Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Motorsåg körkort A&B

63 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Johanolof

#31 » 17:42:26, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju myckert bra med denna kurs. Gick med min far och bror för 3 år sedan. Bra att få in säckerhets tänket. Var många som kom med solblekta 15 år gamla huggarhjälmar och mörka kläder första gången. Blev ändring på det ganska omg vill jag lova. Känner ett antal som skadat sig ganska allvarligt med motorsåg. Köttsår. Kände till några som har fått träd på sig och blivit allvarligt skadade . En av dom gick kursen samtidigt som vi, fällde ett träd och fick en stor topp från ett annat träd i huvudet. Överlevde med skadad nacke tack vare frisk hjälm. Känner två som fått träd över sig, en fick amputera ena benet och den andra krossade bäckenet. Kände även ett antal som tyvär inte överlevt. Så att sitta och säga att kursen är ett sätt att kräma ur pengar ur folk tycker jag är ganska hårt. Är troligt vis ni som behöver gå kursen mest.

3 personer gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor



dc_lindberg

#32 » 17:44:37, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas verkligen att kravet är att stammen skall vara "rakad" efter kvistningen... för dj.* min själ vilka ohyggliga skador dessa rockhängare kan orsaka!
Har inte skadat mig svårt men jag har gjort mig duktig illa på stockar och grenar som yrkesfolk lämnat efter sig (jag har fått veden mot att jag hämtat den alltså)... de har fått sina fiskar varma och svaveloset har legat tjockt över neijden!...

Undrar eftersom även -arboristerna- lämnar dessa "spets pålar" å i min värld är det helt obegripligt att man ens vågar bete sig så mot sig själv!... de kvistar ju liksom på vägen upp... å tappar de greppet med spikskorna så aschar de ned... å då spetsar de sig på sina egentillvekade pålar... (ser I hur likblek av skräck jag blir/är?)

Det var en av de besynnerligheter som jag stött på som representation för vad som sägs läras ut vid motorsågskörkortskurserna.
Klart man undrar om det -verkligen- är så... förefaller ju vara stick i stäv med sunt förnuft och gott säkerhetstänkande...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#33 » 16:12:27, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

"jag har fått veden mot att jag hämtat den alltså"
- inte direkt läge att kräva så värst mycket nu va??
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

dc_lindberg

#34 » 18:02:59, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då ac tc, men med det inte sagt att jag säger nått ;-)

Värst är det faktiskt med Arboristerna när de fällt åt mig... de har varit -slarvigast- , å rockhängare är inte uppskattat oavsett om det lämnas på pin tji, i oförstånd eller mot bättre vetande.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

valberga

#35 » 18:37:53, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ni menar rockhängare på växande träd så skall det vara minst 5cm "rockhängare". I annat fall blir det kommande sårskador på trädet. Om ni menar på fälld stock skall den vara utan rockhängare i annat fall kan den vid leveransinmätning bli vrakad.
Intressanta synpunkter på motorsågskort. Har själv 30 års vana med såg. Gick kursen för ett par år sen, tyckte att man lärde sig en hel del. Det med kil o säkra hörnet var bland det bättre jag lärt mig
Till er som slår er för bröstet o tycker, att jag har arbetat i skogen si o så länge utan någon olycka, o behöver inte gå någon kurs. Till er säger jag bara Ställ i från er sågen o låt någon annan få den
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

2 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

dc_lindberg

#36 » 18:53:22, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valberga, fällt timmer, inte ansade och gallrade träd.
Finner oklarheter gällande när på året träden mår minst illa av att bli "klippta" (beskärda).
a) under säsong så att träd kan läka skadan genom övervallning
b) under januari då det är som minst sav i träden
Har för liten erfarenhet själv - har inte överblick för att säkert tolka vad som passar träden bäst.

Högmod går före fall.
Arrogans är en dödssynd, i skogen i vart fall...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BGullb

#37 » 21:24:18, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Retar mej mest på klantar som inte trycker på kedjeskyddet på svärdet när sågen stängs av, såg en som snubblat å rev upp knä/låret å kedjeskyddet hade han i bilen! Straff utdelas som första månaden så ska svärdet vara bortskruvat från sågen! :skratta3:


Tror du menar kedjebromsen. Vid förflyttning med startat motorsåg i handen skall bromsen alltid slås till.
Även när man sätter sågen ifrån sig med motorn igång
Kuggning i provet om man missar detta.

Upplät en bit skog för några år sedan, som skulle avverkas under vintern, till ett skogsbolag för att deras anställda/entreprenörer
skulle ta ABCD-behörighet. Stannade hemma en förmiddag för att se hur proffsen hanterar en såg.
De mesta använda ordet från examinatorn använde var: visiret och kedjebromsen.

Med anledning av detta frågar jag: hur många av er kollar att bromsen fungerar som det är tänkt??
Man kollar detta med 1/2 till 3/4 gas och släpper svärdet mot en stubbe. Då skall bromsen slå till av egenvikten i bromsbygeln
och kedjan ska stanna direkt.

Jag tog själv AB för några år sedan. Får bara hålla ovan med att det var en lärorik utbildning.
Hade aldrig sysslat med säkerhetstänket med säkert hörn och kjedjebromsen.
Det enda klagomålet från examinatorn var att han inte hittade sin käpp efter att jag hade slagit stammen
klockren i den. Jag hade tryckt ner den 1.5m långa så att det mara stack upp 50cm över den mjuka marken. :skratta3:
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

ÅÄÖ

#38 » 21:51:42, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste väl hamna under kategorin 'GROT', som hanteras med kran/grip på väg in i flistuggen.
Och den bryr sig oftast inte om varken långa eller korta grenar...
Så ta hand om veden med sina handtag på, eller låt bli om de är så irriterande!! Låter mest som otacksamhet..

När man 'ska' beskära beror ju liksom lite på vad för slags växt det handlar om. Liksom ingreppets storlek. Bara söka på tex -beskära gran-
Lönn, björk, plommon, körsbär/bigarrå mfl blödande trädslag bör man låta bli från nyår fram till efter midsommar. ('JAS' funkar på allt)
Sen kan man förlora fruktskörd när man skär under blomning osv, men det är smaksak mot andra nackdelar som vädret under vintern.
Och motorsågen gör nog minst lika mycket skada som felaktig tidpunkt. Trädet vill ha finare snitt än den normalt presterar.

(Gick sågkurser för ca25 år sedan, var även då säkra hörnet och kil...)
(River man sönder benet på buren såg, måste byxorna vara dåliga!)
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

Toost

#39 » 22:11:40, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rockhängare lämnas vid kvistning på antingen gran eller tall ( minns inte vilken dessvärre... ) därför att det annars går röta i trädet.
- du får inga fler jobb av skogsägaren om du rakar fel träd.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#40 » 22:29:26, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Valberga, fällt timmer, inte ansade och gallrade träd.
Finner oklarheter gällande när på året träden mår minst illa av att bli "klippta" (beskärda).
a) under säsong så att träd kan läka skadan genom övervallning
b) under januari då det är som minst sav i träden
Har för liten erfarenhet själv - har inte överblick för att säkert tolka vad som passar träden bäst.

Högmod går före fall.
Arrogans är en dödssynd, i skogen i vart fall...

Träd beskär man väl lämpligast i ett tvärsnitt relativt nära marken lämpligt vis när de saknar löv , då slipper man kratta löv .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Ehnebom

#41 » 23:46:32, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jas perioden gäller då för fruktträd iaf. Juni, Juli, Augusti och September. Saven hjälper väl tid att skapa en skyddande sårskorpa på snittytan vad jag vet iaf. Därför t.ex en gran eller tall kådar vid en skada
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#42 » 00:02:06, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÅÄÖ.
Där gick du över en gräns. Låt bli. Det är ett sätt att förstöra trådar.

Till övriga, som har vana av att hantera träd, fälla, kvista, barka.
Oavsett om man lämnar det vidare åt det ena, eller det andra, hållet så utgör utstickande bitar av grenar en avsevärd skaderisk. En risk som helt enkelt inte är värd risken. Förbryllar mig att detta inte tas upp i motorsågskörkortet - för av samtligas kommentarer framgår det att momentet inte berörs.
Hur många fler allvarliga riskmoment berörs därmed inte i detta så upphöjda "körkort"?!...
Vidare ser jag i de flesta kommentarerna att fokus ligger inte på kunskap, utan på "legitimationshandlingen" "motorsågskörkort". Har ingen lärt sig det att en examen inte är det samma som fullärd, utan endast ett bevis på att man klarat av att lära sig så pass att man anses mogen att på egen hand fortsätta sin utbildning ?
Ser många inlägg blandar ihop erfarenhet och olater. I alla yrken blir man "fart blind"... med ökad rutin ändrar man sitt agerande från den dag då man började i sitt yrke...

Vissa saker som kommenterats i de sista inläggen är -inte- applicerbara på äldre motorsågar!
Lika lite är moderna bilars egenskaper överförbara på äldre bilars...
Så nu kommer en annan motfråga till er i branschen - hur gamla sågar -får- ni använda yrkesmässigt? God vän till mig körde taxi - o oavsett skick på fordonet så fick de inte bruka ett fordon äldre än 8 år (vansinnigt slöserig, men med flertal poänger som inte var direkt uppenbara för andra än dem i branschen).

Detta återkommande rackandet på dem som anser sig för goda för att gå kursen är onödigt. Det som är intressant är om inläggsförfattaren fann kursen givande och vad han/hon uppskattade och tog till sig.

Blir lite förvånda att man i körkortet tillåter sågen vara igång vid förflyttning, även om man insisterar på att kedjelåset (kast skyddet aktiverat) skall vara anbringat... Fick lära mig som barnsben att vid förflytting stänger man av såg. (punkt) Riskerna är helt enkelt för stora. Finns ingen ursäkt. Även om det gällde sågar i skogsbruket på 1960-talet, så fann jag då och finner än idag, att det är den enda sunda inställningen.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BGullb

#43 » 11:09:20, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra inlägg dc.

Ang ålder på en såg tror jag att det ger sig självt.
Jag antar att en yrkeshuggare sliter ut sågen på 2-3 år.
De har ju inte tid att stå med strulande sågar mitt i en avverkning.

Kastskydd heter det ju, Kunde inte komma på vad det hette.

En avstäng motor är ju det säkraste men jag tänkte närmast på vid förflyttning utmed en stam.
Tex när man går tillbaka utmed en stam för att kvista av grenar som man inte ville/kunde ta i första vändan
eller för att aptera på tillbakavägen.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Galne

#44 » 11:22:12, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En såg MÅSTE ha följande för att få användas kastskydd, tröghetsutlöst kedjebroms, skydd för högerhanden vid kedjebrott och har den inte de tre skydden inbyggt är den inte godkänd för användande.

Vad gäller kvistning, så är ju det av delmomenten i B-kortat och således prövas man för det. Man får inte ha långa utstick likväl som man inte får ha gropar i trädet.

Uppkörningen är till för att visa att du har ett bra säkerhets tänk, god och säker teknik samt arbetar på ett ergonomiskt vis så man håller orkar va gammal!!

Sen 2016 måste du ha körkort om du inte är på egen mark, förälder eller barns mark. Betänk att du måste ha det på sambos mark eller styvbarn/styvförälder, de är rena blodslinjer.


Glad maskinist!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

Galne

#45 » 11:32:25, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Observera att det kan bli knivigt vid en försäkrings fråga om en godkänd såg ej används även på egen mark. Den är som sagt inte godkänd!


Glad maskinist!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se