Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Slybekämpning i skogsmark, manuellt eller kemiskt?

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Bengt Erik Eriksson

#16 » 22:41:41, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Augusti har jag fått lära mig är bästa tiden. Innan lövens näring börjar dra sig ner i roten. Men kan inte påstå att jag lyckats så bra för det..
Skippa röjsågen och bryt av slyet så förblöder de bättre är det jag kommer prova här näst. Gärna en bit upp så om det fortsätter växa kan man kapa/bryta ett nytt snitt under..

Men glyfosat är kalas...
Hade roundupaggregat (enso nåtti nåtti)på en jonsered rs45 funkade bra men oftast glömde man skölja ur den och det var väl inte väldans kul arbetsmiljömässigt heller. klingan kastar roundup en meter ut även om man är försiktig, inklusive benen. Inget att sakna egentligen efter förbudet.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 22:51:26, 05-03-2015, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Tjocksmocksjocke (trådstartaren)

#17 » 22:45:09, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är mest prisvärt då? Har någon koll på det?
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tjocksmocksjocke (trådstartaren)

#18 » 22:47:17, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just ja, måste man praktisera "glysofatmetoden" när det grönskar, eller kan man smyga igång när som helst?
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tjocksmocksjocke (trådstartaren)

#19 » 22:48:27, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

...glyfosat skulle det visst vara..
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

PeterR

#20 » 22:54:11, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäst effekt uppnås vid "god tillväxt", dvs när det grönskar. Jag tror inte att sprutbekämpning med glyfosat har någon större effekt så här års. Kontaktmetoden däremot utnyttjar näringsbanorna just under barken, och funkar nog hyfsat redan nu.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Bengt Erik Eriksson

#21 » 22:57:42, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att stubbar kan behandlas när som utom i savning. Skaffar man en avstrykare gör man det på grönmassa men så fort löven är framme är det bara att fukta bladen.
Gjorde en själv en gång av en snöstake, en kabelgenomföring och en bit rep. Repet ska gärna ha längsgående fibrer i ett tätflätat hölje. För att få stadga trädde jag en ståltråd i mitten av repet som fick gå några dm upp i röret. En kork behövs i andra änden också..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ja-bond77

#22 » 13:29:47, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte ryggspruta... Men om det finns saker som ska lämna i livet kanske MCPA är ett bättre alternativ. Det tar sly, björk och korsblomstriga växter("ogräs"). "Vanligt" gräs lämnar i livet. MCPA funkar dock inte på stubbar/snittytor då det är bladverkande. Unga barrträd vars stammar ännu inte blivit till vedämne kan ta skada men dör sällan eftersom de inte transporterar medlet ner i rötterna liksom lövträd. Viss förtvining av årsskotten förekommer men inget större problem, de fortsätter nog att växa.

Här finns lite bilder på ryggsprutsbekämpning med MCPA och glyfosat(där rubbet är "bortbränt"):
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=59123
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Stridis2

#23 » 14:01:53, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur glest är det mellan träden, och hur ojämn är marken? Skulle det vara möjligt med mekanisk bekämpning? Först skoga allt med röjsåg och sedan ha en betesputs, buskröjare eller liknande och köra över det lite då och då.
Lite annan vegetation, men när vi köpte vår gård fick vi även kommunens största skräppekålsodling (kirskål). Nässlorna var också mycket väl representerade. I början försökte jag punktbehandla med tryckspruta ute på åkrarna, men det blev aldrig bra. Men när jag började köra ner växtligheten flera gånger per säsong, först med rotorslåtter och sedan med betesputs, försvann i princip allt.

Funkar inte det år du ta till andra metoder. :djaevul: Låna / hyr / köp in ett antal får. Sågar du ner det sly som finns så har nya skott inte en chans! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ptr

#24 » 16:43:45, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det galnaste man gör vid röjning är oftast att man gör just helrent.

1 på 5 är lagom att röja. Så gör man det upprepat. Lite betesdjur på det sen, men då r det kanske inte helt lyckat om man vart där och sprutat.

Röja hårt gör man om man vill öka tillväxten så som jag ser det.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Tjocksmocksjocke (trådstartaren)

#25 » 18:57:07, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser att någon delat detta ämne till en egen tråd, bra. Jag hade förväntat mig bara ett kort svar typ: Men det begriper du väl, bla bla bla.... Nu blev det lite debatt :)
Dessutom blev det en bra rubrik, bättre än vad jag hade kommit på :thummar:

Marken är både backig och trädtät, där jag kommer åt har jag kört med slagklipparen efter traktorn, och där håller det sig också finast, jag har även brottats med åkgräsklipparen alltför många timmar inne i djungeln, men det är dumt, den brukar kosta en del pengar i delar varje år :(

På vissa delar har tanten sina hästar efter mina önskemål, men de jä****na äter bara gräset. Kanske vore får en bra idé. Vad kostar ett får?
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#26 » 21:39:16, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Billigast, och i alla fall för mig bäst, med får är att göra som jag. En fårägande granne har sina djur kostnadsfritt på min mark. Jag håller med ström till eltängsel, både till min mark och till grannåkern. Det mesta av stänge är mitt, men han har lagat och förbättrat där det behövts. Jag ser ju lite vad som händer, men han har ansvaret. Den stora vinsten för mig är att markerna hålls mycket bättre efter än om jag bara hade kört ner det med betesputsen. Jag kan knappast beskriva hur glad jag är över vår lösning. För oss är den perfekt. :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ptr

#27 » 21:48:16, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska betas tidigt!

Det är i savstigningen de äter sly! Som allra senast när vitsippan tittar upp ska de släppas på. Så ut och stängsla hela ytan så fort det går att få ner stolparna.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Stridis2

#28 » 21:55:16, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Det ska betas tidigt!

Det är i savstigningen de äter sly! Som allra senast när vitsippan tittar upp ska de släppas på. Så ut och stängsla hela ytan så fort det går att få ner stolparna.

Ptr


Det beror nog helt på vad det är för ras av får. När jag var liten hade vi gutefår, en gammal gotländsk ras. Gotland och Fårö var de enda ställena man borde ha dem på, för därifrån kunde de inte rymma. :djaevul: I vilket fall som, de åt av allt. Högg man ner grövre träd så skalade de av barken och åt upp den med. :mrgreen: Vi röjde en del gammal ängsmark som var helt igenvuxen, och så länge de var kvar inne så tuggade de glatt i sig av skotten, tror de föredrog dem framför gräs. De gjorde ett mycket gott jobb med att förhindra återväxten, men de var mycket duktiga på att rymma. Har dock hört att med moderna elstängselaggregat så funkar det att hålla gutefår instängda.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mats i Myrhult

#29 » 23:01:30, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De gamla lantraserna är bättre slyröjare än de högproduktiva moderna raserna. Nordsvenskar, fordringar, islänningar, jersey, fjällkor, etc. De röjer garanterat bort allt sly. Problemet i stående skog är att de kan ge sig på både gran och tall och förstöra timmervärdet.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Bengt Erik Eriksson

#30 » 09:24:10, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ju iofs redan en idiot (antar jag. Tycker det inte själv) efterssom jag inte dricker öl.
Men vad är kulan (i detta fal Guinnes) i ölburken till för?
Sågade upp den på bilden. Hermetisk annars..

Bild

:lmao: :lmao: flyttar den den dit jag tänkte..
Bengt Erik Eriksson @ Frågor du inte vågar ställa för att folk inte skall tro att du är en idiot.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 10:25:23, 29-03-2015, redigerad totalt 2 gånger.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se