Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Fredriks skogsnybörjerier

60 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

fretchi (trådstartaren)

#31 » 08:36:06, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och inspekterade stormskador här om dagen. Hittade ett tiotal vindfällen. Kanske är 15-20 vindfällen max. Jag hann inte gå igenom hela. Känns ju inte så farligt. Blir att plocka reda på dessa till semestern.

I brist på skogsmaskin får man köra traktor. Var förbi en gubbe i grannbyn och surrade lite. Visade sig han har en gammal timmervagn som bortskänkes mot avhämtning. Kan nog bli att jag krokar den bakom jordbrukaren så länge. Man måst ju börja någonstans! :)

Farsan, som känner allt och alla har dealat till sig att vi ska få låna såg och hyvleri av en bekant motför att vi kapar upp hans vedtrave. Så jag vet vad jag gör under semestern :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Sunilorblede

#32 » 20:20:22, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att jag missat den här tråden men kommenterat flitigt i maskintråden.

Efter att senaste 5 åren sprungit över flera tusen hektar i olika skogsjobb kan jag konstatera att det verkar ha varit sport att lämna bubblor lite här och där. Hehe.

Vet exakt hur bestånden "bortom räddning" ser ut i trakterna, rätt tänkt att börja med att plocka ner dom. Mycket bättre än att göra tvärtom och ta fina bestånd först. Liten kul anekdot är att historiskt har SCA varit det bolag som gått på den linjen (eller i alla fall använt en prioriteringsmetod i sina val av bestånd att avverka som fick det resultatet) med statliga Sveaskog (domänverket) gjort i princip tvärtom och tagit det värdefullaste först. En tydlig skillnad syns idag i deras beståndsregister. Kul att det var just SCA som gav dig det rådet.

Dikesrensa är också en mycket bra idé om det behövs, bara köra på ner till ursprungligt djup, vem som nu ska bedömer det...

Björken är ju ofta illa eftersatt, ungefär som det verkar hos dig på bilderna. Ur rent produktionsperspektiv är den ruggigt känslig för att få för liten krona och ska gallras på helt annat sätt än schablonerna i tall och granskötseln. Ett riktmärke är att gröna kronan aldrig ska utgöra mindre än hälften av trädets höjd. Det vanligaste man ser är väl en liten vippa i toppen. Men trevlig att ha att göra med i vedsvängen..
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

fretchi (trådstartaren)

#33 » 21:43:14, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var ändå mina dåliga bestånd fina jämfört mot sveaskogs som jag var och tittade på. Föryngring verkar ha varit ett okänt begrepp när det där avverkades. 60-årig tall, ogallrad med grundyta på 10-15 och 40-50 m3sk. Inte konstigt att de säljer bort dylika "tekniska impediment". Var en fröjd att komma "hem" igen :D .

Det rann ändå på rätt bra i dikena, får se om jag koms åt att dika någon gång. Det är i alla fall inte prio ett nu.

Jag ska försöka spara bästa björken, så får man väl vänta och se något år om det ordnar sig. Om inte annat får man börja om där med. En hel del av dem ser ut som gräddvispar/pilbågar.

Har ju ett hygge på en dryg hektar som aldrig blev föryngrat :slag: :cencored: . Ska röja lite löv där och försöka få en uppfattning om vad som kan göras. Verkar ändå ha föryngrats hyfsat av sig själv. Men där det hade kunnat stå två meter höga tallar är de nu 3-4 dm.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#34 » 22:05:36, 19-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan här tråkig uppdatering, dvs. utan bilder...

Var och hjälpte farsguben skota hem ett gäng vindfällen. Dagens väder tillsammans med kalerautrustning med obefintlig IP-klassning gjorde fotograferandet ganska svårt.
Han hade fyrhjuling med en liten lunningskälke som vi använde. Första lasset, 5 stock, ca 4-5 m dia 15-20 cm, orkade den inte dra. Efter att vi lastade av ett par tappade den greppet om stammarna. Därefter välte den." Vad är det här för j*vla leksaker", hann jag undra mer än en gång :ohnej: .

Fast sedan kom vi till ett ställe där han inte apterat upp bitarna. Det gick mycket bättre att lunna fram heltam. Efter några lass fick vi faktiskt hyfsat flyt i arbetet, men jag är ändå lite skeptisk. För att snabbt få hem ett fåtal vindfällen kortare avstånd, visst. Smidigt ekipage och lätt att ta med sig kälken på hjulingens flak. Men nog hade jag velat ha något rejälare för de mängder han hade nu.

Fast just nu ligger jag i sängen i ett hotellrum i Södertälje. Skall bila ner till Skurup och fira midsommar. Finns det någon skogstokig maskinist neråt skåne så vore det kul att få komma på studiebesök, när man ändå är i fel ände av landet :smile:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#35 » 20:25:05, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten sammanfattning om vad som hänt under semestern. Jag och bilduppladdningsfuktionen är inte bästisar nu för tiden.

Rensade ut lite på gården omkring stugan.
Bild

Givetvis gör man det ju lätt för sig, och kvistar träden ståendes! :wink:
Bild

Kubbat upp. Blir mycket ved, men ännu mer kvist och ris!
Bild

Öppnat upp mot dasset. Inga hinder får det finnas när det är dags!
Bild

Fick igång röjsågen som fanns här i ladan. Den satte jag snabbt i arbete. Damen i fråga rensar gärna bort allt som kan härbärgera mygg :mrgreen:
Bild

Följetongen kåken fortsätter. Får nog erkänna att jag är en optimist :svettas:
Bild
Bild

Gammel hederlig handklyvning. Trevlig sysselsättning, om det göres med måtta i alla fall.
Bild

Åkte lite båt i Messaure, Där luleälven går under jorden :smile:
Bild

Sedan var jag på en liten snabbkurs söderut som bland annat inkluderade "fördelar med robsondrift" och "vagndrivningens historia" :mrgreen: Mycket trevlig tvådagars kurs :thumme:
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

raggsockan

#36 » 21:55:30, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

blir fin fint i stugan fretchi :thummar:

dom bak däcken känner ja igen :vissla: trevlig herre som äger dessa
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

fretchi (trådstartaren)

#37 » 22:03:40, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ta med dig maggan och hälsa på igen när det är klart! Med lite tur kanske jag har något fordon du kan provköra i samma veva :smile:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#38 » 22:24:01, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen var vi lite produktiva. Jag och faderskapet sågade lite vindfällen hos en bekant till honom. Fick låna hans sågverk. Jag blev lite kär...

Bild

Inte i gubben alltså, men sågen, vilken härlig känsla att se en stock komma åkandes fram och tilbaka, och ut tittar några plank och ett par brädor.

Ytterligare en sak att skriva upp på önskelistan :grin:

8 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

raggsockan

#39 » 23:31:59, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

har de hänt nå mer vid stugan? :mon: :mon: :mon:

:skriva2: :photograph: :skriva2: :thummar: :hurra:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

fretchi (trådstartaren)

#40 » 12:39:08, 17-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eh... Jo lite har ju faktiskt hänt. Tack för påminnelsen! :smile:

Fasaden har jag gjort klart för i år. Nya knutbrädor och fönsterfoder likaså. Den skarpsynte noterar att jag hela tiden bara visar tre av stugans väggar. Det kan bero på att sista gaveln inte hanns med. Den får bli 2017 års projekt
Bild
Bild
Bild

Något som också påbörjats är projekt Porjus. Nu skall det in el i stugan! Faderskapet hade passande nog införskaffat ett Moris grävaggregat i våras. Bökigt jämfört med en runtomsvängande, men betydligt trevligare än att handgräva, speciellt med den mängden sten som hittades :aaargh: .
Bild
Bild

Sedan hann jag med lite röjning. Detta är ett halvsorgligt kapitel. Detta höggs ner på 90-talet och återbeskogades aldrig. Röjningen gjordes primärt för att se om det som ändå kommit upp var något att satsa på. Friställde alla småtallar och gallrade ut alla björkbuketter. Det är inte direkt tätt, men jag ger det nog lite tid så får vi se. Det har kommit rätt bra med tall på sina ställen. Överlever den bara så blir det nog helt okej. Björken frodas så håller jag bara efter den så blir det nog ett vettigt vedtag om inte annat, tids nog.

Före
Bild

Efter
Bild

Såg rätt mycket gran under björkskärm på min väg ner till Jämtland - landet som inte finns, i helgen. Ser riktigt trevligt ut, och kommer att tillämpas hos mig, i alla fall där tall inte är lämpligt.

7 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Fergusonmulle

#41 » 02:07:55, 06-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken fin tråd, grattis till en fin fastighet! Känner igen en del från mina små ställen vad gäller det som har varit eftersatt :-)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Fergusonmulle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:35, 14-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165 1967
MF 135 1976
MF 565 1978

fretchi (trådstartaren)

#42 » 09:55:55, 06-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar!
Jo, jag kan tänka mig det är samma visa på många andra ställen. Men som tur är har de ju efterlämnat mestadels S1-skog och inte djungelröjning i alla fall :)

Kan ju passa på att uppdatera med att berätta att fastigheten ligger lite i träda nu i vinter. Då vägen in inte plogas blir den lite svåråtkomlig, men jag fick i alla fall in ström i stugan innan vintern! Tar nya tag närmare våren, då skotersäsongen sätter igång :)

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

vaniljmunken

#43 » 05:25:18, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt inspirerande tråd! :thumme: Kör hårt i skogen!
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

fretchi (trådstartaren)

#44 » 18:59:07, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det till att leka skogshuggare!

Efter de segvanliga vedermödorna, justera in sågen, hitta filen, spilla ut tvåtaktsolja i skoterkälken osv :vissla: :ohnej: blev det dags för vedhuggning!

Huggit ca 2 lass och kört fram ett halvt. Kanske omkring en kubik totalt. Hittade ett par tallar med toppbrott så dessa slank med också. Rotstockarna var dock lite för fina för ved, så de spar jag nog för sågning.

Bild

Jag är så innerligt glad att jag fick in elen i stugan. Nu är det varmt när man kommer hem, blöt och eländig. Det är värt mycket :smile:

6 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

raggsockan

#45 » 19:24:17, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad fint stugan ligger :smile:
du får ta en bild så vi ser resultatet av röjningen :photograph:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se