Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Körskador vid avverkning

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Bacon

#16 » 17:39:36, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

per km?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor



Inge Nilsson (trådstartaren)

#17 » 20:01:14, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll.
Ursäkta att jag inte varit aktiv under lördagen i denna tråden.
Har varit iväg på andra uppdrag.
Tack för alla tips,idéer och uppslag :thummar: :buga:
Många kloka ord som jag tar till mig och med mig.

Har även hunnit med att söka på lite andra sidor bland annat om kartsök och vad som finns att finna på nätet om kartor över fastigheter mm. Inte helt självklart att alla kommuner har samma upplägg över kommunens kartdatabas - tyvärr.
På Falkenbergs kommuns hemsida kan man leta runt över fastigheter och gränser vilket man inte kan i Varbergs kommun... Suck.
Men inte något ont som inte har något gott med sig. Fann följande länk, http://www.fmis.raa-se (Riksantikvarieämbetets hemsida), då kommer man till fornminnes sök, där det finns utmärkta kartor att leta runt i. De olika ikonerna hittar man förklaringar till.

En annan bra/dålig sak är att man kan få lite ny info om vilka R-märkta prylar som finns på ens fastighet. För min del ett litet (mer än ett stenröse) område just där vi är rädda om vegetation och trädfloran som är där. Denna nya upptäkt kommer att ge mig/oss bra underlag för våra krav om aktsamhet och inga körskador.Det som finns aktfört på RAA ska man troligen vara aningens försiktig med att förstöra. Antar att det kan bli en del strul om man hittar på å förstör fornlämningar.

Pratade med en polare till min polare som är aktiv (manuell) huggare åt de stora bolagen. Han har varit tvungen att gå massor av utbildningar för att kunna bli aktuell som godkänd underentreprenör. Tydligen ställs det stora krav även på dem nu. De ska ha sådan utbildning så att de om de ska hugga fram en transportväg, kan säkerställa att marken håller, det inte finns risk för att vattedrag i närhet kan bli berörda mm mm. Så som flera av er skriver så är det nog rätt så stora krav bolagen har på sig nu.

Har dessvärre haft med samma bolag och samma underentreprenör att göra för ca 12år sedan, då en annan granne UTAN vårt medgivande (ingen info om detta alls) anvisade Södra att köra över våra marker. Inte nog med att de körde sönder vägen totalt, de högg ner träd på vår mark, tog träden till finken som beställt avverkning. INGEN tog något ansvar. Finken skyllde på södra som skyllde på entrprenören. Det var först när nötet från södra som då var avverkningsledare fick träffa mig en andra gång på plats i skogen utan vetskap om att i mitt sällskap var det 2 poliser bla som han tog sitt minimala förnuft tillfånga och erkände. Innan Polisen blev inkopplad så fick jag svaret från avverkningsledaren att jag skulle få tala med deras jurister och att de skulle bestrida allt vad ersättningskrav hette :aaargh: :aaargh:
Ja det var en j*vla soppa :aaargh: :aaargh:


Att nu igen få dit Södra å samma underentreprenör gör att "taggarna" är utåt och misstänksamheten megastor.

Så foton ska tas, kvittensdokument om att de fått del av samma fotodokumentation som jag har mm mm, avtal mm kommer att vara skriftliga. Även kopia från RAA om det området vi vill skydda ska med.
Litar inte på vare sig södra eller deras entreprenör.

En annan bra att veta info från manuellhuggaren är att stenmurar/gärdesgårdar som plockas bort utan tillstånd i skogen blir markägaren ansvarig för om det görs utan anmälan till berörd myndighet.

Kommer att försöka att hålla er uppdaterade om hur det fortlöper :skriva2:
Fler tips mottages med tacksamhet från er alla :buga:

Mvh
Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se