Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Kinaknivar robotklippare

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera robotgräsklippare här

Stridis2

#16 » 23:00:22, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:3000m2 med robotklippare?
...nu blev jag riktigt nyfiken!
Berätta gärna mera - tänker på att dessadäringa "leksakerna" kom ju till formidabla svulstiga villatomter med gräsmattor på hissnande storlekar om ...100-400m2...

Tja,vad kan jag säga? Det är ett stort ämne. Finns ganska mycket på Husqvarnas hemsida. Min klippare (330X med 430:s programvara) är specad för 3200 kvadrat plus minus 20 (?)%. Den är alltså i minsta laget för mig. Den stora toleransnivån för klipparna är beroende på bl.a hur kuperat och hur komplex gräsmatta man har. En stor fyrkantig åker klarar klippa större yta av än om det är många smala passager, buskar, träd och liknande. Det är bra att köpa en för stor klippare och ställa den via timer att bara klippa på t.ex. nätterna. Då är den inte i vägen för småbarn, och som förälder tar man sig rutinen att varje kväll kolla av gräsmattan efter kvarlämnade kläder och leksaker.
Är det något specifikt du undrar över så fråga, vi är flera här som har robot.

Tortap: Liten rättelse: De tre största är nuförtiden specade för 3.200, 4.000 och 5.000 kvadrat.

Maglo: Jag får erkänna att jag märker ingen skillnad på klippresultatet med nya eller jätteslitna knivar. Varför byter du så ofta? Märks det skillnad i hur länge klipparen kan köra på en laddning (alltså hur tungt maskinen går när den klipper)?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



magloman

#17 » 23:04:45, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir fullt av småhack i knivarna efter en vecka. Efter två veckor är eggen svagt rundad/slut.

Har nog inte så fint gräs som andra. Det är gammal åkermark och självsått gräs osv.

Körtider har jag ingen koll på.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

valberga (trådstartaren)

#18 » 18:41:15, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo skruvar var med kinaknivarna. Än så länge 2år nu, har inga knivar lossnat. Brukar byta 3gång per säsong. Jag har nog ca1700kv. Har ställt den så att den tidsbegränsas mellan kl10,00- 21,00, med lediga Söndagar. Ändvänder mig av vad Husq kallar vädertimer. Den känner alltså av hur mycket som behöver klippas (tillväxt). Genom att känna hur det trögar på kniven märker klipparen hur mycket som den behöver gå. Nu i torkan går den in till laddstationen ca kl 13. Jag har köpt en 430x lite i överkant, men jag ville ha den med gps navigering. Gräsmattan är långt ifrån kvadratisk, med smala passager, vilket den klarar utmärkt. :thummar:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

SK Racing

#19 » 11:11:45, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med originalknivar, har hört att en del piratknivar gärna går av och jag vill inte riskera att ha något vasst i gräsmattan, har bytt knivar som varit bockade 90 grader efter påkörning av något hårt och det har dom klarat utan o brista, så jag håller mig till original.

När det gäller storlek på maskinen så är ju en modell för stor bättre än att köpa den som "räcker" blir lätt att en ger klipparen utökad yta och bygger om tomten då jag insett att det blir lätt en grej med o flytta och bygga ut slingan :smile:

Dom större har ju kraftigare hjulmotorer och det gör ju att dom klarar kuperade tomter mycket bättre och mer batteri, så en stor maskin går ju o köra med mindre och det sparar ju batterierna då om jag förstått rätt är förbrukade efter ett antal uppladdningar.

Dom största kostar ju en stor slant, men det gör ju o andra sidan en bra åkgräsklippare med så det är väl jämt skägg.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

magloman

#20 » 11:31:03, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört flera veckor nu med Gekåsknivarna jag köpte. Det är de som hållt skärpan bäst av de olika jag testat iaf. Inkl original.

Dom får fyra av fem automowers av mig
BildBildBildBild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#21 » 21:18:13, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Maglo: Jag får erkänna att jag märker ingen skillnad på klippresultatet med nya eller jätteslitna knivar. Varför byter du så ofta? Märks det skillnad i hur länge klipparen kan köra på en laddning (alltså hur tungt maskinen går när den klipper)?


Min klipper snyggare, bredare och jämnare med nya knivblad.
Med "gammla" alltså de som suttit på 3 månader eller så är kort, böjda och slöa (maskinen vibrerar vilket inte är bra för lagren då) klipper fortfarande men lämnar gärna högre strån på måånga platser. Med lite torka och sämre tillväxt så är det inget praktiskt problem men före midsommar skulle det inte fungera ett normat år. Då blir mattan "tovig"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se