Tagit ned björkar/sly.

Diskutera allt som hör till skogsbruk hÀr.
Inga teknik-diskussioner hÀr!
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo 320

Re: Tagit ned björkar/sly.

InlĂ€gg av Murre o2  (trĂ„dstartaren) »

Var ut till sommar torpet idag för att klippa grÀs och se till det. Men ett gammalt ÀppletrÀd hade blivit knÀckt av blÄsten, ruttet inuti. LÄg omkullvÀlt i trÀdgÄrden. Hade inte med mig nÄgon motorsÄg sÄ fick ta den el drivna kedja sÄg jag hade dÀr ute. Förra Àgaren klippte grÀset med en el klippare med lÄng sladd sÄ jag hade sladd som rÀckte. SÄgen hade lÄngt svÀrd och var stark sÄ det fungerade men, till knappen var sÄ trög att jag fick ont i pekfingret efter bara nÄgra minuter! Sedan hÀngde ju sladden upp sig i grenar hela tiden, sÄ pÄ det hela svÄrjobbat. Men blev upp kapat i bitar till slut.
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Stormen hÀrom dagen knÀckte nÄgra trÀd. Akutast var ett som landade pÄ grannens Àng.
Bild
Inget favorit jobb hos mig med stormfÀllen, man vet aldrig vad som hÀnder nÀr man börjar kapa med alla grenar som ligger i spÀnn sÄ man fÄr jobba försiktigt. Stammen var ju knÀckt 3 meter upp men inte av sÄ den var svÄrÄtkomlig. Men en stund med Husqvarnan sÄ var det styckat i bitar.
Bild
Och en stund senare var grannens Àng so om inget hÀnt :grin:
Bild
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Haft tid att röja lite sly igen, nu satsar jag pÄ att ta lite i taget och föröka Ätererövra den markbiten frÄn naturen. Börjat med en bit mellan vÀgen och mitt flygfÀlt, eldade riset som legat och torkat ett par veckor i dag. Blev bra, fÄr gÄ pÄ stubbarna med motor sÄg och röjsÄg igen sÄ skall det nog bli bra till slut.
Bild

Bild
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Man hittar alltid nÄgot som idioter slÀngt ut genom bilrutan nÀr de passerat, en ölburk och en vodkaflaska i detta fall, bÄda tomma. SÄ om nÄgon sÄg mig vandra runt den flammande bÄlen med en ölburk i ena handen och en vodka flaska i andra sÄ firade jag inte nÄgon sorts eld fest :smile:

Gav mig pÄ stubbarna med motorsÄg i dag, kommer att bli en rejÀl brasa till i den Ànden pÄ omrÄdet nÀr stubbarna fÄtt torka, ser ut som skrutt just nu i omrÄdet, fÄr samla stubbarna i en hög.
Bild
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

HÄller pÄ att sama en ny hög för att elda senare.
Bild
Kört upp en tank pÄ motorsÄgen efter bilden tagits med att kapa ned stubbar. Slöar kedjan nÀr man kör sÄ nÀra marken men kommet att underlÀtta i framtiden. Men det Àr helt klart mer jobb Àn jag trott med att Äret erövra marken frÄn skogen :sad: Kommer att ta tid Àven om jag sÀtter in traktorn till vÄren.
Ivar Risslén
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grÀvaggregat och TranÄs 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Sverige

InlĂ€gg av Ivar RisslĂ©n »

En grÀvmaskin underlÀttar att fÄ bort stubbar och rötter sedan sÄ fÄr man sitta i vÀrmen i en hytt.
Errare humanum est
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Jo, jag utnyttjade det i remsan vid diket nÀr vi rensade diket mellan Äkrarna sist. Men det Àr ett dyrt sÀtt att fÄ bort stubbarna pÄ...
Bild
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Eldade upp högen idag nÀr det slutat blÄsa, blev bra. OmrÄdet som man inan inte kunde tas sig fram igenom ör nu öppet och ganska rent. SÄ nu skall sly bekÀmpningen bli framgÄngs rik pÄ den biten i alla fall.
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Fantastiskt vad en stor hög med grenar och stubbar kan bli reducerat till :grin:
Bild
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Har ju en stor tall mitt i kanten pĂ„ mitt flygfĂ€lt, jag har lĂ€nge funderat pĂ„ att ta bort den för den Ă€r i vĂ€gen nĂ€r jag flyger och förr eller senare hamnar ett flygplan i den. Och hĂ€romdagen hĂ€nde det, en Cessna som Ă€r trög innan den svĂ€nger fastnade i toppen! SĂ„ bara att klĂ€ttra upp och hĂ€mta ned. Konstaterade att jag svingade mig lĂ€ttare i trĂ€den för 70 Ă„r sedan :smile: Men Ă€n kan gubben. SĂ„ kĂ€rran kom ned oskadd men dags att ta fram motorsĂ„gen! Återkommet i Ă€mnet.
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Har inte hunnit göra nÄgot Ät tallen Àn, planen Àr att kapa den nÄgra meter upp och sÀtta en vÀderstation pÄ toppen för att ha bra kontroll pÄ vind riktning och styrka.
Bild
Sedan har jag sparat en ek vid dikes kanten, jag gillar tallar och bokar och ekar för att de Àr vackra och inte slÄr en massa tjuvskott. Men den eken stÄr i vÀgen nÀr jag kör landnings varvet sÄ jag funderar pÄ om den inte borde bort den ocksÄ...
Bild
AnvÀndarens profilbild
BurtrÀskarn
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280
Sverige

InlĂ€gg av BurtrĂ€skarn »

Tallen mÄste bort, om inte annat av rent estetiska skÀl...ful som stryk!
Men var försiktig, stora och lÄnga kvistar kan göra rejÀlt ont om det vill sig illa....
Destructum necesse est - dynamit smÀller högst!
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Tog ned tallen idag. Överraskades av hur grov stammen var nĂ€r jag gick i nĂ€rkamp med den, SvĂ€rdet nĂ„dde bara halvvĂ€gs igenom. Och fullt av riviga björnbĂ€rs snĂ„r runt ocksĂ„. Nu Ă„terstĂ„r att ta hand om allt ris som det blir nĂ€r man tar ned ett sĂ„nt trĂ€d. FĂ„r Ă„terkomma med bilder.
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Fortsatte idag men trög början, min trogna Husqvarna sÄg jag anvÀnde i gÄr tÀnde vid första rycket om dog och vÀgrade starta igen. Sur tÀnkte jag och plockade fram den andra sÄgen, en Skil som stÄtt en 6 veckor sedan sist sÄ inte fel att köra lite med den igen. Men det var en stor bit borta pÄ gummi tutan man matar fram brÀnsle med, var hel sist, mÄste varit en mus i uthuset som gnagt bort mitt biten :uupps: Bensin Àlskare? FÄr köpa en ny bÀlg. SÄ bara att stÀlla tillbaka och riva stiftet pÄ Husqvarnan. Mycket riktigt blött sÄ efter lite ren blÄsning och puts sÄ var den igÄng till slut. Kapade ned grenarna till hanterliga bitar, fÄr göra brasa pÄ riset framöver.
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Pratade med min lokala motorsÄgs firma om reservdelen, han sade att det var vanligt att mössen Ät upp den dÀr delen! MÄste vara nÄgon mjukgörare i den dÀr plasten som lockar möss trots bensin kryddan :smile:
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Skogsbruk"