Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Felsökning Automower 330

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera robotgräsklippare här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 20:05:48, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla kunniga!
Nu sitter jag här och sliter mitt hår (som snart inte finns kvar...). Jag har en AM 330X. Vill minnas den är av 2013 års modell. I går så klagade den på krocksensorproblem. Kunde inte återställa hur jag än lirkade med karossen. Sagt och gjort, tog av karossen (för första gången i mitt liv), rengjorde och öppnade klipparen. Konstaterade att alla krocksensorer bygger på en magnet som rör sig över ett litet kretskort. Till två av sensorerna (lyftsensorerna fram) går en treledad kabel, till främre respektive bakre krocksensor går en fyrledad kabel. Jag ser inga uppenbara fel, bortsett från att magneten till främre krocksensor sitter monterad i laddkontakten utanför det täta klipparchassit ser lite skadad ut. Dock inte så allvarligt att jag direkt springer iväg och köper en ny.
Jag hade hoppats på mekaniska krocksensorer så jag kunde mäta om någon sådan, eller någon kabel, var kass. Någon som har någon bra idé hur jag går vidare, eller är det bara att bita i det tjuriga äpplet och lämna in maskinen till serviceverkstad (till det facila priset av 735 kr / h plus moms och mycket dyra reservdelar)?

Finns det någon form av programvara att få tag på så man kan läs ut felkoder via USB-kontakten?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



magloman

#2 » 21:25:10, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att dom ska kunna röra sig får det inte va skit i gummibälgarna. Kolla det.
Är ju som en pinne typ
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 22:13:17, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Redan kollat. Det var precis det jag hoppades på, smuts någonstans som hindrade hemgång på givarpinnarna. Tyvärr så var det inte så enkelt. :sad:

Jag har redan haft maskinen inne på reparation en gång för givarfel. Då var det bara en kabel som var kass. Kostade (om jag minns rätt) 154 kr. Firman sa att jag hade tur eftersom en givare kostade 800... Kollade http://www.shop.mower24.de : De tar ca 15 euro styck för varje kabelsats och varje krocksensor. Lyftsensorerna kostar nästan 50 euro och kapslingen till laddkontakten (med den skadade magneten) kostar 12 euro. Köper jag in en av varje detalj jag misstänker så går det löst på ca 110 euro plus frakt, bara för att kunna pröva med uteslutningsmetoden. Kanske liiiite dyrt och chansa... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#4 » 22:34:32, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kablar går att ohmmäta. Ta loss den på kretskortet och mät dom

Givarna, har dom tre kablar? Isf säkert ström på en kabel sen jord sen signal.

Kan du mäta spänning på givaren när den är igång kan du nog lista ut vilka det är.

Sen trigga givaren o se om du får utslag på signalstiftet

Antingen får du plus på signalen eller jord.

/tillägg: glöm mitt svammel!
Du har ju redan skrivit det är induktiva givare.

Dom går att mäta med oscilloskåp eller gammaldags analog dc/ac mätare.

Prova mät med digital multimeter på ac och eller dc.
Prova på en som är hel. Vissa går att få o spara max värdet. Det kommer bara flimra till.

Fördelen är att du kan mäta utan ha maskin igång.

Koppla loss de två kablar o koppla dessa till mätaren. Sen svinga magneten med handkraft emellan.

KAN funka ...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 15:44:01, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag själv tycker mycket illa om oavslutade trådar så får jag försöka avsluta denna, i alla fall för stunden... :vissla: Skulle någon annan ha bra felsökningsmetoder så skriv dem gärna här för hjälp till andra med strulande robotklippare.

I vilket fall, min klippare klagade alltså på krocksensorproblem. Hur jag än lirkade med karossen så gick det inte att återställa. Det finns två krocksensorer, en i mitten fram och en vid vänster bakre karosseriupphängning. Sedan finns två lyftsensorer, en i varje främre karosseriupphängning. Magneten till den främre sensorn sitter i en plasthållare som även håller laddkontakten i den yttre karossen, alltså utanför den avtätade lådan resten av klipparen är. Magnethållaren vilar direkt mot den inre karossen så man kan se skrapmärken här.

Jag tog av den yttre karossen. Det är bara ett stadigt drag i varje hörna så släpper snäppfästena. Kabeln mellan laddkontakt och den inre karossen är så kort att man måste ställa den yttre 90 grader upp på nosen för att inte få ett drag i kabeln. Sedan lossade jag 14 skruvar som håller ihop den inre karossen. Vek denna bakåt (då räckte kabeln mellan övre och nedre halvans kretskort så man slapp drag i denna).
Lirkade lös alla sensorernas kablar och mätte dessa utan att hitta något fel. Återmonterade kablarna, lade på den inre karossen löst och startade upp maskinen igen. Klagade fortfarande på krocksensorproblem. Tog den lösa magneten från den yttre hållaren och ställde ovanpå karossen där jag trodde den skulle vara och försökte återställa. Fungerade inte så jag flyttade magneten lite. Efter ett antal försök så försvann felmeddelandet om krocksensorn, men då klagade maskinen på att den var utanför arbetsområdet. Bar ut maskinen på gräsmattan, utan yttre kaross, inte hopskruvad och med magneten löst stående ovanpå och provstartade. Den fungerade! :hurra:
Stannade snabbt igen (var rädd att magneten skulle falla bort). Återmonterade magneten i hållaren så gott det gick och monterade ihop hela maskinen. Nu har den fungerat i snart ett dygn, peppar, peppar... :vissla:

Magnethållaren har utgått, i alla fall från Mower24.de och ersatts av en annan modell. Denna kostar 9 euro, men frakten går på 25. :huh: Vet inte heller om man måste byta mer än bara hållaren för att få den nya att fungera. Tror jag kör med den gamla tills den är ohjälpligt skadad eller jag behöver köpa något mer från det företaget. Eller om någon annan ska beställa och kan ta med en hållare till mig också? :mrgreen:

Ytterligare en idiotkonstruktion jag såg: Laddkontakterna är tillverkade i tjock kopparplåt. I dessa är det gängat ett litet hål (M3?) där man skruvar fast ringkabelskon till laddkabeln. Gissa vad det är för material i skruvarna? Jo, just det, järn. Detta sitter alltså i en fuktig miljö utomhus hela sommarhalvåret där det kommer både kondens, regn och diverse damm som binder fukten. Kan säga som så att den ena skruven var inte vacker, och den andra skruven var inte längre möjlig att definiera som skruv... :vissla:
Om jag behöver byta kabel så kan jag borra nya hål och gänga upp, men gemene man (och reparationsfirmorna) får nog byta både kontaktblecken, kabeln och hållaren, allt till ett pris av drygt 50 Euro på Mower24. :huh:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

joakim72

#6 » 19:58:45, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husqvarna har servicebulletin om "gröna skruvar" i laddkontakten. Skriv upp serienummern och stig in på närmaste Husqvarnabutik, du borde få delarna på garanti, även ny magnethållare!

2 personer gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 09:54:27, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pinsamt att jag glömt tacka för tipset, Joakim, men här kommer det: Tack så mycket! :buga:

Nu nytt problem jag inte hunnit luska så mycket i.
Klipparen stod still i går, larmade för upp-och-ner, samt tomt batteri. Betedde sig skumt så satte den i laddstationen. Startade fint och klippte hela dagen, men i morse så larmade den igen för upp-och-ner. När jag läser av tiltsensorn så ligger sidolutningen normalt medan längdlutningen fladdrar okontrollerat och ligger runt 190 grader. Bryter strömmen och låter maskinen vara avstängd i en halvtimme. Startar upp igen. Då ligger både längd- och sidolutningen fast, hur mycket jag än lutar maskinen. Försöker kalibrera tiltsensorn men får bara ett felmeddelande gällande denna.

Någon som har några tips? Gissar att det bara är att byta sensor, men jag hittade ingen på Mower24.de. Sprängskissen är inte ett under av tydlighet. Någon som på rak arm kan säga vilken del som är tiltsensorn innan jag skruvar itu maskinen?



Laddade upp filen hit:
Husqvarna Automower 330X reservdelslista
/Holger
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

martin wheelnut

#8 » 22:30:36, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog först öppna och kolla så det inte kommit in vatten/fukt i chassit vilket kan skapa lite lustiga fel. Gällande tiltsensorn är jag till 99,9% säker på att den sitter inlödd på det stora kretskortet tyvärr. Så är det iallafall på tidigare modeller.
/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

Stridis2 (trådstartaren)

#9 » 22:41:00, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns mycket lite fukt längst fram där laddkabeln går genom karossen. Allt annat torrt och fint.

Det var tråkigt besked du hade. Nytt moderkort kostar 340 Euro exklusive programvara. Vet inte om det går att flytta denna själv, så det låter som man måste lämna in klipparen. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

martin wheelnut

#10 » 00:43:28, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då är det nog inte fukt som är problemet tyvärr. Visst kan du byta kretskortet själv men det kommer utan programvara så det måste programmeras hos en serviceverkstad isåfall (precis som du misstänkte).
/ Martin

1 person gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

QV_

#11 » 16:36:59, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men jag har för mig att mower24.de laddar i programvara om man anger vad de behöver veta.
Har inte kollat "nu" utan förra året eftersom jag har ett moderkortproblem med min 220.
Drivkretsen som troligen är trasig är lokaliserad så jag testar att repa min istället för att köpa nytt MB.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#12 » 16:42:33, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Pinsamt att jag glömt tacka för tipset, Joakim, men här kommer det: Tack så mycket! :buga:

Nu När jag läser av tiltsensorn så ligger sidolutningen normalt medan längdlutningen fladdrar okontrollerat och ligger runt 190 grader. Bryter strömmen och låter maskinen vara avstängd i en halvtimme. Startar upp igen. Då ligger både längd- och sidolutningen fast,


Låter som ett galant läge att hitta sensorn på mainboard (felet) med kylspray.
Väl lokaliserat så kan man ju prova att byta. Klipparen lär ju inte bli mer "förstörd" av att du pillar på ett trasigt moderkort.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2 (trådstartaren)

#13 » 17:56:58, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag öppnade klipparen i går kväll och lät den stå öppen och avslagen. Satte ihop den i morse och då fungerade den! :uupps: Har gått hela dagen som den ska. :hurra:

Nu återstår det att se om det var något knas som löstes av att klipparen var avslagen eller om det återkommer. Ringde en reparatör innan jag fått igång den och han trodde också att det var själva sensorn (även om det kunde vara någon magnet inne i klipparen som kunde kommit fel). De tog ungefär 4.500 kr för att montera och programmera ett nytt moderbord. :sad: Inte så kul, men ändå billigare än att köpa ny klippare.

Visst kan man försöka hitta och laga felet själv, men problemet är att klipparen behövs hela säsongen. Går den itu sista veckan så kan jag kanske göra ett försök, men så här års behöver den lagas fortare än kvickt. :mrgreen:
Men tack för tipset i alla fall. Om jag har tid så kanske jag ger mig på det även om det är mitt i sommaren. Någon som vet var sensorn sitter och vad det är för modell så hade det underlättat kraftigt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tronde

#14 » 18:09:55, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hva slags sensor er tiltsensoren? Noe liknende MLX90393 siden den gir ut svaret i grader?

http://arduinolearning.com/code/arduino ... xample.php
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#15 » 18:28:25, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att det blir akut, speciellt innan midsommar då det växer som mest.
Har också akutlagat klipparen några gånger sedan 1999 men händer det efter midsommar så kan jag (gräset) vänta en vecka.
Ett problem i mina trakter är att de som säljer gräsklippare är bra på motorer (2 & 4 takt) men kan inget om datorer eller elektronik. Så "hjälpen" från dom är inte prisvärd...

Där av att jag funderar på att dela in tomten i 2 sektioner med var sin "Greta". Eftersom 1 räcker till så har man ju då 1 i reserv, fast i drift.
Nu förtiden köps dom ju beg, Garanti = lång lagningstid och det har man ju inte tid med.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se