Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Batteridriven sly-/grästrimmer?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

tuvbyggaren (trådstartaren)

#1 » 19:57:57, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

vi har en gård på 7 ha o skulle väldigt gärna vilja ha en miljövänlig batteridriven röjsåg/grästrimmer.

Vi fattar att de som finns är betydligt svagare än de bensindrivna och att vi inte kan röja skog med sågen, men vårt behov är bara sly och högt gräs i diken etc.

Vi noterar att Stihls kraftigaste heter FSA130 och faktiskt finns med klingor för både gräs och sly samt till och med ett par sågklingor. Den har 42 cm klippdiameter och väger 4,4 kg.

Husqvarnas kraftigaste, 536LiRX, verkar lite svagare: 40 cm klippdiameter och finns bara med en gräsklinga, förutom snörena.

Totalt verkar båda gå på ca 10 tkr, inkl halvstort batteri, laddare, klinga etc.

Någon som har erfarenhet av dessa eller andra?
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).



torbjorn_forsman

#2 » 21:06:25, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För slyröjning krävs ju en hel del effekt, och ska man ta ut så mycket effekt ur ett batteri så blir det både stort, dyrt och tungt om man dessutom ska få ut någon drifttid att tala om. Räkna med att det blir korta arbetspass och mycket fika medan man väntar på laddning, om man ska använda en batteridriven maskin för tungt arbete.
Det är nog bättre att satsa på en förbränningsmotordriven trimmer och vidta åtgärder för att den ska bli så o-dålig som möjligt ur miljösynpunkt - t ex konvertera den för att köra på E85 istället för bensin. Köp dock i så fall inte en fabriksny maskin utan skaffa en billig några år gammal som det inte gör så mycket om man råkar meka sönder, där man inte behöver bekymra sig om garantier mm.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#3 » 21:15:12, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man vara miljövänlig så finns det något som heter lie. Det finns speciella lite kraftigare liar som är avsedda för att slå sly med. När man har lärt sig att använda den så är det inte alltför jobbigt. Den funkar bättre än batterimaskiner.

Det miljövänligaste röjningsapparaten är får men det kräver lite annan typ av arbetsinsats.
Errare humanum est

9 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

tortap

#4 » 09:23:08, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte heller någon erfarenhet av batteritrimmers.

Hittar ingen effektuppgift för Stihls eltrimmer.

Jag har en Stihl FS130, 2mix trimmer/röjsåg (4 takt). Har en halvstor tomt, en liten äng och ett par hundra meter väg som jag håller efter med slyröjning. Det är på gränsen till att jag kunde haft en riktig röjsåg faktiskt och en mycket enklare, typ 18v trimmer för finliret kring huset. Men som kompromiss som gör allt funkar min FS130 absolut. Med 7 ha mark tänker jag mig att en riktig röjsåg med en rejälare sele nog skulle vara motiverat.

Vad som begränsar min körtid är vibrationer. Samma motor finns i en proffsvariant som är bättre avdämpad, i efterhand skulle jag haft en sån. Ser att elmaskinen FSA 130 har mindre än hälften så mycket vibrationer som min såg. Tror körtiden för varje pass blir snarlik. Får darrningar i händerna efter en tank ungefär. Går man första svängen kanske med motorsåg och tar de största slyt så tror jag säkert elsågen kan hålla efter ägorna men man får nog köra lite men ofta. En gräs/slyklinga är rätt lättdriven. Jag bytte ut den som följde med till en med större diameter från Oregon.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Tegian

#5 » 09:43:48, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snåla inte när det kommer till batterier/laddare, gäller särskilt laddaren. Man kan alltid köpa flera batterier men om laddaren inte är nog snabb .....

Min känsla är att driftstiden med AP300 batteri och trimmertråd är jämförbar med hur långt jag kommer på en tank med en bensindriven Husqvarna i motsvarande storlek. I allafall på lättare jobb, man sparar ju "bränsle" eftersom batterimaskinen bara går när man röjer och inte brummar på tomgång hela tiden. Dock så tar det ju längre tid att ladda än att "bara" fylla på tanken. Annars helt underbar att jobba med, minimalt med ljudnivå och vibrationer och inte alls att jämföra med konsument maskiner.

1 person gillar det här inlägget.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

Berit

#6 » 09:46:47, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet



Det är jobbigare att slå med lie men röjsåg går inte av sig själv heller :grin:
Har aldrig provat en riktig el röjsåg bara en liten batteri trimmer runt huset .

3 personer gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

torbjorn_forsman

#7 » 10:09:15, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tegian skrev:Snåla inte när det kommer till batterier/laddare, gäller särskilt laddaren. Man kan alltid köpa flera batterier men om laddaren inte är nog snabb .....


Å andra sidan mår batterierna inte bra av att laddas hur snabbt som helst heller. Litiumjonbatterier kan laddas med mycket höga strömmar upp till kanske 70-75 % kapacitet, men den sista biten upp till fulladdat måste få ta den tid det tar om inte batteriet ska förstöras i förtid. Man ska vara skeptisk till laddare som påstår sig kunna ladda litiumbaserade batterier fullt på mindre än 3 timmar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

EE

#8 » 21:26:57, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Driftprofilen för en grästrimmer är lite besvärlig eftersom man oftast kör fullt ös hela tiden för att hinna så mycket som möjligt. Så länge som det finns gräs kvar kommer det kontinuerligt att gå lika tungt. Jämför detta med en batteridriven motorsåg som egentligen är mycket mer passande. Den typen av maskin i lätt gallring går stor del av tid på tomgång eller låg last. Varje kap tar oftast några sekunder, sedan behöver användaren flytta sig för att kvista osv. Det är stor skillnad mot vad du troligen vill göra med trimmern.
Miljövänlig tycker jag du är om du tankar alkylat. Det är fossilt, men har väldigt låga utsläppsnivåer.

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

tuvbyggaren (trådstartaren)

#9 » 11:32:26, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla inspel!

Jag köpte i oktober den då sprillans nya Stihlen för totalt 11 500 kr ink moms. Tog då Husqvarnas sele som jag tyckte var bättre. Nöjde mig med ett ensamt AP300-batteri (227 Wh) men satsade på snabbladdaren AP500. (Se t ex butiken jag handlade i: https://skrholmens-bil-traktor-ab.stihl ... /fsa-130/)

Jag är nöjd. Har kört en hel del med snöre och lite med slyklingan i stål, ej provat sågklingan jag köpte än faktiskt. Med snöre är den ju lite klen, men bekväm o rätt tyst o inga vibrationer att tala om. Kan få lite ont i axeln efter ett tag. En laddning räcker ca 20 minuter tror jag och att ladda tar sen ca 25 minuter har jag för mig.

Såklart kunde jag investera i ännu ett batteri men tycker det funkar bra att ta små pauser än så länge. =)

Butiken var vimsig, de hade inte själva koll på vilka tillbehör som passar o höll på att skicka med fel flera gånger.

Vad gäller miljön börjar jag bli orolig över plastsnöret som ju slits ned o "försvinner" i naturen... Använder de där Autocut. Finns sådana i nedbrytbar plast, vet någon?

Vad gäller priset slutligen är det ju lite högt förstås, med alla tillbehör. Kunde säkert köpt en begagnad rätt billig som Torbjörn föreslog och försökt konvertera.
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

Björn.O

#10 » 11:56:04, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blir mest förvånad att det står att du har en Åkerman H10B , det är ju liksom raka motsatsen till att vara så miljömedveten så man oroar sej för trimmertråden :grin:
En timmes grävning eller ett hydraulläckage lär ju vara mer miljöpåverkan än vad man kan grästrimma fram på ett helt liv .

3 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

gaffa

#11 » 13:25:48, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tuvbyggaren skrev:Tack för alla inspel!

Jag köpte i oktober den då sprillans nya Stihlen för totalt 11 500 kr ink moms. Tog då Husqvarnas sele som jag tyckte var bättre. Nöjde mig med ett ensamt AP300-batteri (227 Wh) men satsade på snabbladdaren AP500. (Se t ex butiken jag handlade i: https://skrholmens-bil-traktor-ab.stihl ... /fsa-130/)

Jag är nöjd. Har kört en hel del med snöre och lite med slyklingan i stål, ej provat sågklingan jag köpte än faktiskt. Med snöre är den ju lite klen, men bekväm o rätt tyst o inga vibrationer att tala om. Kan få lite ont i axeln efter ett tag. En laddning räcker ca 20 minuter tror jag och att ladda tar sen ca 25 minuter har jag för mig.

Såklart kunde jag investera i ännu ett batteri men tycker det funkar bra att ta små pauser än så länge. =)

Butiken var vimsig, de hade inte själva koll på vilka tillbehör som passar o höll på att skicka med fel flera gånger.

Vad gäller miljön börjar jag bli orolig över plastsnöret som ju slits ned o "försvinner" i naturen... Använder de där Autocut. Finns sådana i nedbrytbar plast, vet någon?

Vad gäller priset slutligen är det ju lite högt förstås, med alla tillbehör. Kunde säkert köpt en begagnad rätt billig som Torbjörn föreslog och försökt konvertera.



En bogserkätting är nedbrytbar men det tar några år
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

tuvbyggaren (trådstartaren)

#12 » 00:20:48, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo Björn.O, nu går vi ju ifrån ämnet här, men visst har hr Åkerman o jag kört o spillt och läckt så Moder Natur gråtit blod. Då blir ju frågan huruvida det vore bättre att hyra in alla grävtimmarna från en nyare, snålare och läckagefri maskin -- men då får en ju ta i beaktan att samtliga lite äldre då ska skrotas o då måste ju en mängd nya byggas, o det är ju också en miljöpåverkan. Tipsa gärna om bra jämförelser för var gränsen går för nytt o rent vs återbruk o skitigt! =)
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

Filijox

#13 » 01:02:11, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nedbrytbar trimmertråd, har aldrig provat själv så vet inte om det är funktionsmässig skillnad. Men oregon har BioTrim, husqvarna har BioX.
Filijox
 

63an

#14 » 08:10:20, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berits film är ren underhållning/tävling! Är nog inte många som jobbar sådär med lie? 5 m till så hade han stupat, kan säja att man ska hushålla med krafterna å inte vålda sej fram + rätt typ av lie till ändamålet :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

igelkottar

#15 » 11:25:41, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju knappast så man slår med lie normalt sett. Har försökt med bamsetagen, men man tar slut för fort.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se