Eftersom jag själv tycker mycket illa om oavslutade trådar så får jag försöka avsluta denna, i alla fall för stunden...
Skulle någon annan ha bra felsökningsmetoder så skriv dem gärna här för hjälp till andra med strulande robotklippare.
I vilket fall, min klippare klagade alltså på krocksensorproblem. Hur jag än lirkade med karossen så gick det inte att återställa. Det finns två krocksensorer, en i mitten fram och en vid vänster bakre karosseriupphängning. Sedan finns två lyftsensorer, en i varje främre karosseriupphängning. Magneten till den främre sensorn sitter i en plasthållare som även håller laddkontakten i den yttre karossen, alltså utanför den avtätade lådan resten av klipparen är. Magnethållaren vilar direkt mot den inre karossen så man kan se skrapmärken här.
Jag tog av den yttre karossen. Det är bara ett stadigt drag i varje hörna så släpper snäppfästena. Kabeln mellan laddkontakt och den inre karossen är så kort att man måste ställa den yttre 90 grader upp på nosen för att inte få ett drag i kabeln. Sedan lossade jag 14 skruvar som håller ihop den inre karossen. Vek denna bakåt (då räckte kabeln mellan övre och nedre halvans kretskort så man slapp drag i denna).
Lirkade lös alla sensorernas kablar och mätte dessa utan att hitta något fel. Återmonterade kablarna, lade på den inre karossen löst och startade upp maskinen igen. Klagade fortfarande på krocksensorproblem. Tog den lösa magneten från den yttre hållaren och ställde ovanpå karossen där jag trodde den skulle vara och försökte återställa. Fungerade inte så jag flyttade magneten lite. Efter ett antal försök så försvann felmeddelandet om krocksensorn, men då klagade maskinen på att den var utanför arbetsområdet. Bar ut maskinen på gräsmattan, utan yttre kaross, inte hopskruvad och med magneten löst stående ovanpå och provstartade. Den fungerade!
Stannade snabbt igen (var rädd att magneten skulle falla bort). Återmonterade magneten i hållaren så gott det gick och monterade ihop hela maskinen. Nu har den fungerat i snart ett dygn, peppar, peppar...
Magnethållaren har utgått, i alla fall från Mower24.de och ersatts av en annan modell. Denna kostar 9 euro, men frakten går på 25.
Vet inte heller om man måste byta mer än bara hållaren för att få den nya att fungera. Tror jag kör med den gamla tills den är ohjälpligt skadad eller jag behöver köpa något mer från det företaget. Eller om någon annan ska beställa och kan ta med en
hållare till mig också?
Ytterligare en idiotkonstruktion jag såg: Laddkontakterna är tillverkade i tjock kopparplåt. I dessa är det gängat ett litet hål (M3?) där man skruvar fast ringkabelskon till laddkabeln. Gissa vad det är för material i skruvarna? Jo, just det, järn. Detta sitter alltså i en fuktig miljö utomhus hela sommarhalvåret där det kommer både kondens, regn och diverse damm som binder fukten. Kan säga som så att den ena skruven var inte vacker, och den andra skruven var inte längre möjlig att definiera som
skruv...
Om jag behöver byta
kabel så kan jag borra nya hål och
gänga upp, men gemene man (och reparationsfirmorna) får nog byta både kontaktblecken, kabeln och hållaren, allt till ett pris av drygt 50 Euro på Mower24.