Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Skotningskostnader jämfört med ny skogsbilväg

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Mangan

#16 » 20:38:39, 15-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte så mycket "som man gör på landet" detta, utan stagdat i lag. När man skiftade utmarken - för Paul_G:s by var det 1876, så fick man oftast en del nära och en eller flera delar längre bort. Och för att det skall fungera så sa man att för att man skall kunna ta sig till och från utskiftena, så skapades det vägar där man fick köra över varandras ägor. Annars skulle ju utskiftena bli värdelösa! Ibland fanns vägarna redan, ibland blev det bara dragna med linjal på pappret och så fick byns delägare fixa vägen där det gick smidigast. Man la ofta ute ett eller annat grustag som samägt för att fixa byns gemensamma vägar. Så ock på Paul_G:s mark.

Jag luskade fram var i landet detta var och hämtade hem dokumenten från laga skiftet. Det står och syns tydligt hur den samfällda vägen är dragen. Och det bruna området märkt 'C' är ett gemensamt grustag,

Bild

Om man tittar i Norrtälje kommuns, så har det varit väldigt duktiga på att registrera dessa vägar. Här i Västergötland är det ofta så att dessa gemensamma vägar inte syns på kartor utan man får gå tillbaka och lusläsa dokumenten och se om det finns något. Då kan man be att få registrera detta, och hux flux kanske en husägare har en samfälld väg över sin tomt! Inget man kan göra något åt!

Ta med kartan till grannen, lägg upp den på bordet, och säg "Så här beslutades det hur marken skulle delas och vägarna se ut. Låt oss följa detta"

11 personer gillar det här inlägget.
Mangan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)



Mangan

#17 » 21:04:12, 15-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Här är det beskrivit i en "Förening", dvs byns delägare har förenat sig om att detta gäller. S:1-8 skrevs dit nu i modern tid för att förtydliga vilken samfällighet det registrerades under. S:2 står exakt var vägen skall vara dragen, och det står tom att den skall vara 20 fot bred (6 m). S:5 är den gamla landsvägen som syns i högerkanten på kartbilden.S:3 är grustaget. S:4 ett annat grustag. S:8 är dikena.

De visste vad de gjorde när de skiftades.

7 personer gillar det här inlägget.
Mangan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

paul_g (trådstartaren)

#18 » 09:35:25, 20-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack oj vilket jobb.
När jag frågade lantmäteriet fick jag följande svar:

Hej!
Marksamfälligheterna Norrtälje Semmersby s:2 och s:3 är delägarförvaltade och det krävs att alla delägare är överens om vad som skall göras på samfälligheterna.
Marksamfälligheterna är bildade vid ett laga skifte 1876, akt 01-VÄD-201 och de ändamål som anges i fastighetsregistret är vad som angavs vid bildandet.
Om vägen behöver t ex breddas för att ni idag behöver använda andra fordon än på 1870-talet krävs att ni gör överenskommelser med de fastigheter ni behöver göra intrång på.


Ställde en kontrollfråga nu med så får se, vägen har nog aldrig varit några 20 fot kan jag säga möjligen runt storlek 20 då på fötter.
Dock tror jag ändå det faller på att alla delägare måste vara överens om alla åtgärder (vilket förövrigt då även gäller byvägen för sommargästerna där sommargästerna inte är delägare eller har servitut, finns inga servitut inskrivna i min fastighet för detta ens för de som har min som stamfastighet) och då kan han alltid blockera alla åtgärder.

Att bara nyttja existerande "väg" blir som att skota ut hela vägen ändå.

1 person gillar det här inlägget.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

PeterR

#19 » 10:02:57, 20-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är 20 fot inklusive diken? Om det gäller vägbanan så behövs väl knappast en överenskommelse för återställning/reparation då överenskommelsen redan finns på pränt? Det är väl bara om man vill avvika från ovan förättning som en ny överenskommelse behöver göras?
Sen är väl frågan om alla markägare är villiga att vara med att betala kalaset? Men det kanske är billigare att rusta vägen ur egen ficka än att bygga en helt ny väg….

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR

#20 » 10:04:07, 20-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

…imponerande detektivarbete Mangan!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Viktorputts

#21 » 11:30:05, 20-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att den samfällda vägen ligger på skapligt underlag, dom visste nog att undvika surhålen förr.
Kalla till ett sammanträde och se reaktionen.
Är bra att vara ute i god tid med sådant här.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Ivar Risslén

#22 » 11:40:07, 20-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hota med att det ska bildas en samfällighetsförening för samfälligheterna från laga skiftet. Det kostar lite för alla skiftesägarna efter hur stor del i samfälligheten de har. På den gamla tiden mätte de i mantal. Det blir smidigare att göra något när det är vanlig majoritet på mötet dit alla är kallade. Är dom inte på mötet så har de inte något att säga till om efteråt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

paul_g (trådstartaren)

#23 » 12:35:05, 20-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:Tror att den samfällda vägen ligger på skapligt underlag, dom visste nog att undvika surhålen förr.
Kalla till ett sammanträde och se reaktionen.
Är bra att vara ute i god tid med sådant här.


Absolut är den vägen dragen på ett relativt bra ställe. Har tyvärr blivit ett surhål på en yta pga att åkern (som är min numer efter jag köpte den marken) halvt blivit sumpskog.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#24 » 12:36:56, 20-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Är 20 fot inklusive diken? Om det gäller vägbanan så behövs väl knappast en överenskommelse för återställning/reparation då överenskommelsen redan finns på pränt? Det är väl bara om man vill avvika från ovan förättning som en ny överenskommelse behöver göras?
Sen är väl frågan om alla markägare är villiga att vara med att betala kalaset? Men det kanske är billigare att rusta vägen ur egen ficka än att bygga en helt ny väg….


Måste ju vara inkl diken... Inte tusan gjorde man 6m breda vägar för hästar förr :)

Men troligen behöver dragningen ändras något för att kunna ta fram lastbil och vändplan kräver ju också ganska ordentligt intrång.

1 person gillar det här inlägget.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

BM425

#25 » 13:26:32, 20-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns förr fram till kanske 15 år sedan hade sågverket hemma i Småland en Volvo dumper med släp.
Den var kostnadseffektiv jämför mot lastbil på kortare avstånd, samt att den klarade av dåliga skogsvägar.

Kan det vara ett alternativ att ha ett annat fordon transportera på den gamla vägen.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Mangan

#26 » 18:48:00, 20-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, du kan inte tvinga de andra att vara med. Men du kan be Lantmäteriet skapa en förening, så kan en majoritet bestämma och tvinga samtliga att betala. Som det är nu så kan du köra på den, men inte tvinga någon annan att vara med och betala.

1 person gillar det här inlägget.
Mangan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Mats i Myrhult

#27 » 21:27:54, 20-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med egen väg är dyr men bra. Plus att du kan meddela jaktledaren att den inte är tillgänglig för jaktlagets fordon.
Svåra överväganden!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Burträskarn

#28 » 20:01:45, 21-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vägbredden anger ganska säkert körbanans bredd, utrymmet som krävs för slänter och diken varierar ju rejält, och är omöjligt att formalisera. Om den eventuella föreningen är avliden (väldigt vanligt), och stadgarna inte uttryckligen förbjuder nån specifik form av användning, då är det bara att köra och se glad ut. Efteråt kan det dock vara på sin plats med ett eller annat gruslass, eftersom din användning av vägen inte får resultera i att de andra delägarna inte hindras i sitt nyttjande av vägen. Din s*rk*k till granne kommer att fortsätta ta för sig om han inte får sig en (bildlig) smäll på näsan...
Jag är själv delägare i en privat väg. En av de andra delägarna dundrade glatt fram med fullastad timmerbil, med tydliga skador som följd. Då detta påpekades blev svaret att det var "deras" väg... I slutändan fixade de till vägen. Poängen är att om grannen hävdar att det är hans väg, så kan du säga att den är 8 procentenheter mer din...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

e_pettersson

#29 » 22:05:27, 22-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men att veta att det inte finns material att bygga vägen av gör man inte säkert förens grävmaskinen är på plats.
Byggde en väg I vintras där det skulle finnas ett kärr som det absolut inte skulle gå att bygga väg igenom, skulle bara vara bottenlös svartjord. Tji fick dom, över det kärret bygge jag vägen och körde inte ens dit material, en meter under svartmyllan var det grå fin pinmo. Blöta massor såklart men fina, utmaningen var att ta sig fram med grävmaskinen. Nu är vägen torr och stenhård.
Berg och grund mark är väll det som är jobbigast, ja myr då förstås.

Ett annat vägbygge som avslutades idag.
Stenrik och blockig terräng. 1km totalt varav ca 300 meter är byggt över svartjord med lera under, flyttat med dumper, material hämtat i övrigt vägområde. Inklusive 4 trummor, ett T kors och två vändplaner landar det någonstans 230-250 kr metern. Återstår toppgrusning med 7 cm kross.


Bild

Grovbruten vändplan 27 meter i diameter.

Bild

Och det är denna sort terräng vi jobbat i. All sten i vägområdet är nedgrävd.

Bild
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

16 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

paul_g (trådstartaren)

#30 » 11:07:11, 24-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

@e_pettersson snyggt.
Jo, är självfallet svårt att veta exakt hur det ser ut. Men utifrån det jag grävt själv i markerna så är det tunna jordlager. Mycket berg i dagen bredvid dragningen också vilket indikerar att det inte blir så mycket.
Får man fråga ungefär var du byggde den vägen? Mest som referens :)

Tack för svaren alla för övrigt jag uppskattar det verkligen.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se