Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Ekonomi i skogsbrukandet

60 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Sunilorblede (trådstartaren)

#1 » 16:27:42, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

..här fortsätter en diskussion kring det strikt ekonomiska i skogsbrukandet som startade i en tidigare tråd i ett helt annat ämne. Det hela gick ungefär såhär i den tråden:

Sunbilorblede: rent ekonomiskt är aldrig skogen eller skogsarbete något bra affär. Men något njutbart ska man väl ägna sin tid till.


Johannes.johansson: Jag köpte köpte min gård på marknaden för några årsen och med denna räntan går det bättre än beräknat. Det blir ju lite privat att gå in exakt hur min ekonomi ser ut.
De allra flesta gårdar som kommer ut på marknaden häromkring köps av riktigt stora skogsägare 1000ha+ och dom köper inte skog för att plocka svamp. Det finns stora börsnoterade bolag som köper/äger enorma arealer skog, det är klart det är lönsamt att köpa skog!
Sitter man på kontor och köper lånefinansierad skog och ska ha firmor till att så blir det nog inte så mycket över men är man med och kan fylla i planteringar lite eller vinscha ut nån enstaka vindfälla eller röja lite för skördaren eller ploga skogsbilvägarna några veckor före avverkning så det fryser ordentligt så tror jag det finns pengar att tjäna.
Exakt samma sak tror jag gäller hyreshus.
Andra investeringsmöjligheter, jag vågar inte låna till någon aktieportfölj nu iallafall.


Sunilorblede (SKRIVET SOM PM): Jag inser att vi kanske tänkte på lite olika saker när vi skrev "skogen".
Jag borde kanske förtydligat att det är att köpa en skogsfastighet och tro att själva skogsbruket ska ge bra avkastning på kapitalet jag menar sällan är en bra affär, och då räknat strikt ekonomiskt med allt vad alternativkostnader heter. Prisutvecklingen på skogsfastigheter har ju vart lysande om man blickar bakåt men då är det inte avkastningen från sälja råvaran som ligger till grund för priset, särskilt inte i din del av landet, och det gäller ju att sälja för att realisera det värdet. Stora börsbolag som huvudsakligen ägnar sig åt skogsbruk är det väl rätt ont om? SCA och Holmen tjänar inte sina pengar på att sälja skogsråvara. Stora och Korsnäs tyckte det var bra att sälja iväg sitt innehav för i snitt 10 000kr/ha till Bergvik för inte alltför längesen (visserligen ville man äga en bra del av Bergvik för att få säga till om marken fortsättningsvis). Med det priset kan man såklart räkna hem affären på det rena skogsbrukandet. De stora markägare som köper gårdar runt dig köper nog inte skogen för att plocka svamp, men dom köper troligtvis inte skogen för att dom kommit fram till att sälja massa och timmer ger bäst avkastning heller. Troligen för att det finns en vilja att äga skog, arrendera ut jakt, tro på att fastighetens marknadsvärde ska stiga med mera som inte är kopplat till värdet på träden


Johannes.johansson: Jag har funderat och har ändrat mig jag tror visst att det finns en marginal på lånefinansierad skog även om man inte sköter den själv. Det jag antar avskräcker folk är att priset på en fastighet är högre än virkesvärdet men eftersom tillväxten på skogen är 7% (här) och räntan är 5%, just nu under 2% finns det en marginal ändå.
Sen som med alla lånefinansierade investeringar så tjänar man mycket pengar på inflationen.
Det finns inga snabba pengar att tjäna på skog den tiden är förbi men lite inflation lite eget arbete och lite synergier så kan det vara en bra affär. Man måste räkna på varje affär försäg. Nära storstäder kan priserna vara väldigt höga, där vet jag inte.


Sunilorblede: Att skogens volymtillväxt är 7% är ju helt irrelevant för hur bra affär det är om du inte beaktar vad du får betala för skogen, och från mälardalen och söderut betalar man i snitt någonstans mellan 40-70% över avkastningsvärdet från skogsbruket när man köper en skogsfastighet. Har du då lånat till 2% (extremt lågt ränteläge nu) har du en avkastning på det kapitalet på dryga 2% efter att du betalat räntan. Man ska väl vara stadig pessimist gällande andra alternativ för att tro att det inte går tämligen enkelt att slå..
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91



raggsockan

#2 » 16:37:20, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ber om ursäkt
vad ville du diskutera i denna tråd?
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Sunilorblede (trådstartaren)

#3 » 16:40:23, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

raggsockan skrev:ber om ursäkt
vad ville du diskutera i denna tråd?


Ja som du ser var det jag och johannes.johansson som, i en annan tråd, började diskutera det du kan läsa i första inlägget här ovanför och det verkade finnas ett önskemål om att ta diskussionen vidare i en annan tråd då det störde i den ursprungliga. Finns inget intresse att diskutera vidare kan ju denna tråd tas bort.

Men ja det som diskuteras är ju huruvida det, strikt ekonomiskt, är en bra affär att investera pengar i skogsmark för att få avkastning på sitt kapital genom att bruka skogen.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

raggsockan

#4 » 16:47:29, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

okay
du kan ju blinka lite i ögonen åt en mod så låser dom upp skåpet och drar fram saxen och limmet å klipper å klistrar lite så får du inläggen hit med :)

själv så tror jag att det inte är direkt lönsamt och investera i skog på kort sikt , på lång sikt över generationer så kan det vara lönsamt :)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Bacon

#5 » 17:16:04, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:om man då avverkar tillväxten varje år så måste man väl ha ett netto på 150-200kr/m3sk för att det ska gå plus minus noll så där på ett ungefär, har man det ?

Jag fattar kanske inte hur du menar men om du menar som jag tror så är det nog just exakt så. Det är ju tillgång och efterfrågan.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Sunilorblede (trådstartaren)

#6 » 17:18:06, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill förtydliga återigen att jag inte menar att skogsbruk är olönsamt. Men bara att det kommer långt ner på listan av vad man bör tänka på att investera i om man vill ha bra avkastning. Är det det vi pratar om? Om man nöjer sig med plus minus noll är det ju exakt som jag själv tycker, man ska ju kunna njut av nåt också. Så bättre med skog +-0 än segelbåt minus jättemycket..

En enkel tanke för att inse att man inte får så mycket "skogsbruk för pengarna" i dagsläget är att kolla på genomsnittliga priser (kr/m3sk) som är en vanlig statistik. I södra och mellersta Sverige var snittet 486 kr/m3sk 2015. Det blir med vedertagna omräkningstal 585kr/m3fub. Ett ungefärligt virkesvärde för den "fubben" om man är snäll och säger att det är en granfub av timmerkvalité är kring 460 kr.

Om vi säger att fubben står i en gallringsskog och växer med 7%/år som figurerat här tidigare (en rätt hög siffra jämfört med vad som brukar användas i skogliga beräkningar) i 20 år innan den avverkas och jämför med att ha pengarna på exempelvis börsen som under lång tid avkastat ca 8% i snitt så har du efter 20 år ca 50% mer pengar om du hade pengarna på börsen. Då inte medtaget kostnaden för att få dit en ny "lillfubb" när du huggit ner den gamla samt att röja fram den efter några år.

I exemplet är det så att virkespriserna står stilla reellt, ingen hänsyn till inflation och att man får skatta lika på vinster och så. Ingen vet ju virkespriserna i framtiden men jag är inte säker på att de kommer vara högre. Historiken säger då inte att prisutvecklingen är uppåt. Till skillnad från börsens historik. Och vad händer när länder som ryssland och kanada verkligen vill rampa upp sin produktion av virke på de enorma arealer de förfogar över, för att inte tala om länder i sydligare lägen med bättre boniteter. Virke är ingen bristvara direkt och Sverige ligger inte direkt nära marknaden, i tyskland får man 1000kr för grantimmer. Över 500kr för brännved. Man kan väl säga att det är effektiviteten i vårt skogsbruk som gör att vi får det att gå runt, i alla fall i de nordligare delarna.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Sunilorblede (trådstartaren)

#7 » 17:29:02, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en bild över timmerpriserna. Massaveden är lika dyster läsning.

Bild

Kan såklart tillkomma andra avsättningsområden för virket i framtiden. Men jag tror inte det kommer vara områden som är kräsna med svensk råvara av god kvalité. Kvalitén är ju det man ofta säger att sverige har en fördel i, typ fint talltimmer. Men priserna har aldrig kunnat motivera skötsel för kvalité om man, återigen, räknar strikt ekonomiskt på det hela.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Sunilorblede (trådstartaren)

#8 » 17:34:51, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det mycket skriva men jag vill också säga att jag inte är ute efter att överbevisa någon och komma fram till nått rätt eller fel och känna mig viktig. Resonemangen (förutom det faktum att man betalar mer än vad skogsavkastningen motiverar i södra sverige vilket är sant) här är ju saker jag tror och funderar på och om det finns de som är intresserade av diskutera och vrida och vända på saker så är det precis vad jag vill. Finns det inget intresse för det så lär väl tråden dö av.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Bacon

#9 » 17:50:05, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sunilorblede: jag håller verkligen inte med. När det gäller mångmiljonaffärer så är det klart att dom gör det för att tjäna pengar. Man får ju ut en skattefri hacka vid varje affär också.
Dethär 40-70% är lite högt det finns gårdar nära städerna där jakten värderas väldigt högt.
Min gård hamnar nog på 20-25% om man räknar så.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Sunilorblede (trådstartaren)

#10 » 18:14:58, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givetvis vill dom tjäna pengar, och det gör dom. Skogsbruk är som sagt inte olönsamt. Men det är långt ifrån ett under av lönsamhet. Det finns belagt i massor med undersökningar att skogsfastigheter, till mycket större del än andra investeringsslag, präglas av värden utöver vad produktionen kan ge. Det är bara se hur majoriteten skogsägare sköter sin skog för att inse att förräntning på kapitalet sällan kommer överst på listan av mål med skogsägandet. Riktigt stora markägare (inte kanske inräknat de med egen industri, dvs skogsindustribolagen) som köper till mer när man får chansen är såklart mer inriktade på att rent ekonomiskt få avkastning. Men även dom skulle troligtvis tjäna mer pengar på andra investeringsslag. Men har man fått ta över en bra fastighet förmånligt och är inne i skogssvängen (många gånger är det ju lite av en släktgrej också) och gillar det så är det ju lätt att fortsätta på den inslagna vägen. Som sagt, man tjänar ju pengar.

40-70% kommer från skogssällskapets sammanställning och var variationen från uppland och söderut. Västra Sverige (antar sydvästra?) låg kring 40%.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

161A

#11 » 19:31:35, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes.Johansson skrev:
161A skrev:om man då avverkar tillväxten varje år så måste man väl ha ett netto på 150-200kr/m3sk för att det ska gå plus minus noll så där på ett ungefär, har man det ?

Jag fattar kanske inte hur du menar men om du menar som jag tror så är det nog just exakt så. Det är ju tillgång och efterfrågan.


Jo det jag var ute efter var egentligen en fråga. Vad är ungefär nettot vid normal skogsskötsel om man avverkar tillväxten, som jag förstår det så kan man ju inte avverka lika varje år, något år blir det gallring något år slut avverkning och något år inget alls. Men ungefär genomsnittet utslaget per år, väldigt generellt.
för om man har en aning om det, så kan man ju räkna fram om eller vid vilken ränta det går + - 0
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Sunilorblede (trådstartaren)

#12 » 19:53:31, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:
Johannes.Johansson skrev:
161A skrev:om man då avverkar tillväxten varje år så måste man väl ha ett netto på 150-200kr/m3sk för att det ska gå plus minus noll så där på ett ungefär, har man det ?

Jag fattar kanske inte hur du menar men om du menar som jag tror så är det nog just exakt så. Det är ju tillgång och efterfrågan.


Jo det jag var ute efter var egentligen en fråga. Vad är ungefär nettot vid normal skogsskötsel om man avverkar tillväxten, som jag förstår det så kan man ju inte avverka lika varje år, något år blir det gallring något år slut avverkning och något år inget alls. Men ungefär genomsnittet utslaget per år, väldigt generellt.
för om man har en aning om det, så kan man ju räkna fram om eller vid vilken ränta det går + - 0


Förstår jag dig rätt om du menar såhär:

Du köper en fastighet
Avverkar tillväxten årligen
Undrar vilken ränta man klarar av?

Tänker man att man får betala snittpriset jag tidigare angav som 585kr/m3fub, vid inköpet och tänker sig ett netto om 300kr/m3fub med 7% tillväxt så kan du tolerera en ränta på 3,58% utan att gå back. Vill du ha 5% avkastning vid den räntesatsen så ska tillväxten upp på 17% eller avverkningsnettot upp till 720 kr..
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

161A

#13 » 20:34:56, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så tänkte jag
Men är 300 kr/m3fub netto realistiskt ?
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Sunilorblede (trådstartaren)

#14 » 21:05:33, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Ja så tänkte jag
Men är 300 kr/m3fub netto realistiskt ?


Ja det är nog inte helt uppåt väggarna. Avverkningskostnad ligger väl ungefär strax under hundringen i slutavverkning och minst det dubbla i gallring. Virkespriserna var i fjol ca 550 för barrtimmer och 295 för barrmassa (priser från södra sverige). Så det beror såklart lite på hur objekten ser ut och så men 300kr netto är inte orealistiskt i alla fall. Iofs inte inräkat transport och så. Så 300 kanske är lite högt..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

fretchi

#15 » 21:36:27, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra gallring av ung S1-skog gav mig 360 kr/m3fub och en dålig slutavverkning gav mig 320 kr/m3fub.

Problemet med skog är att man inte kan avverka kontinuerligt. I flera fall måste du kanske vänta 10-20 år innan du kan röra en pinne. Speciellt om du har över 100 ha och måste ha hälften av bestånden minst 20 år gamla.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se