Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Motorsåg körkort A&B

63 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Galne

#16 » 16:28:24, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorsågs kort krävs bara i yrkesutövande eller när du sågar på annans mark, är du på din egna mark behövs det inte. Men är det sambon som äger marken så är det kört utan kort, om lagen ska följas!


Glad maskinist!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700



Tycko Mikiasson

#17 » 19:03:16, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår ni inte det är nån byråkrat som har kommit på det här. Lobbyister inom utbildnings väsendet som pumpar in pengar till byråkraten. Som ser till mer eller mindre suspekta utbildningar kommer fram. Det är bara pengar som styr. Jag har jobbat ett antal säsonger i Skogsvårdsstyrelsen regi varit ute i stormfälld skog och andra svåra ställen. Har aldrig skadat mig själv eller några andra. Det är sunt förnuft som har gällt man har tagit några sekunders betänketid innan man påbörjat fällningen (kapet). Nu är dom kunskaperna värdelösa nu måste man betala kurser för tusentalskronor för att såga ved. Det är något ruttet i Sverige om det inte är granarna.

7 personer gillar det här inlägget.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

PO

#18 » 19:26:04, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick den här kursen för nå år nedan o innehar således AB cert för motorsåg.
Väldig motståndare till denna utbildning tills dess att det gick upp för mig att det är f-n vad man lagt till sig med dumheter
vad det gäller säkerhets tänket.
Ingen svår kurs på något vis men ack så viktig även för den vane.
Motorsågen är trotts allt ett farligt "vapen" om det används på fel sätt.
Så gå kursen är min rekommendation.
O till TS ta det lugnt o tänk efter före så går det vägen.
Ang gräs trimmer/röjsåg så jepp kurs där med vid yrkesmässig anv. Gäller såg/ trimmer som bärs i sele trimmer utan sele eller med enkel rem behövs ingen kurs.

4 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

HenkeBoy

#19 » 19:26:43, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul läsning i tråden. Typisk tråd som jag inte bör svara i, men kan inte låta bli ändå!

Jag tog AB alldeles nyligt. Har hållit på mycket med motorsåg i skog tidigare, men tycker kursen var bra, lärorik och framförallt väldigt kul!
Inte minst går man ju tillsammans med likasinnade!

Svårast att klara kortet hade de med inställning som vissa här ovan!

Förvånansvärt många av självutnämnda proffs som inte ens kunde fila kedja & svärd riktigt och inte minst underhålla sågen.


Men helt klart är dock att man även behöver C som skogsbonde. AB är ju bara grundläggande trädfällning. Inga träd med stor lutning, stormfällt, träd i spänn mm.
C är säkert ännu roligare kurs men naturligtvis även dyrare.


Enda nackdelen med kurserna är priset, det kan jag faktiskt hålla med om!

Men samtidigt så tycker man det är för dyrt med AB så kan man väl hålla sig på sin egen mark och sluta gnälla.
Det har jag själv gjort fram till nu när jag "lyxade" på mig en kurs, vilket jag inte ångrar.

De som behöver det i tjänsten kan ju bara kräva sin arbetsgivare på kurskostnaden.
Ska ni jobba åt andra så ta bättre betalt så räknar ni hem kurskostnaden.

Alla snickare som använder elkedjesåg ska ju kräva sin arbetsgivare på A-kursen. Lägg till lite själv då och kör B samtidigt.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Tycko Mikiasson

#20 » 22:14:34, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår stora landsfader och tillika rikssvetsare vill införa licens på tiggeri. Så i framtiden kan man bli legitimerad tiggare. Man undrar hur mycket den kursen kostar och kan Arbetsförmedlingen bidra med utbildningsplatser. Nu vill jag veta vad motorsågs kurserna kostar och vad dessa innehåller. Om man verkligen får valuta för pengarna. Eller blir som min sista Yrkes Kompetens Bevis kursen för sparsam körning. Den handlade om ingenting och kostade 3500 kronor. Pengar rätt ner i avgrundshålet utbildnings ledarnas ficka. En kurs ska vara givande förändra ens beteende man ska få en aha upplevelse och inte sitta och titta på klockan och undra när den dan ska ta slut. Mina kurser är nu ADR (Transport av farligt gods) och YKB kurserna som startar om igen med en kurs per år i 5 år. Så det tickar iväg pengar. Nån tjänar kosing på mig.

2 personer gillar det här inlägget.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

raggsockan

#21 » 22:21:16, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

har väl tänkt och ta a å b kortet
fick höra 8 papp för en intensiv kurs å få bägge korten
så nu struntar jag i de lite gran
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

maggen

#22 » 00:13:39, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror nog på vem och hur kursen görs hos. Jag gick i en studiecirkel, tror den gick på 5000 ink moms. För mig var det en väldigt bra utbildning, känner mig betydligt säkrare med motorsåg i skogen nu.

1 person gillar det här inlägget.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Galne

#23 » 09:34:45, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gav 4200kr på Vuxenskolan, intensiv kurs kan vara dumt om man har svårt med något moment.


Glad maskinist!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

dc_lindberg

#24 » 09:55:26, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...känns illa att vi svenskar tvingas betala för denna "utbildning" samtidigt som man betalar icke svenskar för att gå den samt betalar den åt dem...
Blir snedvriden konkurrens...
Ni som har gått kurserna och betalat ur egen ficka, ni glömde lägga till de teoretiska intäktsförlusterna - och dessa är vad ni debiterar per timme, för samtliga timmar som hela utbildningen kostat er... (å det är många fler timmar än ni inser...).
Det är denna totalkostnad ni skall se till, och det är den som på något sätt skall återbetala sig... o -det- blir svårt när importverket betalar andra som sedan betalas av aktivitetsverket med olika former av lönedumpning...
Det är inte längre konkurrens på lika villkor - och mot detta vänder jag mig.
Nog sagt om kostnader för utbildningen.
:back_to:
Åter till TS's ursrpungsfråga.


Att flera av er beskriver god erfarenheter av att ha gått kurserna, det glädje mig för då är värdet av dem mycket högre än vad jag lett att tro och förstå av andra.
:thummar:
:buga:

Hittills har dock ingen besvarat TS's ursprungsfråga när han startade tråden. Jag hittade heller inte något bra svar (se min inlaga ovan med pdf filer från Arbetsmiljöverket).
:klia:
Senast redigerad av dc_lindberg 11:14:11, 18-12-2016, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jorgen.isaksson

#25 » 10:20:18, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper man böckerna jag länkade till tidigare så finns provet med i studiehandledningen. Där finns övningarna på provet, vad man ska göra och gränser för hur fel man får göra för att få godkänt, mått, procent av bredd och liknande.

http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/bocker ... rkort.html

Jag har inte gått kursen, jag köpte böckerna och gjorde övningarna själv hemma istället. Det gav mig mycket. Ska jag lägga 6000:- på utbildningen kan jag strunta i ved och höja elvärmen istället men så här fick jag kunskapen ändå. Jag tycker att det är ganska hårda krav på övningarna, slarvar man så blir det inte godkänt men bara man koncentrerar sig och tar det lugnt så är det inga problem.

1 person gillar det här inlägget.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

maggen

#26 » 10:20:43, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag slår ut min kostnad på det jag sparar på min ved så blir nog kursen billig. För mig handlar nog mitt motorsågsanvändande mer om fritid, i bilar, som är det jag tar betalt för att hålla på med, så använder jag oftast inte motorsåg. Så det blir som det mesta andra, det är upp till var och en om man tycker nått är dyrt. Men jag tror att för dom flesta är motorsågskörkortet en bra investering ur säkerhetssynpunkt.

1 person gillar det här inlägget.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#27 » 11:34:46, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC. Ska vi störa oss på allt som är snedvridet fel orättvist får vi ett tungt liv .
Hur man ska värdera sin tid är lite klurigt . I mitt fall som egen skogs ägare där utbildningen inte är ett krav . Utan ett utslag av självbevarelsedrift . Då kan jag betrakta kursen som ett avdrags gillt nöje .
Kan då se vissa fördelar med att gå kursen , annan nöjes verksamhet drar bara kostnader samt kan ge huvudvärk dagen efter.
DC när det gäller att se de verkliga kostnaderna för något, köper jag ditt resonemang.
Men i min bransch är vi väldigt dåliga på att värdera våran tid.
Upp levde inte proven som svåra var väldigt gott om tid.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#28 » 12:41:59, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för mycket fina, sakliga, klara, tydliga, väl genomtänkt och formulerade kommentarer på min syrliga inlaga om skev konkurrens.

Svaren/kommentarerna är verkligen bra!
Tror jag skulle nog ge liknande svar om jag stod i edra positioner :-)
..saken är den, att även jag är intresserad av kunskapen som sådan, och därmed mitt intresse av TS's frågeställning.

Nu släpper vi min inställning till skeva konkurrensförutsättningar.
Byter över till en detalj jag sett och som gör mig förvånad, irriterad och rent ut förbannad - när jag står som mottagare av resultatet.
-Rock hängare-
...vad säger utbildningen om "rock hängare" (stam rensning/bangning där x-cm av grenen lämnas kvar utstickandes från stammen, gäller även grövre grenar som bangas) ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#29 » 13:10:43, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Retar mej mest på klantar som inte trycker på kedjeskyddet på svärdet när sågen stängs av, såg en som snubblat å rev upp knä/låret å kedjeskyddet hade han i bilen! Straff utdelas som första månaden så ska svärdet vara bortskruvat från sågen! :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Göran Ekman

#30 » 17:18:30, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kedjeskyddet ,menar du plast skyddet som man har på svärdet?
Det skyddet brukar man väl lämna vid fordonet eller den materielplats/ tanknings plats som man upprättar.
Kan inte minnas att det skyddets användande avhandlades på kursen.
Om rockhängare , har något vagt minne från kursen om att gjorde man så vart det avdrag på virkes leveransen om det var dåligt kvistat
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se