Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Konsten att fälla ett träd(med t ex fällriktare)

92 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Palle500 (trådstartaren)

#31 » 08:03:23, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis Rupert, har man klarat det naturliga urvalet så...
Jag skall fälla ett träd och visst kan olyckan vara framme även där, men jag har använt mycket maskiner både fasta och handverktyg både för träbearbetning och metall. Har inte tummen mitt i handen och är tekniskt utbildad. Har även fällt lite mindre träd genom åren och vet mycket väl farorna med en motorsåg och träd som beter sig som rysk roulett. Sammanfattningsvis är jag ingen skrivbordsteoretiker som köpt sig en motorsåg till radhuset och planerar att fälla en tall på 15 meter.
Motorsågsutbildningen är garanterat värdefull och räddar liv, men jag planerar inte att gå den. Jag frågade på detta forum om råd hur man fäller ett träd åt rätt håll, just för att lära mig och har fått massor med bra ,förslag, tips och säkerhetsråd.
Tackar så mycket.

Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160912/b71886b3a2c6ff4efb1dbae5c34ad5f9.jpg
Edit
Peter en H12 vore grejor det, nu har jag redan så mycket maskiner i stadiet från väl fungerande till behov av skrotning, att jag inte hinner med flera projekt.
Senast redigerad av Palle500 09:58:45, 12-09-2016, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak



Mats i Myrhult

#32 » 09:09:56, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
Mattias Petterson skrev:Tror han driver med oss..

Det får vi väl hoppas
Det som tillkommit de senaste 30åren är väl det " säkra hörnet" och plast kilarna samt att Husqvarna kommit med trio brake. Det finns självlåsande saxar som man kan slå fast i stammen fäster en lämplig lina i den ett brytblock och ett spel då kan man stå bredvid trädet som man ska fälla hålla det i spänn men det är överkurs i normalfallet.
Använda en traktor med frontlastare och skopa är inget säkert sätt det heller , sticker botten på skopan håller sidorna i stammen sticker trädet åt fel håll följer traktorn med , ser lite kul ut.
Göran i Björnarbo

tror också han driver med oss, men jag skulle inte vilja vara med i skogen med honom.
Säkra hörnet fanns för 30 år sedan, däremot inte plastkilar. Tycker inte det har tillkommit något nytt i den manuella arbetsmetoden.
Däremot finns det ju idag fungerande maskiner som avlastar många svåra/riskfyllda moment.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

södergård

#33 » 17:29:38, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spela ner träd gör jag bara vid mycket överhäng & vid hus som extra säkerhet då vi i 80% av tiden bara fäller i trädgårdar & parker.
Annars så räcker kilar utan vidare. Tog C kursen förra året & vi testade att kila över träd som lutade runt 1,5m bakåt & de va inga problem, dock 2 kilar på varandra.
Lånade en stalpen av en granne men den behöver inte han låna ut mer till mej för de va ingen höjdare...
södergård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:14, 23-04-2011
Ort: vadstena
Maskintyp: Traktor

mimeck

#34 » 17:55:54, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Om det är riktigt noga vart trädet ska använder jag H12an, sätter skopan så högt upp jag kan och trycker ner trädet helt enkelt, stubbe å allt kommer med en gång.
Så du får köpa en grävare helt enkelt :grin:


En vanlig jordbrukstraktor kommer man också långt med. Det går att trycka ner förvånansvärt stora träd. Man kan ha tex. pallgafflarna på så att inte trädet glider iväg.
Testa på egen risk och skyll inte på mej om det går åt skogen ("åt skogen" Där var jag lite småvitsig!)

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

raggsockan

#35 » 18:03:13, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ta lite bilder på träden palle som du vill fälla så kan vi komma med råd :)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

2 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Mattias Petterson

#36 » 18:09:28, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:
Peter Persson skrev:Om det är riktigt noga vart trädet ska använder jag H12an, sätter skopan så högt upp jag kan och trycker ner trädet helt enkelt, stubbe å allt kommer med en gång.
Så du får köpa en grävare helt enkelt :grin:


En vanlig jordbrukstraktor kommer man också långt med. Det går att trycka ner förvånansvärt stora träd. Man kan ha tex. pallgafflarna på så att inte trädet glider iväg.
Testa på egen risk och skyll inte på mej om det går åt skogen ("åt skogen" Där var jag lite småvitsig!)

Undvik gafflar, om trädet går snett kan det ta med sig traktorn, antar att det är stora träd vi pratar om..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Palle500 (trådstartaren)

#37 » 18:23:27, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja lastaren på en T24 eller Valmet500 är inte att tänka på för detta träd mer än som ev riktare och man får inte sitta i traktorn, den går så lätt i sidled ändå. Har ni inte provat högst upp med skopan full av grus/dynga. Då kan det svaja fast man har vikt och ev hjulvikter.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

Mats i Myrhult

#38 » 18:45:43, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är idag olagligt att använda frontlastare vid trädfällning. Det har hänt för många olyckor där man tryckt med lastare av enkelverkande typ eller flytläge. Så går inte trädet ikull, varpå trädfällaren går dit med motorsågen för att kapa lite till. Då faller trädet och trädfällaren får skopan i huvudet med ögonblicklig död som följd.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

maggen

#39 » 19:11:14, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns fina videoklipp från bla skogsforsk att titta på.

Skickat från min LG-H410 via Tapatalk
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Palle500 (trådstartaren)

#40 » 19:35:16, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en bild på den krokiga aspen. Lite stenar och askar samt ekar inom fällområdet. Så bäst är att fälla över vägen men det är ju fel lutning och vägen är relativt trafikerad av stressade bönder. Ev kan man lyckad fälla längs med vägen. Då är det spännband och en traktor i änden som gäller. Men den lilla eken har rätt bra krona och man vill ju inte ha trädet hängandes i en ekkrona. Tror att man måste plocka lite grenar först osv.

Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160912/1ed157854084b3f008d3029d2a98cf63.jpg
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

Mattias Petterson

#41 » 19:38:33, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fälla över vägen och dra det till lämpligare ställe med traktorn?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Palle500 (trådstartaren)

#42 » 19:41:29, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp det är nog det rätta sättet. Men då får man ställa traktorerna på tvären för att stoppa bilarna på vägen, gäller ju även längs med vägen för det kan ju alltid gå lite "fel".
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

Palle500 (trådstartaren)

#43 » 20:11:40, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade lite synpunkter på X-feller på annat ställe.

Jag använder timmersax och vinch ibland. Inom fallrisk för hus hyr vi in firma med kompetens och försäkringar.
Som amatörfällare skall man ha respekt.
Jag har fällt träd med både skolboksriktskär, kilar och vinch som ända fallit 180 grader fel. Flera reträttvägar från fällstället är ganska bra... Sen är det bara att trösta det mosade egot och gå vidare. Kanske man blir kunnigare med tiden? Jag tröstar mig med att en fällning man kan gå ifrån för egen maskin är lyckad.
Då vi har rätt stora marker brukar jag vanligen välja procrastrineringsmetoden med farliga träd..... Ett gäng märkband runt trädet och vänta ett år, nån storm tar för det mesta hand om problemen och sen är det bara att kapa och lasta på skogskärran.
Senast redigerad av Palle500 21:36:49, 12-09-2016, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

EE

#44 » 20:58:08, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Palle500 skrev:Låter spännande med alla varianter och det är bra att ni varnar för farorna det var därför jag frågade. Är ju bara några tunnland gammal skog som skall fällas, så det är bara att köra på och lära sig under resans gång.


Några tunnland räcker för att få skogsbolag intresserade. De gör jobbet på några dagar med moderna maskiner!
Detta med "att köra på och lära sig under resans gång" gäller inte när det handlar om så allvarliga aktiviteter som det faktiskt är att manuellt fälla stora träd. Endera ser man till att man kan det innan man börjar, eller så börjar man inte alls.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#45 » 21:08:53, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

maggen skrev:Finns fina videoklipp från bla skogsforsk att titta på.

Skickat från min LG-H410 via Tapatalk


exempel....



Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se