Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Nedfallen gren.

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Murre o2 (trådstartaren)

#31 » 18:44:20, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo 90cm svärd skulle räcka långt :grin: Men blir nog billigare att anlita en expert med rotavdrag till jobbet...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#32 » 19:30:17, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den fallne hjälten har legat och stört mig ett tag på marken. Så idag när det var blåsigt och allmän sämre väder bestämde jag mig för att ta tag i det hela. På nära håll var det som en strandad val :uupps: Hur tackla detta. Sågade runt stammen men svärdet nådde ju inte till mitten någonstans så bitarna höll ihop bra ändå.
Bild
Med två domkrafter på 3 och tio ton spräckte jag isär bitarna, något tillfredsställande över knakandet när domkraften knäcker motståndet :grin: Men mycket jobb.
Bild
Bild
Fortsatte och delade i mindre bitar, när de var nere i viss storlek kunde jag såga genom dem på mitten från båda hållen och klyva dem med kilar. Blir mycket ved!

Försökte räkna årsringarna för att räkna ut hur gammal trädet var, svårt, kom fram till någonstans mellan 75 och hundra år. Gissar på runt 75, ungefär lika gammal som jag! Jag försöker minnas hur det såg ut här när jag förs cyklade förbi för en 70 år sedan men det är blankt i minnet, hade jag då vetat att jag en gång skulle äga stället hade jag tittat noga men då var det bara en bondgård i mängden. Enda minnet jag har är när jag körde förbi på moped i början på sextiotalet och husets tak låg på åkern framför, första renoveringen av bostadshuset pågick. Men bokarna minns jag inget om...
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magloman

#33 » 18:38:15, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart med domkraften sådär. Har haft liknande problem med grova stammar man vill göra kubb av. Man orkar inte rotera stammen heller förrän den blir i mindre bitar. Nog för man oftast når ner med spetsen på svärdet men man vill ju inte heller såga i marken så kedjan blir slö.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Viktorputts

#34 » 20:26:29, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lägger all bok åt sidan för öppna spisen som mysved. Enligt min mening finns ingen bättre ved, brinner länge, lugnt och fint utan att spraka :thummar:
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Murre o2 (trådstartaren)

#35 » 22:07:35, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:Jag lägger all bok åt sidan för öppna spisen som mysved. Enligt min mening finns ingen bättre ved, brinner länge, lugnt och fint utan att spraka :thummar:

Jag har en jäkla masa bok ved nu :uupps: Önskar bara att den varit lättare att få från platsen, skottkärra är enda chansen. Bok slöar kedjan kunde jag konstatera, fick slipa den idag innan jag körd vidare och med nyslipad kedja gick det plötslig mycket fortare och blev bättre spån än på slutet i går. Försökte fila den igår men det hjälpte inte mycket.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#36 » 08:53:49, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Det var en liten nätt sak. Bara å köpa så har du en såg när det är dags att ta ner nästa bok! :thumme:


7,6 kg utan svärd :svettas:
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

marve

#37 » 01:35:49, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis på dagen Michael Meier! :bira:
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se