Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Bygging av enkel skogsvei/traktorvei.

46 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

dimmu

#31 » 03:27:48, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

fine bilder du har lagt ut, å fine veger :grin:
skal bygge litt skogs veg her er planen,(det har jag aldrig gjort førut) :???: har hatt jd 1070 på besøk å nu ligger det en trase på 10-11 meter klar igjenom god granmark med tendenser til hardt fjell her å der upp i dagen.
Hur gjør man med store stubber? graver man ned dom jupt eller kjører man dom bort? Tar imot alla tips om hur man gjør ny väg! er inte stabil bra grund å bygge veg på,men det fins grustak inte långt bort så tanken var at få på et bære lag på toppen å sen fin grus men det blir på sikt
dimmu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:47, 19-06-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Bjørn (trådstartaren)

#32 » 17:54:08, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimmu skrev:fine bilder du har lagt ut, å fine veger :grin:
skal bygge litt skogs veg her er planen,(det har jag aldrig gjort førut) :???: har hatt jd 1070 på besøk å nu ligger det en trase på 10-11 meter klar igjenom god granmark med tendenser til hardt fjell her å der upp i dagen.
Hur gjør man med store stubber? graver man ned dom jupt eller kjører man dom bort? Tar imot alla tips om hur man gjør ny väg! er inte stabil bra grund å bygge veg på,men det fins grustak inte långt bort så tanken var at få på et bære lag på toppen å sen fin grus men det blir på sikt



Skogsmark burde i utganspunktet være et godt alternativ for å bygge vei :)
Jeg bruker legge kvist og iallefall de minste stubbene i bunnen av vegstammen og etter det bruke massen fra vegdike å bygge vegstammen av. De største stubbene kan det være en vurderingssak hva en skal gjøre med, kommer mye an på hvordan terrenget og grunnen er. Jeg er skeptisk til å grave ned alt for mye storstubber i vegbanen. Men er det kupert terreng så finns det alltid en plass for stubbene.
Mange bruker fiberduk og legger bærelag av tilkjørt masse der det er dårlig bæreevne. En gammel gravemaskinkjører jeg kjenner bruker sjelden fiberduk om det er myr. Han graver som regel opp av massen som er under myra og bygger vegen av og har da ganske djupe diker på begge sider av vegen. Som regel er det grus eller leire under myra, er det leire så blir den knallhard når den tørker, men ulempen er at det tar tid for å tørke opp.

Finns nok mange gode måter bygge vei på. Personlig synes jeg at mange bruker fiberduk i tide og utide på vegbygging, bedre å gjøre seg nytte av de massene som finns på plassen hvis det er mulig. Stor gravemaskin er å foretrekke på vegbygging, eventuellt kombinert med bulldozer. Se på Connys tråder :grin:

Bergnabbene bruker du dynamitt på, da får du mye fin stein å bruke der det er bæresvakt.

Kunne vært fint å se bilder fra vegtraseen din :)

Det finns forøvrig mange her som har byggd mye mer veg enn meg som kan gi råd. :)


Mvh. Bjørn
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

dimmu

#33 » 14:11:48, 08-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

takk for svar bjørn kommer tilbake m bilder å frågor , når potatisen er innomhus,
dimmu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:47, 19-06-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Bjørn (trådstartaren)

#34 » 23:27:38, 06-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holder for tiden på å grave skiffer på gården hos en kompis. Skifferen skal brukes bl.a. til bærelag i traktorveger og en lagerplass for rundball.

Bilder:


Bild

Top of the world :grin:

Bild

Bild

Bild

Bild
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Brynjar

#35 » 22:48:47, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å høgt settn!! :mrgreen:

Å bygge skogsvei over myr betinger dype diker som nevnt ja. Gjør man det på våren når jorda tørker som best så tar det ikke så lang tid til vegen er fast. Vann i massene er bare bra,vann komprimerer og gjør massene hardere. Jeg har bygget noen veier i bløtt terreng med grus og leire,og disse veiene er knallharde i dag. :grin: Faktisk bedre og bruke stedlig leire og grus som er under myra,enn tynt tilkjørt lag med f.eks kult o.l. Dette betinger igjen selvsagt at det ikke er metervis ned til fast grund :smile:

Det finnes mange typer leire,men skal man bygge av leire så anbefales et lite lag grus på toppen for og hindre direkte regnvann på leirflaten.

Utløp på dikene er å anbefale. gamle trær som kommer fram på tvers av dikene lar man ligge,så unngår man og ødelegge torvlaget der veien skal være.

Ingen fare å snu stubber opp ned i naturlige senkninger i terrenger,men å fysisk grave dem ned i et myrhull i vegbanen er ikke å anbefale. La torvlaget være så helt som mulig. Bygg veien over de tørreste punktene på myra,dvs mot der det er små trær. Der er det som regel en stein eller grusbakke.
Er det mye stor stein i myra kan den stables på sidene og grus fylles i midten.

Slik har jeg lært å bygge skogsvei,noe selv lært og noe fra de eldre karene. Men om det er fasiten,det kan jeg ikke garantere. :grin: Men de veiene jeg har bygget fungerer godt.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Brynjar

#36 » 22:56:50, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personlig synes jeg at mange bruker fiberduk i tide og utide på vegbygging, bedre å gjøre seg nytte av de massene som finns på plassen hvis det er mulig.


Dette har du helt rett i.... fiberdukens bruksmål har blitt helt misforstått i dag.
Å bruke bulldoser er vel et godt alternativ på litt store skogsveiene, men på en liten traktorvei så vet jeg ikke om jeg har villet brukt den så mye. Kjører opp og ødelegger vel mer enn man ordner ser jeg for meg kanskje?

Du har jo bulldoser og er kanskje ikke enig men...bare slik jeg ser det for meg.... :smile:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Bjørn (trådstartaren)

#37 » 00:04:36, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brynjar skrev:
Personlig synes jeg at mange bruker fiberduk i tide og utide på vegbygging, bedre å gjøre seg nytte av de massene som finns på plassen hvis det er mulig.


Dette har du helt rett i.... fiberdukens bruksmål har blitt helt misforstått i dag.
Å bruke bulldoser er vel et godt alternativ på litt store skogsveiene, men på en liten traktorvei så vet jeg ikke om jeg har villet brukt den så mye. Kjører opp og ødelegger vel mer enn man ordner ser jeg for meg kanskje?

Du har jo bulldoser og er kanskje ikke enig men...bare slik jeg ser det for meg.... :smile:



Har det der helt klart du Brynjar :thumme: :grin:

Bulldoseren er jævlig kjapp på masseforflyttning, så om du har en morenerygg som skal brukes til å bygge opp vegbane i en dal/søkk så er den kanskje ikke så dum. Dessuten pakker man massene godt etterhvert som man legger de ut. Men da er det nok ikke snakk om "liten traktorvei" :grin: (Her bygger vi veg bare for store traktorer :mrgreen: )

Om man bare skal dandere til veg med diker og bruke masse som finns innen rekkevidde så er nok gravemaskin helrett.



Brynjar skrev:Å høgt settn!! :mrgreen:



Kom omsider lenger ned, men da var det med en ganske stor haug med skiffer/fløssberg :mrgreen:
Senast redigerad av Bjørn 00:16:57, 01-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Brynjar

#38 » 22:28:16, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjørn skrev:
Brynjar skrev:
Personlig synes jeg at mange bruker fiberduk i tide og utide på vegbygging, bedre å gjøre seg nytte av de massene som finns på plassen hvis det er mulig.


Dette har du helt rett i.... fiberdukens bruksmål har blitt helt misforstått i dag.
Å bruke bulldoser er vel et godt alternativ på litt store skogsveiene, men på en liten traktorvei så vet jeg ikke om jeg har villet brukt den så mye. Kjører opp og ødelegger vel mer enn man ordner ser jeg for meg kanskje?

Du har jo bulldoser og er kanskje ikke enig men...bare slik jeg ser det for meg.... :smile:





Har det der helt klart du Brynjar :thumme: :grin:

Bulldoseren er jævlig kjapp på masseforflyttning, så om du har en morenerygg som skal brukes til å bygge opp vegbane i en dal/søkk så er den kanskje ikke så dum. Dessuten pakker man massene godt etterhvert som man legger de ut. Men da er det nok ikke snakk om "liten traktorvei" :grin: (Her bygger vi veg bare for store traktorer :mrgreen: )

Om man bare skal dandere til veg med diker og bruke masse som finns innen rekkevidde så er nok gravemaskin helrett.



Brynjar skrev:Å høgt settn!! :mrgreen:



Kom omsider lenger ned, men da var det med en ganske stor haug med skiffer/fløssberg :mrgreen:


Ja regna med det var slik du tenkte Bjørn! :grin: ved uttaking av stor skjæring f.eks så er bulldoser kjempemaskin,også i halvskjæring...



Der man tar ut fast masse er det som regel tørt,og vann er alfa omega for å få fløssberg,morene og leire til og sett seg. Så det og skjære ut vegen i en morenerygg f.eks er topp med bulldoser. Men da må det nesten være litt tørt når man gjør det,og regn etterpå...om man ikke vil lage kliss klass kake :grin:

Alle maskiner har vært sitt arbeidsområde :mrgreen:

Nei det der har vi klart gutan ja :mrgreen:
Senast redigerad av Brynjar 22:32:53, 01-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Bjørn (trådstartaren)

#39 » 23:14:41, 10-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fant et par mobilbilder fra skiffergraving hos en bonde sist sommer.



Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#40 » 00:30:11, 12-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Legger inn noen bilder av en parkeringsplass som ble bygd ved et forsamlingshus i sommer.
Har dessverre ikke noen bilder av hvordan det var før jeg begynte der, men det var ikke så mye mer enn en enkel veg fram til huset. Det fanns en haug med morene der som gjorde nytte som fyllmasse, på toppen er det lagt 0-22.
Siste biten fram mot huset var det myr, myra ble gravd ut, så ble det lagt fiberduk og fyllt på med morene. Ble faktisk ganske bra bæreevne når massene fikk satt seg. Det er omlag 100 meter fra enden og fram til tidligere parkplass ved huset.

Bilden passer vel ikke helt med navnet på tråden, noen moderator får redigere om nødvendig :smile:






Bild
Bild

Bild
Bild
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#41 » 00:32:54, 11-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Noen bilder fra i høst:

Har kjørt mye gravemaskin i høst, men det har blitt lite bilder :sad:


Bild

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

EE

#42 » 00:55:59, 11-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt intressanta bilder!
Tänk vad mycket man kunde byggt om det fanns skiffer på samma sätt här, jag har bara flatberg täckt av morän i mina skogsmarker. Definitivt inget vägbyggarmaterial i alla fall.
Snygga jobb du gör Bjørn!

2 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Bjørn (trådstartaren)

#43 » 01:01:46, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den årlige utbedring av skitrase før snøen kommer. Traseen utvides til 8meter for at spårmaskinen skal kunne kjøre to bredder. Skal ta flere bilder etterhvert.

Bild


Og et bilde av en jobb i trädgården tidligere i høst.

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#44 » 16:12:52, 15-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#45 » 20:30:37, 22-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Graver om kapp med vintern, blir det nok snø så skal det være klart til å kjøre spårmaskin :grin:


Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bert och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se