Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistens forbrytelsesregister

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Plockade svamp.

67 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Murre o2 (trådstartaren)

#61 » 08:27:12, 13-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte ådragit mig några fästingar på flera år trotts mycket i skogen så tyckte/tycker inte att det är lönt att vaccinera mig. Men vaksamheten sjönk ju med tiden och jag bytte inte alla kläder ock körde de gamla i tvätten efter svampturen så den här gången hade jag plockat upp två fästingar på vägen, in liten som ett knappnålshuvud och en normalstor, de finns ju i olika stadier. Så skräck reklamen för TBE vaccinet strax efter jag upptäckt dem satt klockrent...
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

PeterR

#62 » 22:11:27, 13-09-2024

TBE vaccin är väl vad alla kloka människor ser till att ha. Risken må vara liten, men den finns ändå!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Murre o2 (trådstartaren)

#63 » 08:37:10, 15-09-2024

Bäst är att försöka inte bli biten av fästingar, de kan sprida flera sjukdomar som det inte finns vaccin mot.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... sjukdomar/.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#64 » 18:39:50, 18-09-2024

Ny svamptur, förmodligen sista i år då de gula kantarellerna börjar tryta. Fick bara hälften av vad jag brukar få. Kompenserade lite med Trattkantareller som börjat komma ordentligt nu. Men en fin varm och solig dag så jag njöt av att kunna gasa på lite på skogs vägarna :grin: Och glad att kunna skutta upp och ned i bergen, frugans kusin och hennes man ät bara något år äldre och de går bägge med rullator nu... Fick lite problem med ett nytt vindfälle över vägen, gick inte att komma förbi, till slut fick jag bryta av en gren, stänga av motorn, lägga ned maskinen och dra den under trädstammen. Tog andra vägen därifrån.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#65 » 16:12:00, 19-09-2024

Jag var föresten inte ensam om att få problem med vind fällda trädet, när jag kom höll en bekant till mig, K-E , på att lyfta sin el cykel över stammen. Han sade att han cyklade den vägen för att få motion, jag tänkte nog att han skulle få mer av den varan utan el på cykeln :smile: Men han sade också att han skulle hämta motor sågen senare och kapa en bit så de skulle gå att passera.

Jag plockade föresten upp en fästing på denna svamptur med, kollade noggrant efteråt. Men nu haltar jag fram i dag med ont i höger knä, inga problem att klättra runt i bergen i går men när jag skulle bära ut en massa grejor idag så såg jag inte var jag satte fötterna för lasset och halkade på översta trappsteget utanför och vred till knäet :sad: Typiskt! Har inte tid att vila något knä så får halta på.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Sparrow

#66 » 18:45:10, 19-09-2024

:shake_hands: Nä vem har tid att va sjuk
Sparrow
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Murre o2 (trådstartaren)

#67 » 21:39:07, 26-09-2024

Knäet var svullet och jag kunde inte böja det så jag fick ställa in nedsågningen av ett par träd som jag skulle hjälpa grannen revisorn med på helgen. Knäet är mycket bättre nu, även om det inte är helt bra igen, så får ta fram motorsåg kommande helgen i stället.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Återgå till Skogsbruk