Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Felsökning Automower 220 2006

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera robotgräsklippare här

QV_ (trådstartaren)

#16 » 20:42:00, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo eller så är ena benet kortare...

Kollade upp kablaget och kan inte finna några fel.
Kollade även med kontakten ihopkopplad men även det gav bara "bra" värden.

Dock så såg jag att en pol i multipolkontakten till vänster hjulmotor trycker in stiftet i moderkortets kontakt. Det kan ju förklara min felfrekvens på just vänster hjulmotor... Fast Åke är ingen vänstervriden person, utan han drar åt höger...

Som det ser ut just nu (vilket alltså kan ändras vilken sekund som helst) så får jag plocka över kablage och moderkort till Åke´s chassie + lite hjul och annat så får hon gneta på, vår nya Greta. Skall jag köpa nytt Moderkort, kablage så får man väll kolla vidare på Blocket efter andra maskiner. Det finns ju några runt om i Sverige tillsalu.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



mr_majzoo

#17 » 09:51:45, 02-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en test du kan göra är ju att byta plats på hjulmotorerna och se om den drar åt andra hållet.
Finns även ett test i menyerna där du kan köra hjulmotorerna. Där ser du hur många varv de snurrar och om det är någon avvikelse mellan dem.
Användarvisningsbild
mr_majzoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:23, 31-10-2007
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: FE 35 årsmodell -57
MF 33 okänd årgång
Zetor 8011 Crystal -74

QV_ (trådstartaren)

#18 » 17:51:35, 02-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har den dragit snett i många år. Den klipper fint vilket fall som helst så om den går slumpmässigt rakt eller slumpmäsigt snett påverkar inte slutresultatet på gräsklippningen. Men jag har kollat i dessa menyer och dom går olika fort i början för att i testläget utan belastning efter en 10-15 sekunder gå lika fort.

Men Det är ju drivningen av klippmotorn så är Åkes bekymmer. Man ser ju på kortet var det har blivit varmt. Så där skulle man ju kunna titta, men för att få någon form av struktur på en felsökning utan kretsschema så behöver jag bygga en "testbänk" först. Det fanns ju en kort stund en AM 220 från 2014 komplett för 2500 i går. Men Soternäs var långt bort.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#19 » 14:13:10, 09-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog hittat vilken krets jag skall byta på Åkes moderkort.
Men har ju nu konstaterat att även Greta drar snett.

Men det fungerar ju praktiskt även med henne.

Bild
Misstänker att i högt (tungt) gräs så kommer den ena motorn att släpa efter.
Bild
När den började klippa fyrkanter så var de hyfsat fyrkantiga.
Men på slutet missade den med en 10-15 grader
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#20 » 20:10:33, 03-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när Greta står översnöad under körsbärsträdet (nu vet ni hur jag vinterförvarar dom...) så ägnas det lite tanke på Åke som sitter monterad på Wall of fame i maskinhallen.

Jag har ju konstaterat att det inte är fel på klippmotorn så då återstår kablage eller moderkort.
Av dessa två håller jag moderkortet som trolig felkälla.

Jag har under året sökt runt på sidor och hittat lite olika reparationsbeskrivningar på 220 modellen.
Bild
Så när jag skulle beställa delar av TME så fylde jag på med övriga komponenter som fanns i nätets felbeskrivningar.
Frakten är ju en hundring och allt kostade knappt 300.

Mitt problem är ju att TME bara hade 1 av 2 komponenter till just klippmotordrivningen.
Vi får se om jag har tur. Annars blir det ebay, för där finns den.
Nästa problem är att förvara lådan med komponenter så man hittar den när det är akut. Men det är ju ett ständigt bekymmer som jag har!
Om mina moderkort går sönder så finns det i allafall en möjlighet att jag har rätt komponent hemma nu.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se