfarten? Eller lägga en slinga runt huset på andra sidan? Det går också att ha en biyta som inte gräsklipparen kan nå. Man bär dit klipparen klipparen, den klipper tills batteriet är tomt och man bär den till laddaren.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bengt Erik Eriksson

#25 » 06:41:09, 26-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska nog ta ett foto nör jag kommer hem.. Men redan när jag lade gången för några år sedan höjde jag stenarna på en sträcka så mycket jag kunde utan att det skulle se allt för kostigt ut.. I väster är det en nedfart till källargarage och norr om den parkering. Mellan husen mer ölandssten laggd i år och mellan förrådet och tomtgräns är det skrotförråd ( troligen till grannarnas stora lycka. Dom har inte klagat men de har matrummet åt det hållet) Är nog enklast att gå över i sydöst...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

stegmaster

#26 » 12:13:52, 26-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En undran bara.
Finns det endast en "klass" av dessa klippare???
Altså dessa maskiner mellan 15-25tkr, inga proffsmodeller som er vanligt blandt ridere t.eks??
Såg denna, har ingen aning om den er bättre enn nån annan, men den såg kul ut med 2 rörliga knivar(3 totalt).

https://www.youtube.com/watch?v=j_sLsKf6S9U
Senast redigerad av stegmaster 12:39:10, 26-06-2015, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Bengt Erik Eriksson

#27 » 12:35:34, 26-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just detj a.. Hq äger gardena så det är nog mycket troligt det är gammal hq teknik i dem..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jim_the_one

#28 » 10:25:52, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det funkar med vanlig 1,5mm2 FK till husqvarna?
Fått tag på en 230 acx å kabeln är ju sjukt dyr.

Min "gamla" robot ledsna jag på förra året, iof mitt egna fel då jag inte var jättenoga med att spika fast slingan så den blev avklippt lite här å var å påkörningsskyddet är inte allt för pålitlig.
Dem får nog tjänstgöra på andra sidan vägen istället där det är en liten snutt gräsmatta.
I år har jag bara klippt med min stiga park, men det blir ju alltid så långt att det blir massa klipp kvar på gräsmattan å kratta gräs är ingen höjdare, iof är det inget bio agg jag har på den men ledsnat har jag gjort.

De har iaf fått lite fart på mig att fixa iordning det sista i trädgården, det var ju fullt med buskar å sånt när jag flytta hit för 5 år sen.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Stridis2

#29 » 13:22:48, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det funkar med FK1.5. Som jag förstår HQ så menar de att långtidshållbarheten är tveksam medan deras kabel är bättre pga att den är förtennd och isoleringen UV-tålig. Jag har haft min robot i tre år och inte märkt några problem pga FK-kabel. Däremot skarvar (HQ original) och original kabel kar kladdat. OK, jag får erkänna, jag har också haft flera fel med FK-kabel. Den tål t.ex inte grävmaskinen... :vissla:
Skarvarna, än en gång, tennlöder jag och isolerar med limmande krympslang.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tortap

#30 » 01:11:29, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en Husqvarna 430x som fått gå två veckor nu. Funkat jäkligt bra hittils men den har fått gå dygnet runt första tiden för att komma ikapp. Parkerat den senaste två dagarna när det stormat. Blir intressant att se vad den hinner hålla efter med lite mer begränsade tider. Köpte den med stora installationskitet med 250+150 för totalt 400 m kabel. Använde precis varenda meter, räckte inte med 250 m begränsning utan den är väl över 300 m plus en guidekabel. Har inte måttat så exakt men jag uppskattar ytan till ungefär 2000 kvadrat gräsmatta minst. Var lite slarvig med avståndet till fasta objekt, typ runt ett burspråk så karossen kom i kontakt med panelen och repade fronten rätt omgående, det var onödigt. Håller man måttet 35 cm så är det inget problem och raka kanter, raka träd etc bumpar den bara med stötfångaren fram. Bara peggat fast kabeln ytligt för att testa, ska nog försöka få ner den under ytan på känsliga ställen. Smart med klinga på röjsåg, ska nog testa det om jag bara haft nån gammal klinga att offra.

Bild
Ungefär sådär ser begränsningen ut och den fixar att följa guiden ut till framsidan av tomten utan problem. Har några smala ytor/biytor som jag skulle vilja få med men då tråden tog slut fick det räcka, skulle bli mindre än rekommenderat minsta bredd. Får handjaga bakom garaget då det är en väldigt brant slänt just mot vägen också.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se