Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Tagit ned björkar/sly.

110 inlägg • Sida 8 av 8
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Mattias_Edeslätt

#106 » 11:23:23, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sågade du med tjockare brytmån mot sidan du ville få trädet att falla?
Användarvisningsbild
Mattias_Edeslätt
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Murre o2 (trådstartaren)

#107 » 16:38:22, 06-08-2022

Mattias_Edeslätt skrev:Sågade du med tjockare brytmån mot sidan du ville få trädet att falla?

Jo precis och gjorde täta avbrott i sågningen på slutet för att spela in några cm i taget. Skönt när glipan på sågens sida växer, då vet man att man har kontroll på överhänget.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#108 » 17:55:21, 03-09-2022

Tagit ned en bok och några döda askar sista dagarna. Ett lass fick jag lasta två gånger :aaargh: Orsaken var att grannen G tog emot veden om jag kapade den i kubbar och körde bort dem till honom. Så jag bytte till en stor skopa på front lyften och lastade den full med kubbar. Men när jag skulle köra bort dem till honom löste ryck och slit låsningen ut och dumpade alla kubbar framför traktorn.

Fick köra till min verkstad och svetsa på material på skopans lås historia så det inte kan hända igen och sedan tillbaka och lasta kubbarna igen, svettigt jobb. För trångt i skogen för att ha med en kärra, torrt i markerna nu så bara traktorn kan jag ta mig fram med.

fem lass med frontlastaren ar han fått att bita i, de döda askarna ger ju torr och fin ved :smile:

Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#109 » 16:32:01, 24-09-2022

Testade att kapa ned sly tillväxten på åkrarna med den bensindrivna häck saxen, fungerade bra. Har ju inga problem med det långa gräset och övriga växtlighet som vill snärja in sig i i röj sågens roterande centrum. En test bara, får fundera på hur jag går vidare.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#110 » 16:45:17, 09-01-2023

Tog ett tag med röjsågen igen på åkrarna jag röjde förra året. Konstaterade att:
1: Är imponerad över att jag fick röjt allt förra gången, 2 hektar gör man inte på en kafferast.
2: synd jag inte har korgflätning som hobby, 2 meter långa mjuka och raka skott vore perfekt som för fläta korgar.
3:Jobbet vore enklare om marken var jämn och fin, nu är det tuvor med vattenfyllda hål i mellan, jag får hålla ett öga på var jag kliver och ett på röjsåg klingan.

Murre o2
Fler än 500 inlägg

Återgå till Skogsbruk