Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Elstyrt hydraulpaket?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Scania-Tom (trådstartaren)

#1 » 01:40:17, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag undrar vad det är för märke på hydraulpaketen på huggarvagnar av märket Vreten eller Farma. Vi har tänkt oss att köpa en ny sådan kärra med elektriska spakar på men det verkar som om det inte finns minispakar utan endast de lite längre elspakarna. Jag har forskat fram att om det är ett ventilpaket av märket Parker med IQAN styrning så är det bara att byta spakarna rakt av. Bara att hoppas att det är ett sådant paket. :smile:

Mvh Tom
Användarvisningsbild
Scania-Tom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:33, 18-04-2008
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kör och skruvar alla möjliga fordon i mitt jobb.
Äger just nu en Volvo BM4300 -80 ,en Scania LS141 grusbil med släp och en Scania LS140 timmerbil med kran och släp.



ulfgustav

#2 » 10:10:05, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

På många huggarvagnar så sitter det ventiler från Hydrocontrol mekanikst eler styrda med elservo+el on/off på några funktioner.
Skall du har elproportional och väljer Parker IQAN ja då får du "slanta upp" betydligt mera pengar dessutom så är det ett system som är rätt komplext. Ett alternativ som jag kan föreslå är S-D PVG 32 det blir ett funktionellt system i klass med Parker men till något enklare uppbyggt samt något billigare
ulfgustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:35, 25-01-2010
Ort: Södra Lappland
Sverige
Maskintyp: Traktor

nixs

#3 » 12:13:02, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte helt ovanligt att det sitter kontrollelektroniken direkt i lådan som spaken är infäst i, drivsteg och avkännare och hela kitet.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Scania-Tom (trådstartaren)

#4 » 22:37:22, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi vill ha de där minispakarna eftersom det blir ungefär som att köra skogsmaskinerna vi också har på skolan och att eleverna ska slippa lyfta det där tunga paketet när skogskärran ska monteras. Vet att tex Moheda tar ungefär 60000kr extra för denna styrning.
Mvh Tom
Användarvisningsbild
Scania-Tom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:33, 18-04-2008
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kör och skruvar alla möjliga fordon i mitt jobb.
Äger just nu en Volvo BM4300 -80 ,en Scania LS141 grusbil med släp och en Scania LS140 timmerbil med kran och släp.

Johanolof

#5 » 22:58:26, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet en som har en ny moheda med el spakar och ha tycker inte att han får någon känsla i spakarna och att det blir ryckig gång.
Han skulle aldrig mer ha el spakar. Han funderar på att byta till mekanisk två spak system typ dam som kesla har på sina mindre kärror.Men jag har själv aldrig testat elspakarna så jag vet ej hur de är
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

ulfgustav

#6 » 10:04:58, 28-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte ovanligt att en del klagar på att känsligheten försvinner eller minskar när man har elstyrda eller servostyrda ventiler, och att känslan är bättre med mekaniska. Min erfarenhet är att med mekaniska spakar så kan du inte köra lika många funktioner samtidigt som då du sitter med 2 st elstyrda spakar med 3 funktioner i varje, detta tillsammans med för litet hydraulflöde och i vissa fall för stora slider i paketen gör att känslan och samkörningsegenskaperna drabbas. I många fall så beror det på okunskap hos leverantörerna. Man måste utgå från normalt hydraulflöde och därefter välja slidstorlekar så att samkörningen gynnas. Detta går att utveckla mycket mera men jag nöjer mig med detta
ulfgustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:35, 25-01-2010
Ort: Södra Lappland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Scania-Tom (trådstartaren)

#7 » 22:50:30, 30-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skriva2:
Hej!

Ringde till Farma idag och de kunde ordna fram mindre spakar är vad som fanns i broschyren. De har dock inte Parkers system utan ett eget märke. Vilket vet jag inte men det lutar nog åt en Farma-kärra då det heller inte blev någon prishöjning att tala om. Sen vet jag inte hur kvalitén på de här kärrorna är. Verkar som om alla märken kan gå
sönder (sprickor och sånt).

Mvh Tom
Användarvisningsbild
Scania-Tom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:33, 18-04-2008
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kör och skruvar alla möjliga fordon i mitt jobb.
Äger just nu en Volvo BM4300 -80 ,en Scania LS141 grusbil med släp och en Scania LS140 timmerbil med kran och släp.

stegmaster

#8 » 02:55:34, 01-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania-Tom skrev::skriva2:
Hej!

Ringde till Farma idag och de kunde ordna fram mindre spakar är vad som fanns i broschyren. De har dock inte Parkers system utan ett eget märke. Vilket vet jag inte men det lutar nog åt en Farma-kärra då det heller inte blev någon prishöjning att tala om. Sen vet jag inte hur kvalitén på de här kärrorna är. Verkar som om alla märken kan gå
sönder (sprickor och sånt).

Mvh Tom

Kan bara säga att Farma er riktig bra vagner. Dessa diskuteras i en tråd just nu på annat forum (skogsforum.se).
Och sist jag kollada tråden var det inte någon som INTE var nöjda med farma. (dog inte alla som gillar deras radiostyrda kranvinch)
Har själv haft min vagn sedan 1999, och den har det inte svetsas på sedan jag fikk hem den för 11 år sen.
Har fått tåla mycket stryk (den gikk nogra år med et 300kg aggregat istallet för gripen), men har varit bottensolid.
Vagnen er 9t med 5,1, kran. Vanlig mek. 2+3 spak sentral.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Scania-Tom (trådstartaren)

#9 » 20:49:47, 01-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick mail från Farma idag. Spakarna de har är nästan identiska med Parkers IQAN mini. Är ju såna vi ska ha. 8800kr extra ska de ha för detta vilket inte är så mycket enligt mig. Hur som helst så är det en Farma 10-tons med 6,3 meters kran vi tittat på.

Mvh Tom
Användarvisningsbild
Scania-Tom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:33, 18-04-2008
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kör och skruvar alla möjliga fordon i mitt jobb.
Äger just nu en Volvo BM4300 -80 ,en Scania LS141 grusbil med släp och en Scania LS140 timmerbil med kran och släp.

akkamaan

#10 » 21:44:18, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta att jag snubblar in på den här tråden, hjälper en kille i USA med en FARMA 51D....han driver sin med en 4 gpm (15 lpm) Honda driven pump...
Jag har kommit fram till att det är en Hydro-Control ventil, model# HC-D3M. Skulle vara bra om någon "Svensk" kunde verifiera detta....

Den finns på sidan 16 i denna PDF-broschyr

Ser ut som att det finns elektrohydraulisk servocontrol som option....

Killen jag hjälper har ju på tok för liten pump, 4gpm, och riktningsventilen är väl optimerad för ca15gpm..... samt att han har problem med vippen, speciellt med last i gripen....den kommer ner för snabbt, och pumpen hinner inte med att fylla plussidan på cylindern....så det blir nån sekunds dödgång i vertikal läget....och sen så smäller pump flödet på igen, lite för fort då antar jag....

Tänkte höra om någon (Tom) känner till hur chockventil uppsättningen ser ut på vippen....vet att det finns en strypback ventil för arbets porten, men den är inte ställbar....så jag vill montera en simpel ställbar strypback ventil på minussidan.....

Hur har du, Tom, det på Södra Viken med den här vippfuntionen på er FARMA?? Hur funkar den för er?? med eller utan strypning??

Skulle tro att min "client" är lite ovan med riktningsventilen också...

Skulle vara kul att höra hur du Tom, avancerat med ditt ombyggnadsprojekt??

Södra Viken är en väldigt fin skogsmaskinskola.....en av de mest respekterade i Sverige....kände en skogsmaskinlärare där en gång i tiden.....för 30+ år sedan...
Senast redigerad av akkamaan 21:46:06, 23-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Bengt Erik Eriksson

#11 » 22:25:19, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill bara tipsa om denna levarantör...



http://www.weimer.se/shop/
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dimorep

#12 » 22:32:17, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har byggt om ett H-C ventilpaket (minns ej exakt modellb.) från luftservo till el / hyd servostyrt vid byggnation av en lastväxlarvagn.

Köpte alla delar från: http://www.eshydagent.se/system/visa.as ... &HSID=6179
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

stegmaster

#13 » 09:29:20, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det duger med et tips från en norrbagge, så kan du kolla denna pdf från sida 4 och nedöver, som er om just denna kran.
Har står dom olika chokeuppgifter.
Har samma kran själv, men det gick inte att se nåt på min ventilblock (rust)
http://www.forsmw.se/1/50.0.1.0/76/download_959.php
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Scania-Tom (trådstartaren)

#14 » 20:17:45, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vi köpte en sån där Farma som vi tittade på. Har haft den en månad men har inte hunnit montera ihop traktorn och vagnen än då traktorn varit upptagen med snöplogning på skogsbilsvägar. Har i alla fall monterat spakarna på lösa armstöd. Bara att montera i. :smile:
Till veckan har eleverna sportlov och då står traktorn stilla. Då ska det bli montering och provkörning.

Mvh Tom
Användarvisningsbild
Scania-Tom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:33, 18-04-2008
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kör och skruvar alla möjliga fordon i mitt jobb.
Äger just nu en Volvo BM4300 -80 ,en Scania LS141 grusbil med släp och en Scania LS140 timmerbil med kran och släp.

roten

#15 » 22:05:29, 24-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har ni för traktor att dra med?
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se