Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Ny motorsåg.

110 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 14:27:39, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag påbörjade motorsågskursen igår och har kommit fram till att jag förmodligen behöver en bättre såg än den "hobbyvariant" jag har idag då den saknar vissa kritiska detaljer och även är i klenaste laget.

Den nya bör vara nån instegsvariant av proffs-såg eller i övre skalan av sågar för månskensbönder om ni förstår hur jag resonerar, jag har inte lusta att pynta 7-8 000:- för en ny då den enbart kommer att användas då och då i verksamheten.

Jag är väl ingen hejare på olika märken/modeller och tar gärna råd om lämplig såg och inköpsställen med bra pris etc.

:thumme:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



JagArJag

#2 » 15:50:24, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kursen lär man sig div nyttigt på så det är bara att gratulera att du börjat.
Och har du redan hållit på ett tag med motorsåg så får du en "spännande" upplevelse att ändra vanor hur man ska göra, de brukar vara så i alla fall :)

Ang motorsåg så är det som mycket annat att om man har hållt på länge så har man säkert fastnat för ett märke "som utan tvekan är det bästa som finns".
Jag började för bara ca 5 år sen och ville ha en proffssåg men slippa bära runt på massa vikt i onödan. dvs jag kollade runt på vikter och storlekar och upptäckte ganska snabbt att det bara är Stihl som förstått att man snabbt tröttnar på att släpa runt på vikt i onödan.
Jag vet inte om dom är lättast i alla storlekar, men i flera storlekar så är dom i alla fall märkbart lättare. Går man och sågar mer än ett träd så är man glad för att slippa onödig vikt.
Husqvarna hade tydligen en mindre såg för ett tag sen som var lättare, men där gick blocket i motorn sönder allt för ofta hörde jag.
Dom släppte en ny mindre såg för ca 1,5 år sen och den vet jag inget om förutom att den skulle vara lättare än deras övriga sågar, oavsett om den är bra eller ej så blir de ju så pass ny så den är för dyr för dig.

Vad för storlek behöver du?
En Stihl ms200 har funnits med ett bra tag, det är den minsta proffssågen dom har, den heter ms201 nu för tiden och beroende på vem man frågar så är den bättre eller sämre...
Jag har en 200 och en fungerar bra till det jag tar ner, upp till 15cm, ibland något större men oftast tar vi den större 250 då. När jag körde upp för motorsågskortet så tog jag ner en stor tall som var gissningsvis 30-40cm i diameter (det var ett tag sen så minnet sviker lite) och det var inga större problem, bara att gå in från flera håll så la den ner sig så fint sen.

Det vanliga fel jag hört om på dom är att sladden till reglaget som stänger av motorn kan gå av framtill nånstans, bara att byta sladden så är problemet löst.
Jag köpte min av en åf och gav runt 2500 för den så den borde passa i din budget också?
Dom är populära så det är inte alltid det finns tillgängliga men det är bara att kolla blocket, lantbruksnet och ringa runt till åf's och fråga.

Dom har mindre modeller, som t.ex. 192, men där är det plastdrev, och jag litar inte på plast när det gäller växellådor eller annat som får lite påfrestning på sig.

2 personer gillar det här inlägget.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

thorflot

#3 » 16:28:42, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska inte komma med några specifika modell-forslag, eftersom jag inte ens klassar som låtsas-skogbrukare, et lite antal tallar om året.

MEN, jag kan observera vad jag ser, och kommentera. Min svoger, dansken, med et antal år båda på marken och i tretopparna i skandinaviens alla länder svär til nya proff-Husqvarna, eller äldre Jonsered. Kommer inte ihåg precis värfor detta (många lååååånga utläggningar), men självfallet är det nog lite vana. Så om man ska följe honom, fick det då bli en Husqvarna.

Själv valde jag en mellanklass-såg från Jonsered (40 kubik), den gången utav tre årsaker:
1.) Mest för att jag fick en bra pris, och 2.) at det finns et dugligt verkstad inte långt hemmafrån. Och sen 3.) Jonsered är också lite mer praktisk för amatören, eftersom man kan använda främre handtaget som vertikal siktlinje när man fäller, lite lättare i början att kapa rakt. På Husqvarna är det snedställt, gissar det har betydelse för ergonomin.

Har haft den tre år nu, fungerar utmärkt till allt mitt och. Enda jag inte är 100 prcent nöyd med är bensin och olje-påfyllningen. Lite bättre på Stihl och Husqvarna.

Så det får bli mina 2 cents, köp inte för stor (som JagArJag säjer, tung att släpa rundt), och köp en det finns lokal kompetens på, eftersom Murphy osv...
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

raggsockan

#4 » 16:39:40, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

är annars huskvarna å jonsered frälst men dom ligger utanför din buddjet
så jag rekomenderar sthil ms200 , går nog lös på 2-3000 har jag för mig
det är en trevlig rapp såg
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

krokodilen (trådstartaren)

#5 » 16:46:46, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1027742

Den Jonsered 2035 Turbo jag har idag funkar ju om man inte har bråttom men jag hittar inga siktlinjer på den och så är den ju slö med enbart 1,9hk eller vad den nu har.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

raggsockan

#6 » 16:53:58, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps:
va fn ,har dom gått upp så mycket? :klia:
stog och drägglade för några årsen över en dylik ,den gick på typ 3700 kr hos den lokale motorsåg sköjaren
ber om ursäkt för mit felaktiga tipps :ohnej:
Senast redigerad av raggsockan 17:40:06, 03-09-2015, redigerad totalt 1 gång.
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Johnj-e

#7 » 16:57:47, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en ny såg du söker eller bättre beg?
Rör det sig om bättre beg skulle jag varmt rekommendera:
-Hva 346 (tror jonsereds variant av 346 heter cs2153)
-hva 351 (dito jonsered heter nog cs2152)
Smidiga allround sågar med bra klipp!
En sen 346 xpg i fint skick håller många år, sena exemplar finns även med triobreak
Skillnaden mellan 346 och 351 är ganska hårfin, 346 har mindre cylinder volym men högre toppvarv än 351 och räknas därmed som en renrasig proffssåg
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

bert

#8 » 17:02:40, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farsan har föregångare till stihls ms193 lätt och fint och jobba med och ett hyfsat pris med.Men visst blir det grovt så åker ju 346an fram
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

krokodilen (trådstartaren)

#9 » 17:07:10, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#10 » 17:20:16, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som nämnts tidigare är en beg 346 bland de bästa..
Men allt beror på hur mycket och hur grovt du ska hugga..
ja har en hq 350 med 20tums svärd för de grova och sen har ja en stihl ms193 och den är fjäderlätt så den kan man köra hur länge som helst med utan att axlarna sitter vid midjan..
ja hugger bara ved åt mig själv nån gång då o då så man är ju inte så vältränad dom gånger man drar igång o hugger så då är de fint med lätt såg..
går o fäller med 350n om de är lite grovlek sen kvistar ja med lillen :smile:

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

JagArJag

#11 » 21:15:12, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Hmm

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1027742

Den Jonsered 2035 Turbo jag har idag funkar ju om man inte har bråttom men jag hittar inga siktlinjer på den och så är den ju slö med enbart 1,9hk eller vad den nu har.

/C


Ang siktlinjer så kolla med någon som kan Jonsered, det är nog handtaget och något annat litet märke eller urfasning som ska användas. Förmodligen omöjligt at titta tills man vet var det är, då är det lika omöjligt att missa :)
Som vanligt så finns ingen standard mellan märkena, det hade varit för lätt då...

Ang slöhet, är den servad ok? i alla fall det enklaste att blåsa ur allt inkl luftfiltret, kolla stiftet osv?
Hur långt svärd har du?
Hur grovt sågar du och är det så grovt jämt eller bara ibland?

Visst är det skillnad om jag tar den större sågen när något grövre ska ner, men det går med den lilla också.
Är det någon enstaka gång så är det värt att få stanna upp lite på det trädet två ggr per år, för att slippa släpa runt på en onödigt tung såg, tycker i alla fall jag.
Sen är det en vane sak att lära sig "såga rätt" så det inte nyper om det är det som händer för dig?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

krokodilen (trådstartaren)

#12 » 21:18:31, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den går nog som den ska men det är ju inte mycket till såg även om jag sågade upp en 60-årig gran med den för några veckor sedan så visst funkar den.

Handtaget är inte siktlinje för det är redigt ur vinkel. Däremot finns det en linje framför gasreglaget som jag misstänker.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JagArJag

#13 » 21:27:13, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte lite snabbt och fick fram detta, vet inte om man får länka till ett annat forum så jag lägger upp en bild på det som stod där. Har aldrig kört med en Jonsered så jag vet inte om det är olika mellan modeller eller om detta stämmer på alla?

Bild


Här finns det, ca 25% ner på sidan: http://sakerskog.se/praktika-info/arbet ... dfallning/
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

raggsockan

#14 » 21:34:02, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonsered har inga sikt linjer som huskvarna har
man skitar efter kast skyddet ,(eller det gör jag)
får putsa glas ögonen stog ju ovan :ohnej:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Blommas

#15 » 21:51:54, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte en Husqvarna 550xpg vara något ändå? Verkar ligga på 7000 inklusive moms, men jag antar att du ska dra momsen. http://www.maskinklippet.se/motorsag-1/ ... rna-550xpg
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se