Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Robotgräsklippare, köpråd osv

534 inlägg • Sida 34 av 36
Diskutera robotgräsklippare här

Stridis2

#496 » 09:05:56, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gute och P, gäller det Husqvarna eller något annat fabrikat?

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



gute84

#497 » 01:27:12, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husqvarna första var för 5 år sen den andra var förra sommaren

mins var mycket stölder i stockholm när dom först kom på marknaden



jag kan tänka mig att flera blir stulna för att plocka delar av som mycket annat inte för att direkt användas själva samma med andra fordon
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Anders.B

#498 » 10:02:27, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med nuvarande väder så växer gräset fortare än vad jag upplevt på 18 år, det är på gränsen till vad jag pallar med 3500 m2 som skenar..det känns inte längre kul att behöva klippa 3 gånger på 14 dagar
Jag har alltid funderat på vilken sorts gräs man en gång sådde in för det blir gärna högt på kort tid trots noll gödning under alla dessa år :klia:

3500 m2 uppdelat på tre sektioner dock sammanbundna i nått hörn eller ände, lite mindre branter finns, kanske 20 graders, total höjdskillnad på mattan 5 meter.
Massor med träd och buskar/rabatter.

Att lägga ut tråd är inte aktuellt.

Grannen har en relativt plan och ren gräsyta på ca 2000 m2 som klipps med en av de större Husqvarna sedan 3-4 år, det gick jättebra i 2 år, men i fjol och i år har den inte kapacitet för att hinna med på ett bra sätt så det ser oroväckande dåligt ut så jag är glad att jag inte hängde på och köpte en likadan :insomnia:

Jag är inte en gräsmattepedant, men vill inte gå omkring i högt, blött eller blommande gräs.

Nu som snart blivande pensionär så tänkte jag INTE lägga min värdefulla tid på att klippa gräs, så vad ska man gå på för robot att bli nöjd?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

magloman (trådstartaren)

#499 » 10:12:01, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 450 med gps tillägget borde klara era båda gräsmattor. Den är specad för runt 5000 kvm. Man lägger olika scheman på olika områden. så man kan ju då hålla mer fint på ytor som man ser dagligen. Troligen kommer den i framtiden kunna klippa i mönster och då blir kapaciteten det dubbla. Kusinen 550 har den möjligheten redan. Liknande maskin fast den är en äldre generation.

Är mkt nöjd med min. Den är lite buggig än så länge men inget så det stör. Kan stanna utan orsak nån gång i veckan men hälften av gångerna kan man lösa det via telefonen.
Är värt det för att slippa kablar. Kommer nog bli bättre då dom jobbar med mjukvaran hela tiden.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Blommas

#500 » 10:15:32, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om grannens gräsmatta bara är 2000m2 så känns det väldigt konstigt att en av husqvarnas största inte skulle klara av det.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

magloman (trådstartaren)

#501 » 10:19:18, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske bara klipper nån timmer per dygn. Alltså det blir bara så bra som installationen är gjord.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Anders.B

#502 » 10:26:52, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Kanske bara klipper nån timmer per dygn. Alltså det blir bara så bra som installationen är gjord.

Ja något galet är det, tror firman som var ut inte har optimerat allt, kan ju ha hänt något inför förra säsongen som beror på handhavandet.
Spontant så inbillar jag mig att batteriet är trött
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Anders.B

#503 » 10:33:28, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:En 450 med gps tillägget borde klara era båda gräsmattor. Den är specad för runt 5000 kvm. Man lägger olika scheman på olika områden. så man kan ju då hålla mer fint på ytor som man ser dagligen. Troligen kommer den i framtiden kunna klippa i mönster och då blir kapaciteten det dubbla. Kusinen 550 har den möjligheten redan. Liknande maskin fast den är en äldre generation.

Är mkt nöjd med min. Den är lite buggig än så länge men inget så det stör. Kan stanna utan orsak nån gång i veckan men hälften av gångerna kan man lösa det via telefonen.
Är värt det för att slippa kablar. Kommer nog bli bättre då dom jobbar med mjukvaran hela tiden.


Buggigt säger du och framtida optioner, hur länge lever mjukvarusupporten/uppdateringen i deras maskiner?
Hur känslig är det för gropar, tuggar den sig förbi sånt?

45 loppor då vill det till att det fungerar i några år utan besvikelser,,
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

magloman (trådstartaren)

#504 » 11:04:21, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ej hur länge dom uppdaterar, kanske nån här vet? Spontant känns det som så länge samma generation säljs så bör det vara prio. Så efter att generationen inte längre säljs kanske 5 år? De gamla såldes väl under en period på över 10 år? Så nya generationen som kom förra året bör underhållas i minst 15 år skulle jag tro. Åtminstone tills alla buggar är borta.

Nya modellen med pendlande framxel upplever jag går bättre i terrängen än den gamla. Jag har ganska ojämnt gräsmatta men kan inte säga något om hur det kommer funkar hos dig.


45 loppor? :klia: vad har du tittat på nu? En 450 med gps ligger på i runda slängar 70 inkl moms. Sen tillkommer installationen om du inte gör det själv.

Jag hoppas min håller i 10 år utan större merkostnader så då är det 7´per år för att slippa klippa gräs. Håller den i 15 år blir det lite mindre men kanske man måste räkna med viss reparationer då med. Kan du ta åt dig att klippa gräset åt grannen bör du kunna ta in 3500/säsong för det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Anders.B

#505 » 13:09:31, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:45 loppor? :klia: vad har du tittat på nu? En 450 med gps ligger på i runda slängar 70 inkl moms. Sen tillkommer installationen om du inte gör det själv.
.


https://www.maskinklippet.se/tradgard/r ... lawn-mower
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

magloman (trådstartaren)

#506 » 14:12:26, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är gamla modellen som utgått och kräver kablar.

Den nya finns här:

https://www.maskinklippet.se/tradgard/r ... lug-in-kit
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#507 » 14:16:52, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För de pengarna så får man flera får och stängsel. Man kan även få ett eller flera Påskalamm på köpet.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Anders.B

#508 » 14:27:45, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:För de pengarna så får man flera får och stängsel. Man kan även få ett eller flera Påskalamm på köpet.


Det vore mysigt, eller ett par alpackor, men att få dom och endast tugga i sig gräs och inte alla blommor och bärbuskar mm blir nog jobbigare än att sitta på klipparen var 4:de dag periodvis.
Den blir fruktansvärt svår att motivera till trädgårdschefen :slag:
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

QV_

#509 » 18:55:01, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

5 dagar efter beställningen så kommer posten med ett paket från Tyskland hem till mig i dag på fm.
Så nu rullar min AM 220AC från 2006 igen och klipper gräset.
Så nu kan reparationen på den åskskadade klipparen ta den tid det tar.

Funderar på att anmäla mig som reparatör av gräsklippare. Marknaden borde bli rätt stor i framtiden.
Kunde ju vara ett lämpligt jobb som pensionärshobby.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

David, Luleå

#510 » 21:48:33, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt plötsligt stannar klipparen i laddaren och man kan läsa meddelandet ”ingen slingsignal” oftast när detta hänt har undertecknad gjort något med traktor och felet kan hittas i direkt anslutning till ett spår av något slag.

Inte nu:(

Har tidigare felsökt med AM radion. Men den har ljud längs hela slingan. Kopplar bort en anslutning och hitta hem kablarna och testar igen. Signal överallt.

Grubblar någon dag och köper en kabelsökare/felsökare på ClasO kopplar in den och har signal överallt. Kopplar in den på andra tråden och då har jag inte signal runt om. Bra nåt att börja leta på. På alla ställen som tråden är lite synlig mäter jag och hittar ett område där signalen blir svagare. Drar i en gammal skarv jag sliter upp. Lagar men icke. Däremot upptäcker jag att jag får bra signal när jag håller sökaren mot oisolerade kardeler så jag klipper tråden en bit bort där signalen är obefintlig. Men på tråden är det signal. Drar lite i den och råkar dra av tråden. Aha

Lagar och byter ut en sprucken och vittrad del. Kopplar in laddstationen och fortfarande felsignal=blinkande blått. Kopplar i sökaren och fortsätter.

Nu har jag bytt 1-10 meter åt gången på 5 ställen och frånkopplad massor med skit. Kabeln har spruckit och vittrat sönder jag har fortfarande inte fått klartecken från laddstationen men jag söker vidare.

Vill bara skriva av mig att Husqvarnas original begränsningskabel är SKIT!!! Hur kan man ens höga sälja den till sådant här?

Jag la ner med med möda för många år sen och tänkte att, okej det är jobbigt. Men denna kommer ju att ligga här för alltid. Jag behöver bara göra detta en gång.

Men så är det ju altså inte. Iallafall om man köper Husqvarnas superoriginal installations paket med alla originaltillbehör.

BAJS!!!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se