Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

HM 130 Max

46 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera såg- och vedmaskiner här

QV_ (trådstartaren)

#16 » 15:08:51, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:Stockstöden ska ha den fasade sidan inåt, så stocken kan "rulla" när du vrider den.
Försök också montera stockklämmorna så nära stöden som möjligt (i längsledd) annars kommer du, såsom det är konstruerat nu, pressa rälsen utåt och öka spårvidden när du spänner fast stocken.


Ja det stämmer, kanske har jag monterat dessa fel, eller så är det fel i beskrivningen (eller i mitt huvud) Har försökt sett på bilderna och röret till klämman hänger ju bara på ena sidan.
Får i vilket fall kolla upp detta när jag går ut.
Bra att du såg det, tanken att fundera i den banan har inte kommit ännu....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



QV_ (trådstartaren)

#17 » 15:15:28, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gustav9797 skrev:Hållarna behöver inte vara i linje. Dels så använder man i princip bara två stöd åt gången(om du nu inte sågar tiotals meter långa stockar) dels så är det ett elände att få dem i linje samtidigt som man drar åt skruvarna och samtidigt få rätt rälsbredd när rälsen spretar och spänner åt alla håll.


Just detta problem med rälsbredden tycker jag min inte ha.
Jag justerade in 940mm i ytterkanterna och då var de 940mm hela vägen (hade 939 på ett ställe)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Fosson

#18 » 15:19:40, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tittade på en annan bild nu, det ser ut som om rören som stockklämmorna sitter på är fastkragade i fästena emot rälsen och då uppstår inte problemet med att rälsvidden kan öka när man skruvar fast stocken med klämmorna. Men om rören kan glida i de fästen som sitter på stockstödssidan så får du det problemet.

(tusan så svårt att beskriva i text.. :sad: )
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

QV_ (trådstartaren)

#19 » 15:21:38, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev: Jag är iofs ganska förtjust i Woodmitzer, men även där hade jag ändrat på en del om det varit min såg, trots att den kostar 200.000. :mrgreen:


Allt är en avvägning,
Kollade länge på Woodmizer men ville inte lägga ut alla de pengarna på vad jag tror jag skulle behöva.
Detta kitt slutade på 68,000 och där någonstans gick smärtgränsen.
Ett liknande på Woodmizer går på närmare 100 och då var smärtan för hög.
För jag har ju inte sågat innan så vi får se hur det går!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#20 » 15:26:15, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:Jag tittade på en annan bild nu, det ser ut som om rören som stockklämmorna sitter på är fastkragade i fästena emot rälsen och då uppstår inte problemet med att rälsvidden kan öka när man skruvar fast stocken med klämmorna. Men om rören kan glida i de fästen som sitter på stockstödssidan så får du det problemet.

(tusan så svårt att beskriva i text.. :sad: )


Rören sitter fast endast på 1 sida. Röret sitter bara igenom ett hål i plåtvinkelen (som sitter under stockstödet)

Det som talar för att det "inte spelar någon roll" är att stockstödet sitter inte i rälsen utan i balken.
Denna balk är ju fäst i båda rälsskenorna.

Så antingen drar man vänstra rälsen mot balken eller så skjuter man högra rälsen från balken.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Fosson

#21 » 16:34:22, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är det jag försöker beskriva. Du kommer skjuta ut höger räls och öka rälsvidden med någon/några millimeter. När du då kommer med såghuvudet är det risk att det går trögt att ta sig förbi utbuktningen.
Därför är det bra att fästa röret för stockklämmorna nära balken som stockstöden sitter i, för att minimera detta.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

QV_ (trådstartaren)

#22 » 18:36:45, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelkollade allt och det är iallafall monterat enligt instruktion
Bild
Bild
Bild
Det är 1 meter mellan balkarna. Får helt enkelt kolla hur det blir praktiskt. Man lär ju ha ett måttband med sig när man sågar.
Fick flytta in (mot centrum) två av stockspännarrören. De slog i hjulen till sågvaggan.
Försökte få stockstöden i linje men 1 av de 2 balkarna var redan så långt det gick i den önskade riktningen.
Men 4 av 5 ligger i linje nu.
Bild
Den svävar i väg mot rälsen.
3,5 meters vägghöjd är lite lågt med travers. Den tar 1,2 meter av takhöjden. Men jag är nöjd!
Bild
Nu har den landat
Bild
Nu fick jag dit de sista prylarna i monteringsbeskrivningen.

Höll på en del med att få sågbandet i våg med rälsen.
Men man kommer aldrig riktig fram (tycker jag) så det får vara (skiljer 1mm) sålänge.
De första snitten, så är det så mycket att fundera på. Allt skall säkert sätta sig en andra gång.
Man får helt enkelt göra om de sista inställningarna en gång till.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#23 » 12:15:33, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har man kört lite i sågen.

Behöver ju ett antal meter bord till festen så det vart att börja göra grova plank av stockarna som ligger för vedtillverkning.

Så det är ju inte direkt kritiskt att alla mått skall bli bra.
Det jag upplever är att sågbandet vandrar uppåt i stocken så om jag börjar på 50mm så är den 48 i slutet.
Vad det beror på har jag inte gjort någon närmare undersökning på.
Jag håller mera på att "såga plank" så man får någon känsla för jobbet.
Såg ju en bild (eller en filmsnutt) på en Maskinist som hade en hink för sågspånen. Detta trix kopierades rakt av och jag var tacksam för "trixet" eftersom det genereras rätt mycket spån från en 5 meter lång 300 bred stock.

När man sågar reglar så har jag inte samma "problem" med att sågbandet vandrar uppför i stocken.

Kohler motorn är väldigt lättstartad. Provdrog lite i snöret efter att jag har fyllt på olja och bensin. Den startade direkt, jag drog varken hårt eller snabbt.
Men startmotorn är trevlig så elstart kan ändock rekommenderas.

Angående stockspännare och spårvidsförändring på rälsen så har jag inte kollat upp något av det ännu.
Försöker mera förstå vad jag håller på med och hur man kan göra.
Måste hitta någon bok på antikvariatet som beskriver sågning av stockar.
Det här är ju ett område där man kan köpa en bok från valfritt århundrande, dom vist vad de gjorde även i gamla dar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Bygert

#24 » 12:21:53, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur lång tid tror du det tog sammanlagt att komma från låda till såga?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stridis2

#25 » 22:53:45, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:...Det jag upplever är att sågbandet vandrar uppåt i stocken så om jag börjar på 50mm så är den 48 i slutet...

Kolla skränkningen på bladet. Inte säkert att nya blad är rätt skränkta. Kolla också bandspänningen samt att bandet är absolut parallellt med sågbänken. Sista sak jag kommer på på rak arm är att kolla att spännhjulet står rätt i lodlinje samt linjerar rätt med drivhjulet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_ (trådstartaren)

#26 » 23:00:38, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Hur lång tid tror du det tog sammanlagt att komma från låda till såga?


ensam med travershjälp en 10 timmar

Har man inte travers så behöver man lyfthjälp samt att sågdelen väger 450kg när den skall upp på rälsen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#27 » 23:12:21, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för inlägg.

Stridis2 skrev:Kolla skränkningen på bladet. Inte säkert att nya blad är rätt skränkta.


Får bli med skjutmått. Men kanske att jag har något "underligt" instrument som skulle kunna passa.

Stridis2 skrev:Kolla också bandspänningen

Det finns några olika varianter att ställa in bandspänningen men skall jag vara helt ärlig så använde jag den mest oprecis metoden av de tre

Stridis2 skrev:bandet är absolut parallellt med sågbänken.

Den får jag fundera på hur jag skall mäta upp

Stridis2 skrev:kolla att spännhjulet står rätt i lodlinje samt linjerar rätt med drivhjulet.


Har ju en liten digital vinkelmätare att kolla med, borde fungera.

Redan första dagen så funderar man på en "bättre" styrning av vattnet till sågbandet.
Ventilen nere vid motorn som skall starta/stoppa vattnet läcker lite i stängt läge.
Samt när man sågar så måste man justera om ventilen så att det kommer vatten.

En spolarvätskamotor som är styrd via en varvtalsreglering måste ju ge ett jämnare flöde än den befintliga konstruktionen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#28 » 23:24:26, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Stridis2 skrev:bandet är absolut parallellt med sågbänken.

Den får jag fundera på hur jag skall mäta upp

Stridis2 skrev:kolla att spännhjulet står rätt i lodlinje samt linjerar rätt med drivhjulet.


Har ju en liten digital vinkelmätare att kolla med, borde fungera...

Ett långt vattenpass som man lägger mot hjulen är en mycket bra början. Sedan måste man vinkla hjulet en aning för att bandet ska gå rätt. Kommer inte ihåg hur, men när jag gjorde en sådan inställning så var det bara att snurra hjulet lite för att se åt vilket håll bandet klättrade.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_ (trådstartaren)

#29 » 22:05:13, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag märkte jag att jag återmonterat skyddet för sågbandet fel.
Detta märktes med att bandet hoppade av när tanden träffade skyddet.

Ja vissa saker skall man tydligen lära sig på detta sätt!

Efter återmontering av sågbandet så kom jag 5 cm in i stocken innan det small till igen (nu med skyddet rättmonterat) och sågbandet vart skrotat.

Nåväl fram med ett nytt band (köpte ju en 10:o pack) och efter montage så sågar den mycket bättre än innan.
Snitten blir jämna (mycket jämna) och snitten blir raka utan vandring i höjdled.

Jag har tagit några bilder men kameran ligger någonstans just nu, kommer säkert fram när som helst.
Senast redigerad av QV_ 22:26:02, 29-05-2022, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#30 » 22:13:17, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gustav9797 skrev:Vad jag har märkt så diffar höjden på tvärbalkarna upp till flera millimeter, vilket gör att höjden på snitten diffar ungefär lika mycket.


Har funderat på detta och får inte till att det skall vara något bekymmer rent praktiskt.
Då det skulle kunna ge ett bekymmer är när man sågat ner sin "fyrkant" så man bara har en 25mm kvar. Först då är det väl möjligt att plankan kan sjunka ner och lägga sig på alla stöd.
När den är 250 x300 mm (eller så) så kommer den att rida på de två högsta stöden.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se