Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Plockade svamp.

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Murre o2 (trådstartaren)

#1 » 08:01:49, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lag det under det här temat fast det kanske är lite på gränsen.

Jag och frugan tänkte vi skulle plocka svamp fö några dagar sedan men det visade sig att alla skogsvägarna var stängda i år, bommar och skyltar... Förståligt i sig men frugan är ju lite krasslig och har svårt att gå längre sträckor så vi fick lägga ned planerna. Men igår när vi handlade på ICA hade hon köpt en 150 grams låda med kantareller, jag skannade in och 80 spänn :uupps:

Så när vi kommit hem och packat upp tog jag en plastpåse och en hjälm, kickade igång en tvåhjuling och gav mig iväg. Har ju plockat svamp i de skogarna i 68 år så jag tänker inte sluta och jag känner till stigar och timmervägar utan stoppskyltar farbara på två jul. Väl vid första stället/utgångs platsen parkerade jag och började leta, det första pålitliga var väldigt omrört och gav bara tre svampar, grävling i farten tänkte jag. Nere i skogen såg det ut som en jordfräs gått över all mark :eek: Vildsvinen har flyttat in insåg jag, första gången i den trakten. Gillar de kantareller? Min skörd blev i alla fall halverad, de högre liggande markerna på bergsryggen var orörda. Så på en timme fick jag i alla fall ett kilo, taggsvamp och stensopp samt mest kantareller. Bra timpeng...

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



BM425

#2 » 09:50:37, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag hört så är vildsvin duktiga på att förstöra goda svampmarker.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Murre o2 (trådstartaren)

#3 » 13:19:23, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Vad jag hört så är vildsvin duktiga på att förstöra goda svampmarker.

Ja, otroligt vad de bökat upp många ha under träden :uupps: Vi har varit relativt förskonade just här tidigare. Jag har ju också lite skog, inga vildsvin där än men ganska dåligt med kantareller, får högst ett halvkilo där. Skulle det flytta in vildsvin där lär jag ha svågern P här på stubben, han sköt nyligen ett hos frugans systerson som fått in dem i trädgården ute i Sotenäset. Så vildsvinen breder ut sig snabbt!
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Krister W.

#4 » 15:33:42, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka kantareller är ju underbart! Särskilt i år som det redan kommit upp präktiga bestånd i skogarna häromkring. :grin:
Rensa fångsten inte lika kul dock... ;-/

Beträffande bommade skogsvägar o dyl är det snarare regel än undantag i dessa trakter, o har så varit så länge jag kan minnas. Trist, men förståeligt.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

SwedEh

#5 » 16:03:18, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Lag det under det här temat fast det kanske är lite på gränsen...

N'ä, det är nog helt rätt kategori.. Skogsbruk.... jag -brukar- plocka svamp i skogen.. alltså helt rätt :D
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Holger

#6 » 16:13:39, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte svamp, men blåbär och lingon, jösses vilka mängder vi har här i Hestra.
Gick tvärs genom skogen med dottern vid golfplatsen här och jag kunde inte sluta att plocka. Otroliga mängder i skogen där!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ivar Risslén

#7 » 16:24:20, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med att plocka bär i Tyskland ?
Eller finns det inga vildväxande bär där.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

uppland2

#8 » 16:36:50, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Hur är det med att plocka bär i Tyskland ?


Tyskar är ofta oroliga för binnikemask.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

treaser2

#9 » 23:01:54, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp binnikemask, frihet och USA
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Holger

#10 » 10:59:18, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo Ivar, det finns det, men naturligtvis inte på långa vägar så mycket som här. Sedan har vi ingen allemansrätt i Tyskland, det försvårar det hela ;-)
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ivar Risslén

#11 » 12:25:22, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har vi problemet med industriplockningen av bär innan de har hunnit att bli mogna. Det skulle behövas inskränkningar i allemansrätten att det bara skulle gälla för privatpersoner och inte för anställda åt bärföretagen. Det är många problem med den senare gruppen men det har blivit viss bättring de senaste åren.
När skogarna dammsugs på bär så minskar mattillgången för de vilda djuren och fåglarna inför vintern. Sedan så klagas det på att fågelstammarna minskar och har helt försvunnit på vissa håll.
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Krister W.

#12 » 22:32:38, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk så olika det kan vara. Norröver plockas det bär i stor skala av importerad arbetskraft (antar det fortfarande är så?), så det ta slut. Här i söder dignar skogarna av blåbär o lingon (jo, det är faktiskt sant!) men ingen gitter plocka dem... Det som inte ätes av fåglar o vilt ruttnar bort. Det finns nog åt alla som vill ha!

Nu skall jag väl inte påstå att jag känner tillståndet för hela södra Sverige, men här i trakterna lyser bärplockarna med sin frånvaro.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

raggsockan

#13 » 23:44:12, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

brukar och plocka en hel del svamp och bär
under nödår så brukar jag plocka och sälja , är väl knappt värt de nu när dieseln har blitt så dyr
senast jag sålde var de väl 2-3kr kg för lingon och 5kr för blåbär för några år sen , minns när man var ung så gick de och plocka ihop nog med bär så man kunde gå på höstmarknaden och köpa så mycket godis att man rulla fram och leva som en prins den helgen
( å en hel hög med smällare :mrgreen: )
brukar och göra som så att jag åker lång nol på skogen som vi säger här , dvs dit vanliga Svenssons och bärplockare inte ids och åka elr gå .där brukar de finnas i rikedomar , fördel och vara uppväxt i en lingon tuva att man behöver aldrig gå tomhänt
dock så är man så van med hemma gjord sylt å saft så man tål inte köpe saft elr sylt , hemmagjort skare va annars kan de kvitta
tyvärr har bommarna blitt vanligare här i värmland med
ifjol fick jag min första utskällning av en markägare , förstår inte vad de ska göra för nå nytta och stå å stampa i vägen å vråla de här är min väg .fick vända på stället (mitt ute i ingenstans)
hade han vart lite bussig och mänsklig av sig så hade jag gärna bjutt på några kilo kantareller och bär som tack för att man får låna vägen 5 minuter

synd att de är lite långt till dig murre
annars har jag kantareller bakom stug knuten tar väl en minut och gå ifrån bilen
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

3 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Viktorputts

#14 » 06:47:23, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bommar :aaargh: Jag fattar inte varför de ska sättas upp.
Hur många ören kostar det mig i ökat underhåll om en personbil kör min skogsväg. Och om bara en pensionär eller handikappad kan komma ut och "skogsbada" eller plocka svamp känns det bra.
Om en skogsbrand har startat så vet vi nu att varje minut som brandkåren är försenad påverkar slutresultatet.
Jag vill inte att brandkår eller ambulans försenas när det är "fara i dröjsmål" hos mig eller min granne längs vår väg.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Krister W.

#15 » 08:30:45, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här i folkrika södern fylls snart varenda skogsglänta som är tillgänglig med bil upp med diverse bråte, utbrända bilvrak, gamla möbler som ingen vill ha, gamla spisar o kylskåp, byggavfall mm.
Fråga mig inte varför. Sett massor av exempel på det, på mina många cykelturer "i skogen".
Men det kan vara ett skäl till varför markägare är så pigga på att bomma för sina skogsbilvägar. Kanske inte i första hand att man vill hindra allmogen att nå avlägsna badplatser, svamp o bärmarker etc...?
Det förekommer även viss form av camping ibland, som leder till otrolig mängd kvarlämnad avfall.
Det är trist att det är så.
I "ödemarkerna" norr över kanske förhållandena är annorlunda?

En annan faktor kan vara att det också gärna körs "rallykross" med div. fordon på undanskymda skogs- grusvägar. Det ger nog mer vägslitage än några enstaka bärplockares bilar. Råkar sen skrotbilen ifråga totalhaverera därute i skogen, är det enklare att bara dumpa den i något dike, mosse eller vattendrag, än att släpa hem den igen. Och gärna sätta eld på den också.
Eller bara att man tröttnat på den. Så blir det någon annans problem....

Förmåner (som t ex allemansrätten är för icke-markägare) brukar gärna överutnyttjas/missbrukas. Vilket gärna leder till att de försvinner så småning om. Eller i varje fall försvåras mha vägbommar t ex.

Vore intressant om någon skogsägare kunde dela med sig av sina synpunkter på ovanstående. Varför man väljer att bomma, eller inte bomma, sina skogsbilvägar....
Nu sladdade jag visst iväg från trådens ämne lite grann. Sorry.
:smile:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

2 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se