Det är en enastående detaljkvalitet på hela maskinen. Och dessutom många konstruktionsdetaljer som var speciella på dessa maskiner tiltpelaren är en, och den låga vikten och förhållandevis kraftiga motorn i kombination var trevliga egenskaper i skogen. Motsvarande skotare av andra märken med låg vikt var ofta byggda på BM 430 med sin lilla Perkinsmotor, det var inte mycket att köra med i skogen vilket Blondinen definitivt var. Dessutom hade de Fords erkänt kraftiga bakdel i basmaskinen kombinerad med en trevlig hydraultransmission och även Fordfyran var trevlig när den funkade. Blondinen hade så mycket mervärden så det övervägde definitivt nackdelarna som naturligtvis också fanns på maskinen, Fordmotorn var inte så driftsäker som den borde men å andre sidan var den så billig så några motorbyten levde man över. Rulldrifter på vagnen var mer en hjälpdrift men som sådan funkade den jämförelsevis rätt bra. Så även med rulldrift var den bra att ta sig fram, senare med SMV boggidrift blev den grym att ta sig fram även om vikten ökade.
Börjes mekaniska i Rottne som tillverkade Blondinen visste helt enkelt vad de sysslade med! Man kan säga att den tillverkades av skogsfolk för skogsfolk!