Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Sälja virke till sågverk som privatperson

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Wizzman (trådstartaren)

#16 » 17:14:22, 13-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får vi se till att ha utgifter på "firman" då (det är nog inga problem, ladan behöver rustas upp). Men hur funkar det omvänt om jag stoppar in privata pengar i "firman" för att kunna köpa in saker som behövs? Avverkningen lär jag ju t ex få betala innan jag får pengarna för virket. Kan jag ta tillbaka de pengarna sen utan att skatta på dem? (Det har jag ju redan gjort eftersom det är lönepengar). På samma vis kan jag ju ta upp utgifter för sånt som behövs för skötsel, t ex en röjsåg, bensin, klingor till den, skyddsutrustning mm flera år innan man får in pengar vid en avverkning.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



jörgen.ottosson

#17 » 17:24:16, 13-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, det kallas ackumulerat underskott eller något sådant.... :klia: (principen du kan gräva ett hål i firmans ekonomi, bokföringsmässigt, genom att betala med privata pengar när firman inte har inkomster, sedan tar du till baks dina privata pengar när firman har pengar, och fyller på så vi hålet i gen.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

robin.gustavsson

#18 » 17:35:16, 13-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

krångla inte till det! har du i övrigt inget behov av f-skatt eller företag så lät det onödigt.
ring din lokala virkesuppköpare så kan han garanterat svara på dina frågor. södra borde hålla till i ditt område? klart som fan att du kommer få skatta bort en del men det får du göra även om du har firma och inte kan investera pengarna i företaget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

magloman

#19 » 17:43:12, 13-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bli momsreggad! Fördelarna uppväger nackdelarna. Men ta kontakt med lokalt bokföringsfirma så du får lite hjälp
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

busholle

#20 » 18:24:46, 13-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De första fem åren kan du kvitta underskott i firman mot inkomst av tjänst, så har du bra lön och reparationsbehov så är det en bra idé att. Göra det de närmsta åren.

Men som sagts tidigare skaffa en bra revisor som kan skog och lantbruk, allra helst första året.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

bengt jansson

#21 » 18:59:07, 13-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:krångla inte till det! har du i övrigt inget behov av f-skatt eller företag så lät det onödigt.
ring din lokala virkesuppköpare så kan han garanterat svara på dina frågor. södra borde hålla till i ditt område? klart som fan att du kommer få skatta bort en del men det får du göra även om du har firma och inte kan investera pengarna i företaget.


Intressant diskussion !! Jag äger en jordbruksfastighet , men då jag inte är skriven i sverige kan jag inte ha f skatt eller vara momsregistrerad . Dock måste skogen skötas och det har jag gett i uppdrag till min lokala virkesuppköpare att ta hand om ( besluten tas tillsammans med mig)
Det överskott som genereras kommer jag att få insatt på mitt privata bankkonto . Hur jag deklarerar detta får jag diskutera med Skatteverket . Nu tänkte jag genomföra en del gallringar i samband med avverkningen så slut pengen blir nog inte så stor.
Skatt får man betala var man är i världen :???:
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se